- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Enkyklios paideia 4018-KONW89-CLASS-OG
Kurs poświęcony jest historycznym oraz teoretycznym aspektom historycznych form systematyzacji i prezentacji wiedzy w postaci rozmaitych kompendiów o charakterze encyklopedycznym. Spotkania realizowane są w formie wykładu (którego celem będzie przybliżenie zmiennych dziejów „gatunków encyklopedycznych”) oraz konwersatorium (stawiającego na zespołową oraz samodzielną pracę analityczną). Studenci opanowują wiedzę historyczną, ale także teoretycznoliteracką, filozoficzną oraz retoryczną związaną z historycznymi i formalnymi przemianami dzieł reprezentujących gatunki encyklopedyczne. Przyswajają także umiejętności niezbędne do analiz tego typu pisarstwa.
Zarys problematyki historycznej oraz teoretycznej konwersatorium wyznacza podana bibliografia.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
- ma podstawową wiedzę o roli encyklopedycznych kompendiów wiedzy w kulturze dawnej i współczesnej,
- rozpoznaje ideologiczne, światopoglądowe mechanizmy rządzące „organizacją” wiedzy od czasów najdawniejszych do współczesności,
- potrafi poddać krytycznemu namysłowi oraz analizie gatunkowy, stylistyczny, retoryczny oraz filozoficzny wymiar danego dzieła encyklopedycznego,
- zna podstawowe zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł encyklopedycznych,
- zna najważniejsze dzieła encyklopedyczne oraz ma podstawową wiedzę na temat ich twórców,
- potrafi selekcjonować oraz analizować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych,
- potrafi zastosować uzyskaną wiedzę teoretyczną w postępowaniu badawczym, analitycznym,
- rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy.
Kryteria oceniania
Studenci zobowiązani są do czynnego uczestniczenia w zajęciach (przygotowanie prezentacji, udział w dyskusji).
Literatura
Primary sources
1. J. Le Rond d’Alembert, Wstęp do Encyklopedii, przeł. J. Hartwig, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1954
2. Antologia patrystyczna, red. A. Bober, Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, Kraków 1965
1. B. Chmielowski, Nowe Ateny, wyb. i oprac. M. i J. Lipscy, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1996
2. Benedykt Chmielowski, Nowe Ateny. Traktat Dubitantius. oprac. J. Kroczak, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2009
3. Encyklopedia albo słownik rozumowany nauk, sztuk i rzemiosł, przeł. E. Rzadkowska, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 1952
4. Encyklopedia albo słownik rozumowany nauk, sztuk i rzemiosł. Wybór artykułów, wyb. A. Soboul, Książka i Wiedza, Warszawa 1957
5. Fizjolog, przeł. K. Jażdżewska, Prószyński i S-ka, Warszawa 2003
6. Fizjologi i Aviarium, przeł. i oprac. S. Kobielus, Wydawnictwo Benedyktynów TYNIEC, Kraków 2005
7. G.W.F. Hegel, Encyklopedia nauk filozoficznych, przeł. Ś.F. Nowicki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1990
8. Hildegarda z Bingen, SCIVIAS, przeł. J. Łukaszewska-Haberkowa, t. I-II, Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków 2011
9. Papież Jan XXI, Kompendium medycyny naturalnej, przeł. M. Czekański, Wydawnictwo M, Kraków 2004
10. I. Kant, Encyklopedia filozoficzna wraz z wyborem uwag o metafizyce i listów z lat 1769 – 1781, przeł. i oprac. A. Banaszkiewicz, Aureus, Kraków 2003
11. B. Latini, Skarbiec wiedzy, przeł. i oprac. M. Frankowska-Terlecka, T. Giermak-Zielińska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1992
12. Pliniusz, Historia naturalna (wybór), przeł. I. Zawadzka, T. Zawadzki, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław – Kraków 1961
13. C. Ripa, Ikonologia, przeł. I. Kania, Universitas, Kraków 2008
14. D.A.F. de Sade, Sto dwadzieścia dni Sodomy, czyli szkoła libertynizmu, przeł. B. Banasiak, K. Matuszewski, [brak daty i miejsca wydania]
15. Źródła wiedzy teoretycznoliterackiej w dawnej Polsce. Średniowiecze – Renesans – Barok, wyb. i oprac. M. Cytowska, T. Michałowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999
16. Źródła do historii wychowania, wyb. i objaśn. S. Kot, cz. I, Gebethner i Wolff, Warszawa – Kraków 1929
Secondary sources
1. S. Aravamudan, Trop(Icaliz)ing the Enlightment, “Diacritics” 1993, Vol. XXIII, No 3
2. R. Barthes, Tablice „Encyklopedii”, w: tegoż, Stopień zero pisania, przeł. K. Kot, Wydawnictwo Aletheia Warszawa 2009
3. J.A. Bennett, S. Mandelbrotte, The Garden, the Ark, The Tower, the Temple: Biblical Metaphors of Knowledge in Early Modern Europe, Oxford 1998
4. P. Burke, A Social History of Knowledge: From Gutenberg to Diderot, Wiley-Blackwell, Oxford 2000
5. W. Cahn, Medieval Landscape and the Encyclopedic Tradition, “Yale French Studies” 1991, No. 80
6. F.J. Carmody, Brunetto Latini’s Tresor: Latin Sources on Natural Science, „Speculum” 1937, Vol. XII, No. 3
7. F.J. Carmody, Latin Sources of Brunetto Latini’s Word History, „Speculum” 1936, Vol. XI, No. 3
8. A.C. Crombie, Nauka średniowieczna i początki nauki nowożytnej, przeł. S. Łypacewicz, t. I-II, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1960
9. R. Darnton, The Business of Enlightenment:A Publishing History of the Encyclopédie, 1775 – 1800, Harvard University Press, Cambridge 1979
10. P. Dronke, Problemata Hildegardiana, w: tegoż, Intellectuals and Poets in Medieval Europe, Edizioni di Storia e Letteratura, Roma 1992
11. U. Eco, Od drzewa do labiryntu, red. B. Baran, Wydawnictwo Aletheia, Kraków 2009
12. U. Eco, Semiotics and the philosophy of language, Indiana University Press, Bloomington 1984
13. U. Eco, W poszukiwaniu języka uniwersalnego, przeł. W. Soliński, Wydawnictwo MARABUT – Oficyna Wydawnicza VOLUMEN, Gdańsk – Warszawa 2002
14. A. Fijałkowski, Puer eruditus. Idee edukacyjne Wincentego z Beauvais (ok. 1194 – 1264), Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2001
15. M. Frankowska-Terlecka, „Skarbiec Wiedzy” Brunetta Latiniego: trzynastowieczna myśl encyklopedyczna jako wyraz tendencji do upowszechniania wiedzy, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 1984
16. H. Grabes, The Mutable Glass. Mirror Imaging in Titles and Texts of the Middle Ages and the English Renaissance, Cambridge University Press, Cambridge 1982
17. E. Grant, Średniowieczne podstawy nauki nowożytnej, przeł. T. Szafrański, Prószyński i S-ka, Warszawa 2005
18. F.A. Kafker, The Recruitment of the Encyclopedists, “Eighteenth-Century Studies” 1973, Vol. VI, No. 4
19. N. Kelly, The Uses of Curiosity in Early Modern France and Germany, Oxford University Press, Oxford 2004
20. S. Kobielus, Bestiarium chrześcijańskie, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2002
21. S. Kobielus, Florarium christianum, Wydawnictwo Benedyktynów TYNIEC, Kraków 1996
22. S. Kot, Historja wychowania, t. I-II, Państwowe Wydawnictwo Książek Szkolnych, Lwów 1934
23. P. Kowalski, Theatrum świata wszystkiego i poćciwy gospodarz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000
24. K. Kraft, The German Visionary: Hildegard of Bingen, w: Medieval Women Writers, ed. K.M. Wilson, The University of Georgia Press, Georgia 1984
25. M. Kurdziałek, Średniowieczne doktryny o człowieku jako obrazie świata, „Roczniki Filozoficzne” 1971, t. XIX, z. 1 [przedruk: Średniowieczne doktryny o człowieku jako mikrokosmosie, w: tegoż, Średniowiecze w poszukiwaniu równowagi między arystotelizmem a platonizmem, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1996]
26. M. Lohr, Kasjodora klasztor Vivarium, „Studia Warmińskie” 1965, t. 2
27. M. Lohr, Problematyka sztuk wyzwolonych w pismach Kasjodora, „Studia Warmińskie” 1964, t. I
28. J. Łukaszewska-Haberkowa, Symbolika w relacji ilustracji i tekstu w pierwszej księdze „Scivias” Hildegardy z Bingen, „Studia litteraria” 2009
29. F. McCulloch, Medieval Latin and French Bestiaries, University of North Carolina Press, Chapel Hill 1962
30. Notable Encyclopedias of the Seventeenth and Eighteenth Centuries: Nine Predecessors of the Encyclopédie, red. F. Kafker, The Voltaire Foundation, Oxford 1981
31. Staropolskie kompendia wiedzy, red. I.M. Dacka-Górzyńska, J. Partyka, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2009
32. I. Stasiewicz-Jasiukowa, Encyklopedia uniwersalna księcia biskupa warmińskiego i jej rola w edukacji obywatelskiej czasów stanisławowskich, Wydawnictwo Retro-Art, Warszawa 1994
33. L.E. Sullivan, Circumscribing Knowledge: Encyclopedias in Historical Perspective, “The Journal of Religion” 1990, Vol. LXX, No. 3
34. C. Vasoli, Encyklopedyzm w XVII wieku, przeł. A. Anuszkiewicz, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa 1996
35. F. Venturi, Utopia and Reform in the Enlightenment, Cambridge University Press, Cambridge 1971
36. W.N. West, Theatres and Encyclopedias in Early Modern Europe, Cambridge University Press, Cambridge 2004
37. R. Yeo, Encyclopædic Visions: Scientific Dictionaries and Enlightenment Culture, Cambridge University Press, New York 2001
38. R. Yeo, Ephraim Chamber’s Cyclopædia (1728) and the Tradition
of Commonplaces, “Journal of the History of Ideas” 1996, Vol. LVII, No. 1
39. R. Yeo, Reading Encyclopedias: Science and the Organisation of Knowledge in British Dictionaries of Arts and Sciences, 1730 – 1850, “Isis” 1991, Vol. LXXXII, No. 1
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: