Arcydzieła filmu światowego 4018-KON438-CLASS
Przedmiot ma za zadanie możliwie kompleksowe przybliżenie studentom zagadnienia, jakim jest historia filmu światowego, widziana przez pryzmat kluczowych arcydzieł filmowych. Każde zajęcia skupione będą na przybliżeniu jednego arcydzieła, ale w ramach każdego spotkania zostanie także nakreślony szerszy kontekst historyczny, kulturowy, estetyczny i społeczny, w ramach którego powstał dany film. Każdy tytuł będzie dodatkowo omówiony w kontekście twórczości danego reżysera, wskazując na stylistyczne dominanty i na tematyczne zainteresowania twórcy.
Lista filmów, którym będą poświęcone kolejne zajęcia, wraz z zagadnieniami ogólnymi, których dany film stanowi egzemplifikację”
Ekspresjonizm niemiecki: „Gabinet doktora Caligari”, reż. Robert Wiene
Amerykańskie kino nieme i slapstick: „Generał”, reż. Buster Keaton
Francuska awangarda lat 30-tych: „Atalanta”, reż. Jean Vigo
Kino autorskie i innowacja techniczna: „Obywatel Kane”, reż. Orson Welles
Kino okresu klasycznego: „Okno na podwórze”, reż. Alfred Hitchcock
Filmowy western: „W samo południe”, reż. Fred Zinnemann
Początki francuskiej Nowej Fali: „Ucieczka skazańca”, reż. Robert Bresson
Kino europejskich mistrzów: „Siódma pieczęć”, reż. Ingmar Bergman
Filmowy modernizm: „Przygoda”, reż. Michelangelo Antonioni
Pogranicza kina autorskiego i gatunkowego: „2001: Odyseja kosmiczna”, reż. Stanley Kubrick
Kino feministyczne: „Jeanne Dielmann, Bulwar Handlowy 1080, Bruksela”, reż.
Pożegnanie z Nową Falą: „Noc amerykańska”, reż. Francois Truffaut
Nowe kino amerykańskie: „Taksówkarz”, reż. Martin Scorsese
Nowa fala autorów: „Blue Velvet”, reż. David Lynch
Kino artystyczne przełomu wieków: „Cienka czerwona linia”, reż. Terrence Malick
Forma zajęć wybrana przez prowadzącego to wykład z elementami konwersatorium. Wykład będzie bogato ilustrowany przykładami filmowymi, które będą stanowić punkt wyjścia do dyskusji ze studentami.
Od studenta będzie się oczekiwać poświęcenia dodatkowej ilości godzin dla obejrzenia kilku filmów zadanych jako „lektury obowiązkowe”.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W11 zna podstawowe metody interpretacji dzieł multimedialnych oraz ich analizy ikonograficznej i stylistycznej
K_W14 zna podstawowe metody analizy kulturoznawczej, historycznej, społecznej i filozoficznej w perspektywie historycznej
K_W16 rozumie związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym
K_U01 potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych
K_U03 potrafi dokonywać analizy dzieła sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych w kontekście estetycznym i społecznym
K_U05 posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej
K_K04 potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne
K_K07 rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych
K_K09 czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, wyzyskując wszelkie formy medialne, artystyczne i naukowe
Kryteria oceniania
Podstawowym kryterium będzie ocena przyswojenia sobie przez studenta podstawowych informacji z zakresu historii filmu światowego (tytuły filmów, nazwiska twórców, nazwy i cechy nurtów, etc.). Wiedzą tą powinien wykazać się w teście zaliczeniowym, mającym charakter testu wyboru.
Literatura
Literatura zalecana:
Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.), Historia kina. Tom 1: Kino nieme, Kraków 2010.
Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.), Historia kina. Tom 2: Kino klasyczne, Kraków 2011.
Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.), Historia kina. Tom 3: Kino okresu nowofalowego, Kraków 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: