Język francuski - grupa początkująca 4018-LEK-FRAN0
Po kursie na tym poziomie student rozumie wyrażenia i najczęściej używane słownictwo dotyczące najbliższych mu dziedzin życia (np. podstawowe informacje o sobie i swojej rodzinie, o zakupach, geografii swojego regionu, zatrudnieniu). Potrafi uchwycić główny sens wypowiedzi, zawarty w krótkich, wyraźnych, prostych przekazach, ogłoszeniach. Umie przeczytać bardzo krótkie, proste teksty. Potrafi znaleźć szczegółową, przewidywalną informację w prostych, codziennych materiałach, takich jak ogłoszenia, reklama, prospekty, jadłospisy, rozkład jazdy, proste listy prywatne. Potrafi porozumieć się w sytuacjach prostych i rutynowych, wymagających prostej bezpośredniej wymiany informacji na tematy mu znane. Radzi sobie w prostych sytuacjach towarzyskich, nawet jeśli nie potrafi zrozumieć wszystkiego i nie umie jeszcze samodzielnie podtrzymać konwersacji. Potrafi użyć serii zwrotów i zdań, aby opisać prostymi pojęciami swoją rodzinę i inne osoby, warunki życia, swoje wykształcenie oraz swoją obecną i ostatnio wykonywaną pracę. Potrafi sporządzić krótką, prostą notatkę i zapisać wiadomość dotyczącą spraw związanych z nagłymi potrzebami. Umie napisać list osobisty, emaila i smsa oraz komunikować ustnie w j. francuskim w prostych sytuacjach życia codziennego. Ćwiczenia poświęcone są nauce języka francuskiego w połączeniu ze zdobywaniem wiadomości na temat kultury, historii i tradycji Francji. Kurs wpisuje się w podstawowym programie zajęć Studiów Śródziemnomorskich. Studenci opanowują materiał gramatyczny i rozwijają zasób słów przy poznaniu francuskie zwyczaje, święta oraz najważniejszych przedstawicieli francuskiej kultury związanej z tradycją śródziemnomorską.
• Alfabet. Zasady wymowy.
• Przedstawianie siebie i innych. Narodowości, wiek, zawód, etc.
• Podstawowe wiadomości o Francji i krajach francuskojęzycznych.
• Wyrażanie opinii i przypuszczeń. Nobliści krajów francuskojęzycznych.
• Pytanie o zawód, pochodzenie, adres. Odmiana czasowników regularnych. Rodzajnik i zgodność z przymiotnikiem.
• Wyposażenie domu i biura, lokalizacja przedmiotów.
• Opis osoby. Przymiotnik. Słownictwo związane z pokrewieństwem, wyglądem i ubiorem.
• Użycie czasowników. Wyrażanie potrzeb.
• Środki transportu. Wskazywanie drogi.
• Porównania – bardziej/ mniej/ tak samo. Zakupy i czas wolny.
• Pytanie o godzinę, opisywanie codziennych zajęć.
• Części dnia. Nazwy dni tygodnia, miesięcy, pór roku.
• Codzienne zajęcia, święta i czas wolny.
• Przysłówek. Stereotypy na temat Francji i Francuzów.
• Wyrażanie zgody i odmiennej opinii.
• Zamawianie w barze, restauracji. Jedzenie. „Kultura stołu”
• Części ciała – słownictwo. Wizyta u lekarza.
• Klimat we Francji. Pory roku. Słownictwo związane z pogodą.
• Wyrażanie wątpliwości, niezdecydowania lub niewiedzy. Zaimki wskazujące.
• Mówienie o planach i projektach; rady, sugestie i reagowanie na nie.
• Przepraszanie i wymówki. Opis sytuacji.
• Proszenie o pozwolenie/ dawanie pozwolenia. Tryb rozkazujący.
• Plany na wakacje, wyrażenie przypuszczeń, hipotez dotyczących przyszłości.
• Formy i użycie liczebników głównych i porządkowych.
• Wprowadzenie do czasów przeszłych. Odmiana i użycia czasów.
• Użycie zaimków i dopełnień, formuły podczas robienia zakupów.
• Opis miejsc i przedmiotów i urządzeń i ich działania.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W08: ma uporządkowaną wiedzę na temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza
K_W09: zna najważniejszych twórców kultury europejskiej
K_W18: ma podstawową wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego w Polsce oraz w wybranym kraju Śródziemnomorza
K_U03: potrafi opracować i przedstawić recepcję dzieła kultury antycznej w epokach późniejszych
K_09: potrafi przygotować prace pisemne typu: esej, komunikat, recenzja, proste opracowanie naukowe, streszczenie tekstu naukowego – w języku polskim oraz w wybranym języku Śródziemnomorza
K_U11: potrafi samodzielnie wyodrębnić podstawowe tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w języku polskim oraz w wybranym języku Śródziemnomorza
K_K01: rozumie potrzebę i zasady pracy zespołowej w grupie interdyscyplinarnej
K_K07: zna i rozumie podstawowe wyzwania związane z badaniem kultury i relacji międzycywilizacyjnych
K_K10: potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusji w języku polskim oraz wybranym języku Śródziemnomorza, szanując poglądy partnerów
Studenci mają nabyć podstawową znajomość francuskiego rozwijając kompetencje językowe na poziomie A2 w zakresie następujących sprawności:
Rozumienie tekstu mówionego, rozumiejąc:
• podstawowe wyrażenia dotyczące własnej osoby, rodziny, najbliższego otoczenia oraz ogólny sens wypowiedzi sformułowanej wyraźnie w języku standardowym, na tematy związane ze studiami,
• informacje selektywne wydobyte z dłuższej wypowiedzi,
• subiektywny charakter wypowiedzi, identyfikując środki językowe służące do wyrażania stanów emocjonalnych (rozczarowania, obawa, zadowolenie, itp.).
Mówienie, potrafiąc:
• porozumieć się w prosty sposób pod warunkiem, że rozmówca jest przygotowany na powtórzenie wypowiedzi w wolniejszym tempie, i pomoże sformułować to, co chce powiedzieć.
• zadawać i odpowiadać na pytania dotyczące tematyki życia codziennego, własnych potrzeb znanych mu tematów.
• używać prostych zwrotów i zdań, aby opisać gdzie mieszka, skąd pochodzi i znanych mu ludzi oraz porozumieć się w prostych sytuacji życiowych,
• sformułować wypowiedź ustną oraz wziąć udział w rozmowie na znane tematy, odpowiadając na wypowiedzi rozmówców, wyrażając własne opinie,
• zrelacjonować wydarzenie oraz opisać własne doświadczenia i emocje.
Czytanie, rozumiejąc:
• znane słownictwo, nazwy i proste zdania,
• informacje zawarte na przykład w ogłoszeniach, plakatach, katalogach,
• przy pomocy słownika bądź rozumiejąc je pobieżnie,
• temat i charakter tekstu (artykuł prasowy, folder, list),
• stosunek autora do tekstu (afirmacja, przypuszczenie, wątpliwość),
Pisanie, potrafiąc :
• napisać krótki, prosty tekst, np. pozdrowienia z wakacji.
• wypełnić formularz z danymi osobowymi, podać narodowość, zawód, adres,
• poprawnie napisać prosty tekst na znany temat.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności, ocena prac domowych w formie ćwiczeń i wypracowań zadawanych na kolejne zajęcia oraz wśród semestralnych pisemnych testów kontrolnych. Zaliczanie nieobecności na podstawie prac dodatkowych uzgadnianych z prowadzącą. Dopuszczenie do egzaminu końcowego na podstawie oceny prac i kolokwiów cząstkowych. Egzamin końcowy sprawdzający kompetencje mówienia i czytania. Ocena końcowa na podstawie wyszczególnionych kryteriów łącznie.
Literatura
• Podręcznik: Metro St Michel 1, Monnerie-Goarin, Schmitt, Saintenoy, Szarvas, wyd. Clé international, 2006,
• Wybór tematów i materiałów z gazet i czasopism,
• Materiały własne: sceny sztuk o tematyce antycznej francuskiego teatru klasycyzmu (Corneille, Racine) oraz XX wieku (Anouilh, Cocteau, Giraudoux),
• Nagrania audiowizualne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: