- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Prawo i humanistyka 4018-KON314-CLASS-OG
Celem zajęć jest przedstawienie współczesnego nurtu refleksji nad prawem i jego miejscem w kulturze, zakładającym istnienie ważnych związków i wzajemnego oddziaływania prawa i nauk humanistycznych (jak literaturoznawstwo, filmoznawstwo, politologia i filozofia). Zadaniem uczestników jest zatem zapoznanie z dorobkiem i metodologią studiów interdyscyplinarnych obejmujących humanistyczną refleksję dotyczącą prawa oraz prawnicze spojrzenie na literaturę i utwory audiowizualne.
Studia Law and the Humanities mają dwa nurty. Pierwszy z nich dotyczy tropienia i analizowania problemów prawa w twórczości literackiej, teatralnej i filmowej. Ogromna ilość dzieł z tego zakresu poświęcona jest odpowiedzialności za swoje czyny, zobowiązaniom wobec innych, zadośćuczynieniu i karze, roli sądów w sensie etycznym i instytucjonalnym, a także kwestiom władzy i więzi wspólnotowych. Tego rodzaju studia (Law in Literature, Law in the Humanities) poświęcone są zatem tropieniu i analizowaniu wątków prawnych, takich jak konflikt, odpowiedzialność, wina, kara, z którymi mierzy się prawo, w dziełach kultury. Takie badania oznaczają także konieczność zapoznania się z klasycznymi dla prawa metodami interpretacji i rekonstruowania norm prawnych z obowiązującego porządku prawnego, badanie kontekstu społecznego i politycznego ich obowiązywania, a także analizę związków między intuicyjnymi i uwarunkowanymi kulturowo ocenami moralnymi a metodami zbierania dowodów i argumentowania stosowanymi w dziedzinie nauk prawnych.
Drugim nurtem badawczym (Law as Literature) są badania nad tekstem prawnym oraz aktami stosowania prawa podejmowane za pomocą metod znanych humanistyce. Założeniem tego nurtu jest przeświadczenie, że wyobraźnia i sposób rozumowania kształtowany jest przez opowieść – to jest literaturę i szerzej, sztukę posługującą się jako medium słowem. Wzory zachowań i relacji międzyludzkich poznajemy za pośrednictwem literatury i są to standardy uniwersalne, wspólny kod kulturowy, który pozwala nie tylko łatwo się porozumiewać, ale także wyznacza kierunki naszego myślenia o moralności, zobowiązaniach i powinnych zachowaniach. Dzięki tekstom humanistycznym zatem posiadamy podstawową i najwcześniejszą kompetencję kulturową pozwalającą na oceny moralne. Wielu zwolenników nurtu humanistycznych badań w prawie wskazuje także ich aspekt etyczny, podkreślając, że decyzje sędziowskie brzmią znacznie donośniej i są lepiej przyjmowane, o ile znajdują uzasadnienie za pomocą wyobraźni literackiej, bowiem odwołując się w argumentacji prawniczej do moralności, sięgnąć warto do doświadczeń i edukacji emocjonalnej, czyli kompetencji nabytych w trakcie kształcenia humanistycznego. W humanistycznych studiach nad prawem chodzi zatem o analizę pod kątem badania odwołań się do doświadczenia adresata (czytelnika), kulturowego kontekstu oraz analizę procesu poszukiwania i nadawania znaczenia wypowiedzi w postaci aktu prawnego albo orzeczenia sądu.
Nurt literackich (a szerzej - humanistycznych) badań prawa traktuje prawo między innymi jako obiekt kulturowy, zakorzeniony w kulturze konkretnej społeczności i odnoszący się do archetypów w kulturze utrwalonych. Prawo traktowane jest zatem jako szczególny rodzaj tekstu literackiego, co oznacza, że może być poddane analizie pod względem jego formy i treści w kanonach wiedzy o tekstach jako środkach komunikowania. To z kolei pozwala prześledzić użyte w argumentacji odwołania do wiedzy i przekonań oraz przyzwyczajeń odbiorców, prawidłowość konstruowania tekstu, trafność dobranych metod stylistycznych i retorycznych, w szczególności w zakresie odnoszenia się do powszechnej świadomości kulturowej. Najważniejszym punktem odniesienia będzie zbadanie, czy tekst ten spełnia swoje podstawowe z punktu widzenia badań humanistycznych zadanie, to jest czy zawiera zrozumiały i przekonujący przekaz zawartych treści oraz czy treści te sformułowane są w sposób odpowiadający kanonom rzemiosła literackiego.
Student na osiągnięcie przewidzianych dla przedmiotu efektów kształcenia powinien przeznaczyć około 100 godzin w trakcie semestru. .
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- zna w pogłębionym zakresie zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej
- ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych
- zna mechanizmy funkcjonowania języka i mowy w kontekście antropologicznym, socjologicznym i przyrodnicznych
- potrafi w szerokim zakresie selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych
- potrafi w pogłębionym i szerokim zakresie dokonywać analizy dzieła sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych w kontekście estetycznym i społecznym
- posiada umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej
- rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze
- potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne
- potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań
Kryteria oceniania
Esej lub przygotowanie projektu uzgodnionego z prowadzącą podczas zajęć.
Literatura
A. Amsterdam, J. Bruner, Minding the Law, Harvard 2000,
J. B. Baron, J. Epstein, Is Law Narrative, 45 Buffalo Law Review, 1997, s. 14.
J. B. Baron, J. Epstein, The Rhetoric of Law and Literature: A Skeptical View, 26:6 Cardozo Law Review, 2005,
P. Brook, The Law as Narrative and Rhetoric [w:] Law's Stories: Narrative and Rhetoric in the Law, red. P. Brook, P. Gewirtz, 1996,
R. Cover, Nomos and Narrative, 97 Harvard Law Review, 1983.
M. DeStefano, On Literature as Legal Authority, 49 Arizona Law Review, 2007,
E. Fajans, M.R. Falk, Untold Stories: Restoring Narrative to Pleading Practice, 15 Legal Writing: The Journal of the Legal Writing Institute (2009),
R. Fallon, The Meaning of Legal “Meaning” and Its Implications for Theories of Legal Interpretation.
J. Finnis, Prawo naturalne i uprawnienia naturalne,
Law and the Humanities. An Introduction, eds. A. Sarat, M. Anderson, C.O. Frank, Cambridge 2014.
G. Minda, Law and Literature at Century's End, 9 Cardozo Studies in Law and Literature (1997),
T. Morawetz, Ethics and Style: The Lesson of Literature for Law, 45 Stanford Law Review 1993,
M. C. Nussbaum, Poetic Justice: The Literary Imagination and Public Life, Boston 1996.
R. Posner, Law and Literature. A Misunderstood Relation, Cambridge 1988J. B. White, Legal Imagination, Cambridge 1973.
M. Shapiro Courts. Comparative and Political Analysis, Chicago 1981,
R. Weisberg, The Law-Literature Enterprise, 1 Yale Journal of Law and the Humanities (1988),
J. B. White, Establishing Relations between Law and the Other Forms of Thought and Language, 1 Eramus Law Review, 2008,
Proponowane pozycje literackie:
Eurypides Medea,
R. Putnam Samotna gra w kręgle,
P. Coetzee, Inwazja barbarzyńców,
S. Chwin Złoty pelikan,
L.de Bernieres, Wojna o czułe miejsca don Emanuela
Ariel Dorfman, Prawo nieszkodliwego przelotu, inne opowiadania
H. Mulisch Zamach.
A. Junger, Węzeł gordyjski,
Alexis de Tocqueville O demokracji w Ameryce,
F. Dostojewski, Biesy
I inne, uzgodnione z uczestnikami podczas zajęć.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: