Głos, pieśń, muzyka. Metafory odwiecznego porządku 4018-KON405-CLASS
Kurs ma w zamyśle przekazanie studentom wiedzy w trzech nurtach: intelektualnym, w formie ustnego przekazu wiedzy; przekazu artystycznego: koncertów ukazujących w praktyce omawiane zjawiska; po trzecie w formie angażującej samych studentów w działaniu – warsztatów. Nurty te uzupełniają się i wzmacniają nawzajem, wchodząc we wzajemne ze sobą relacje, czego może doświadczyć student.
Jest to szerokie spojrzenie na muzykę od czasów prehistorycznych po współczesność.
Materiał zawarty jest w kilku polach tematycznych.
1. Uniwersalia: geo-muzyka, bio-muzyka, antropo-muzyka. Geo-muzyka: życie Ziemi jako żywego organizmu. Muzyka ścierania się płyt tektonicznych, wypiętrzania lądów, zjawisk geologicznych. Bio-muzyka: wielka orkiestra zwierząt, drzew i roślin. Łańcuch żywych istot jako nieustający koncert życia. Poszukiwanie źródeł muzyki w dzikich ostępach przyrody. Muzykalność zwierząt. Muzyczny aspekt komunikacji społecznej zwierząt i roślin. Delfiny, świerszcze i cykady. Antropo-muzyka: pra-czas pierwotnej magii i rytuału. Rośliny, zwierzęta, drzewa przewodnikami. Głos jako zmysł, wyraz siły i obecności w świecie przyrody, potężne narzędzie komunikacji w grupie, z duchami przodków. Koncert. Warsztat pre-werbalnego kontaktu dźwiękowego. Rozszerzone techniki wokalne: śpiew wahadłowy (naprzemiennie na wdechu i wydechu), śpiew harmoniczny, śpiew na wdechu. Głosy przyrody, głosy zwierząt, śpiew „nadnaturalny”, kontaktowanie się głosem na duże odległości w przestrzeni.
2. Narodziny świadomości. Powstawanie języka. Rytm i melodia języka, jego materia: samogłoski i spółgłoski. Międzynarodowy alfabet fonetyczny (IPA) – praktyczny wgląd. Hipotezy dotyczące powstania muzyki jako sposobu porozumiewania się. Rodziny językowe, języki nostratyczne, języki indoeuropejskie oraz inne. Usta jako miejsce transmutacji tonów w słowo, muzykę i znaczenie. Wrodzona znajomość tonów harmonicznych, ich percepcja jako bezpośredni sposób postrzegania liczby. Związki symboliki liter z harmonią sfer. Symbolika gwizdu. Słowo stwórcze. Samogłoski i barwy. Związki głosek z ciałem człowieka. Głoski jako narzędzie stwarzania świata. Sefer Jecirah. Warsztat dotyczący samogłosek i spółgłosek ujętych w IPA jako materii artystycznej, miejsca głosek w ciele. Ciało w ruchu jako instrument mowy i śpiewu. Ruch ciała nacechowany głoską jako materiał do improwizacji oraz tworzenia kompozycji choreicznych.
3. Mity i opowieści różnych kultur o początkach muzyki, jej powstaniu i oddziaływaniu. Muzyka i jej wpływ na zwierzęta i ludzi w różnych tradycjach. Lira Orfeusza. Amphion jako budowniczy Teb, Arion i delfiny. Starotestamentowy Jubal. Kuźnia Tubalkaina.
4. Muzyka: metafora odwiecznego porządku.
Muzyka: metafora odwiecznego porządku. Orfizm. Hymny i teogonia orfizmu. Muzyka, filozofia i religia we wczesnym pitagoreizmie. Pitagorejski b i o s t h e o r e t i c o s – Złote Wiersze, Akuzmata. Seria alikwotów. Harmonia i akustyka. Metafora wibrującej struny w tradycji pitagorejskiej. Robert Fludd.
Symbolika i teologia liczb. Arytmologia. Gematria. Święta geometria i jej związki z muzyką. Pitagorejczycy i neopitagorejczycy: Filolaus, Archytas, Jamblich, Proklus, Apoloniusz z Tiany, Nikomachus z Gerasy. Harmoniczny symbolizm Nikomacha. Komentarze Hieroklesa do „Złotych wierszy” Pitagorasa. Pochodzenie i rozwój hermetyzmu. Tabula Smaragdina. Corpus Hermeticum. Harmonia sfer – historia i rozwój pojęcia, przegląd najważniejszych tekstów: Platon, Boecjusz, Kwintylian, Mersenne, Ficino, Giorgi, Fludd, Kircher. Kategorie muzyki średniowiecza: musica mundana, musica humana, musica instrumentalis. Rozumienie muzyki w epoce Renesansu (do wieku XVII) jako harmonijne zestrojenie się człowieka i świata. Koncepcje harmonicznego symbolizmu od XVIII do XX wieku. Fabre d’Olivet, Albert von Thimus, Hans Kayser. Koncert poezji Novalisa, Goethego, Angelusa Silesiusa, Mickiewicza.
5. Muzyka całej Ziemi. Globalna orkiestra: Podziały: światy kulturowe; obszary kulturowe Afryki; pas krajów europejskich podlegający wpływom z kilku stron; muzyka Azji: pustynie, Iran, Indie, Chiny, Mongolia, Japonia.
Fizyka dźwięku; zasady akustyki i budowa instrumentów z różnorodnymi sposobami wzbudzania dźwięku; typy rezonatorów; różne kategorie instrumentów – idiofony, membranofony, aerofony etc.; różne możliwe instrumenty domowej roboty
6.
Przejawy muzyki świata
Czas i rzeka rytmu: omówienie zjawiska rytmu; pojmowanie czasu w różnych kulturach; fenomenologia rytmu; zasady podziałów rytmicznych w różnych kulturach – Grecja, Iran, Indie („melodia jest matką, a rytm ojcem”); tańce afrykańskie etc.
Słowo i muzyka. Na pograniczu poezji, muzyki i tańca. Cielesny charakter aktu mowy. Grecja – trójjedyna chorea. Dramat antyczny – stopy metryczne, iloczas. Persja – zaratusztrianizm, klasyczna poezja perska i suficka, Rumi i wirujący derwisze: rytuał „sama”. Bracia Czystości i ich filozofia i praktyka muzyki, Sohravardi i jego ontologia sfer. Koncert muzyki i poezji perskiej. Warsztat: perskie skale, nauka melizmatów, nauka gazalu Rumiego po persku. Indie – hymny Rigwedy, Natjaśastra, siwaizm. Raga, tala i rasa. Nauka hymnu Rygwedy o prapoczątkach (w sanskrycie). Europa – średniowieczna monodia, chorał gregoriański, średniowieczna poezja i pieśni: trubadurzy, minnesingerzy. Koncert i warsztat poświęcone muzyce średniowiecza.
Od ptaków do linii melodycznych; kształt i kontur melodii w różnych kulturach; tonacje i skale. Uproszczony przewodnik po interwałach. Pentatoniki, centra tonalne. Chiny. Starożytna Grecja. Iran. Jawa. Europa i Ameryka. Dodekafonia i serializm. Głosy a instrumenty, ich specyfika i możliwości.
Barwa i tworzywo: o jakości dźwięku, barwie, różnych cechach przypisywanych dźwiękom (np. przynależne im bóstwa w Indiach, przynależne żywioły i strony świata w Chinach); o tym, co decyduje o barwie głosu i instrumentu; o wielkiej rozmaitości barw głosu używanych przez śpiewaków różnych kultur.
Tkanina dźwięku: o harmonii, akordach, współbrzmieniach w różnych kulturach; burdony, ostinata, wielowarstwowość gamelanu; polifonia: zasady konstrukcji; heterofonia.
Pojedynczo i razem; współbrzmienia, gra solo i w zespołach o różnej liczebności; soliści, duety i tria, zespoły kameralne (przykładowe składy); zespoły i orkiestry afrykańskie; wspólny śpiew; chóry i orkiestry; muzyka w japońskim teatrze kabuki.
Forma w muzyce. Niewidzialna architektura I: początki i zakończenia; sposoby i techniki; struktura w muzyce perskiej, japońskiej i hinduskiej; wariacje; udział procesu myślowego w komponowaniu muzyki; sposoby kształtowania materiału
Niewidzialna architektura II: elementarz technik/pojęć/zasad działania/form; powtarzalność i wariacja; naprzemienność; zawołanie i odpowiedź - struktura responsorialna; antyfona; forma w muzyce południowych Indii; suity i większe formy; struktura improwizacji w jazzie, muzyce hinduskiej, perskiej, arabskiej; kontynuacje i powroty; symfonia; struktura muzyki jawajskiej; opowieści i cienie: starożytna Grecja i Chiny; świat rytuału: muzyka Indian północnoamerykańskich; muzyka współczesna.
Koncert i warsztat muzyki litewskiej: litewskie dajny i polifoniczne hymny do natury: sutartines, zachowane z czasów epoki kamienia, z nawiązaniami do mitologii Bałtów i Prusów.
Efekty kształcenia
K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej
K_W02 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych
K_W03 zna terminologię z zakresu literaturoznawstwa, historii sztuki, teatru, filmu
K_W07 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją
K_U01 potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych
K_U02 potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac
K_U03 potrafi dokonywać analizy dzieła sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych w kontekście estetycznym i społecznym
K_U05 posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej
K_U07potrafi uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach na tematy literackie, artystyczne i filozoficzne
K_U08 potrafi prezentować wyniki samodzielnej analizy problemów badawczych w formie ustnej, pisemnej i multimedialnej
K_U09 potrafi przygotować prace pisemne: esej, rozprawka naukowa, recenzja, sprawozdanie naukowe w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych
K_U10 potrafi przygotować działania o charakterze performatywnym z wyzyskaniem elementów tekstowych i multimedialnych
K_K08 rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy
K_K09 czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, wyzyskując wszelkie formy medialne, artystyczne i naukowe
Kryteria oceniania
Zaliczenie w oparciu o:
Aktywność na zajęciach, przygotowanie eseju lub prezentacji praktycznej
Literatura
Antoine Faivre, The Eternal Hermes , Phanes Press, 1995
Joscelyn Godwin, Harmonies of Heaven and Earth. The Spiritual Dimension of Music from Antiquity to the Avant-Garde, Inner Traditions International. LTD, Rochester, Vermont, 1987
Joscelyn Godwin, The Harmony of the Spheres. A Sourcebook of the Pythagorean Tradition in Music, Inner Traditions International. LTD, Rochester, Vermont, 1990,
Kenneth Sylvan Guthrie, The Pythagorean Sourcebook and Library, Phanes Press, 1987
Peter Michael Hamel, Through Music to the Self, Shambhala, Boulder, Colorado, 1979
Peter Michael Hamel, Przez muzykę do samego siebie, Wydawnictwo Sartorius, Wrocław 1995
Jamie James, Muzyka sfer. O muzyce, nauce i naturalnym porządku wszechświata, wyd. Znak, Kraków
Bernie Krause, The Great Animal Orchestra: Finding the Origins of Music in the World’s Wild Places, Little, Brown and Company, New York, Boston, London, 2012
David Reck, Music of the Whole Earth, Charles Scribner’s Sons, New York, 1977
Moulana Dżalaloddin Rumi, W mgnieniu słów, tł. Marek Smurzyński, wyd. Homini, Kraków 2008.
Robin Waterfield, The Theology of Arithmetic (attributed to Iamblichus), Phanes Press, 1988
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: