Ważne teksty kultury niemieckiej (Goethe-Freud-Simmel) 4018-KONW158
Zaproponowanie utwory skupiają jak w soczewce niektóre istotne zagadnienia kultury niemieckiej XIX i XX wieku, a zaproponowani autorzy należą do dziś do kanonu światowej historii idei.
Jest to jeden z nielicznych programów zajęć adresowanych do studentów zainteresowanych poznaniem niemieckiej tradycji humanistycznej w kulturze europejskiej. Znajomość utworów z listy lektur ułatwia także współczesne badania humanistyczne i kulturoznawcze nad wiekiem XIX i XX. Zajęcia są prowadzone w języku polskim w trybie konwersatoryjnym.
Friedrich Schiller: Zbójcy.
Johann Wolfgang Goethe: Faust I.
Friedrich Nietzsche: Tak rzekł Zarathustra (ks. I-IV).
Sigmund Freud: Objaśnianie marzeń sennych.
-Psychopatologia życia codziennego; Marzenia senne.
-Kultura jako źródło cierpień.
-Dowcip i jego stosunek do nieświadomości.
Georg Simmel: Filozofia kultury: wybór esejów. ( Mieszkańcy wielkich miast, O modzie).
Carl Gustaw Jung: Archetypy i symbole : pisma wybrane.
-Analiza marzeń sennych. (fragm.)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Krytyczna analiza dzieł zaproponowanych jako przedmiot lektury.
2. Rozpoznawanie struktury formalnej (budowy) i wskazywanie cech charakterystycznych danego utworu.
3. Sformułowanie tez interpretacyjnych.
4. Rekonstrukcja historycznego i społecznego kontekstu dzieła.
4. Oszacowanie stopnia przekraczania/wzbogacania tradycji, wkładu w kulturę i znaczenia współczesnego danych dzieł.
Wiedza: pogłębienie erudycji (fakty i zasady postępowania) w zakresie recepcji kultury niemieckiej, do której odwoływali się twórcy kultury XIX i XX wieku.
Umiejętności: zmiana stylu uczenia się z biernego na aktywny, rozwój samodzielności poznawczej i zainteresowań, biegłość w hermeneutycznym postępowaniu z tekstem.
Kompetencje społeczne: odwołanie do kultury europejskiej wspomaga wyrobienie postawy dojrzałości społecznej, przy założeniu, że kultura europejska obejmuje wspólne doświadczenie egzystencjalne ludzi i i tworzy uniwersalną płaszczyznę porozumienia.
Kryteria oceniania
Kryteria : aktywność studenta w dyskusji i jej ocena (stopień wnikliwości analizy, formułowanie hipotez interpretacyjnych, stopień ich uzasadnienia i oryginalności, wykorzystanie dostępnej literatury, wyodrębnienie cech najważniejszych lub charakterystycznych elementów struktury problemowej i formalnej danego tekstu, analiza ich funkcji).
Metody: ocena ciągła i końcowe zaliczenie ustne lub pisemne na ocenę.
Literatura
Marek Siemek: Fryderyk Schiller, Warszawa 1970.
F. Schiller: Dzieła wybrane (T. 1-3), red. Barbara Płaczkowska, Warszawa 1955.
J. W. Goethe: Dramaty wybrane, wybór S. Lichański, Warszawa 1984.
H. A Korff, Geist der Goethezeit, 5 Bde, Darmstadt 1977.
Sigmund Freud: Objaśnianie marzeń sennych, Warszawa 2015.
-Psychopatologia życia codziennego; Marzenia senne, Warszawa 2003.
-Kultura jako źródło cierpień, Warszawa 2013.
-Dowcip i jego stosunek do nieświadomości, Warszawa 1993.
Georg Simmel: Filozofia kultury: wybór esejów, Kraków 2007.
Carl Gustaw Jung: Archetypy i symbole : pisma wybrane, Warszawa 1993.
-Analiza marzeń sennych, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: