- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Człowiek, szkoła, społeczeństwo 4018-KONW97-CLASS-OG
Podczas zajęć uczestnicy:
1. Zostaną zaproszeni do refleksji o wadze uczenia się przez całe życie we współczesnym społeczeństwie, o znaczeniu edukacji dla jakości życia człowieka.
2. Będą poznawać zagadnienia związane z modelem społeczeństwa wiedzy.
3. Poznają źródła współczesnych systemowych rozwiązań edukacyjnych i toczącej się debaty o społecznej roli szkoły i zadaniach szkolnictwa wyższego.
4. Rozważą odpowiedź na pytanie, czego powinna uczyć szkoła i wyższa uczelnia, czego uczy, a czego nie.
5. Dowiedzą się, jakie systemowe rozwiązania przyjmuje się dla wypełniania zadań edukacyjnych, jak prowadzi się politykę edukacyjną w Polsce i w wybranych krajach świata. Poznają strategię i uwarunkowania reform edukacyjnych.
6. Rozważą problem opozycji pomiędzy kształceniem ogólnym a specjalistycznym kształceniem zawodowym.
7. Zrealizują samodzielne niewielkie projekty badawcze.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zajęciach student:
1. potrafi scharakteryzować współczesne dyskursy edukacyjne z perspektywy różnych dyscyplin wiedzy
2. potrafi uczestniczyć w dyskusji na tematy powiazane z problematyką zajęć
3. prezentuje wyniki samodzielnej analizy prostego problemu badawczego w formie ustnej
4. potrafi samodzielnie wyodrębnić podstawowe tezy z lektury, wykładu, prezentacji
5. rozumie potrzebę i zasady pracy zespołowej potrafi pracować w grupie
6. potrafi ułożyć i zrealizować plan pracy własnej, będącej wkładem w dane zajęcia, zgodnie z wytycznymi prowadzącego
7. zna i rozumie podstawowe wyzwania związane z badaniem problemów społecznych
Kryteria oceniania
Ocena prezentacji rezultatu uzyskanego w projekcie i udziału w dyskusji. Ocena opracowywanych po zajęciach krótkich refleksji na temat przedmiotu zajęć (response paper
Literatura
John Dewey: Szkoła a społeczeństwo
Martha Nussbaum: Cultivating Humanity
Decker F. Walker, J. Solis: Program i cele kształcenia
Roland Meighan: Socjologia edukacji
Neil Postman: The End of Education
Walter Feinberg: Szkoła i społeczeństwo
Rachel Kessler: The Soul of Education
John Holt: Growing without schooling, Learning All the Time
Ronald S. Brandt (ed.): Education in a New Era
Roman Galar: Krajobraz z komputerem (art.)
Bogusław Śliwerski: Współczesne teorie i nurty wychowania
Zbigniew Kwieciński: cykl Nieobecne dyskursy (red.), Alternatywy myślenia o/dla edukacji
Irena Wojnar: Edukacyjna kultura przyszłości
Dorota Klus-Stańska: Dydaktyka wobec chaosu
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: