- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Tradycje antyczne i biblijne w kulturze dawnej i współczesnej - literatura 4018-KONW87-CLASS-OG
Zajęcia mają na celu zapoznać studentów z wybranymi tekstami kultury, zwłaszcza literatury współczesnej, ale także literatury epok dawnych, w której wyraźnie obecne są inspiracje antyczne i biblijne. Będzie to cykl seminariów poświęconych analizie wybranych tekstów, zwłaszcza tekstów literackich w języku polskim i angielskim, których nie sposób zrozumieć bez kontekstu biblijnego i/lub antycznego.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
wiedza: student zna podstawowe teksty antyczne i biblijne, istotne dla rozumienia kultury współczesnej; zna terminologię z zakresu literaturoznawstwa (K-W02), zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją (K_W07), zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego (K_W13)
umiejętności: student rozpoznaje w tekstach kultury odwołania, inspiracje, aluzje dotyczące Biblii, literatury starożytnej, mitologii i historii starożytnej (zwłaszcza greckiej i rzymskiej);
rozpoznaje znaczenia i funkcje odwołań do kultury antycznej w kulturze polskiej; rozumie podstawowe sentencje łacińskie; rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące ksiąg Starego i Nowego Testamentu;
interpretuje kluczowe wątki biblijne w perspektywie tradycji literackiej i kulturowej; posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury (K_U04); potrafi prezentować wyniki samodzielnej analizy problemów badawczych w formie ustnej, pisemnej i multimedialnej (K_U08); potrafi przygotować prace pisemne: esej, rozprawka naukowa, recenzja, sprawozdanie naukowe w języku polskim (K_U09)
kompetencje: student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego; rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze (K_K03), ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy (K_K06)
Kryteria oceniania
Ocena aktywności i przygotowania do zajęć na podstawie dyskusji na zajęciach (30%)
Ocena przygotowanych referatów (20%)
Ocena rozmowy końcowej – egzaminacyjnej (50%)
Literatura
Utwory literackie - wybrane dzieła literatury europejskiej, w których znajdują się odniesienia do antyku i Biblii (wykaz zostanie przedstawiony na pierwszych zajęciach; wykładowcy oczekują sugestii od studentów, które dzieła mogą być przedmiotem dyskusji na seminariach
Literatura przedmiotu (nie są to lektury obowiązkowe, ale podstawowe teksty oraz przykładowe opracowania przydatne podczas analizy utworów literackich inspirowanych antykiem i Biblią)
Teksty podstawowe
Biblia - Stary i Nowy Testament
Apokryfy Nowego Testamentu (w przekładzie i opracowaniu M. Starowieyskiego)
Mitologia (kompendia K. Kerenyiego, P. Grimala lub Z. Kubiaka)
Przykładowe opracowania (nieobowiązkowe, ale przydatne podczas analizy utworów literackich inspirowanych antykiem i Biblią)
K. Bukowski, Biblia a literatura polska. Poznań 2003.
M. Cytowska, H. Szelest, Historia literatury starożytnej. Warszawa 2006.
A. W. Mikołajczak, Łacina w kulturze polskiej. Wrocław 2005.
Grzegorz Kramarek, Tradycja biblijna w literaturze polskiej. Bibliografia opracowań. Wiek XX. Lublin 2004 (kontynuacja i uzupełnienia na stronie internetowej:
http://www.kul.lublin.pl/m_wydzialowe/tblp.pdf).
Z. Piszczek (red.), Mała encyklopedia kultury antycznej. Warszawa 1990.
T. Sinko, Hellada i Roma w Polsce: przegląd utworów na tematy klasyczne w literaturze polskiej ostatniego stulecia. Lwów 1933.
S. Stabryła, Hellada i Roma w Polsce Ludowej: recepcja antyku w literaturze polskiej w latach 1945-1975. Kraków 1983.
S. Stabryła, Hellada i Roma: recepcja antyku w literaturze polskiej w latach 1976-1990. Kraków 1996.
J. Szlaga (red.), Wstęp ogólny do Pisma Świętego, Warszawa 1986.
L. Winniczuk, Lingua Latina. Łacina bez pomocy Orbiliusza. Warszawa 1989.
T. Zieliński, Po co Homer? Świat antyczny a my. Wybór i posłowie A. Biernacki. Kraków 1970.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: