Geosystem: zrozumieć aby przetrwać 4018-KON269-CLASS
Dla uczestników studiów humanistycznych, wprowadzonych w zagadnienia nauk o Ziemi na poziomie licealnym, katastrofy naturalne są najlepszym źródłem wiedzy o relacji pomiędzy człowiekiem, a przyrodą. Na pierwszych zajęciach studenci wypełniają anonimową ankietę sprawdzającą stan wiedzy. Następnie omówione będą, teoretycznie i przy wykorzystaniu przykładów struktur geologicznych, będących efektem katastrof, przyczyny katastrof naturalnych oraz ich skutki dla cywilizacji, w szczególności w dziedzinie humanistyki i sztuki. W trakcie wykładow omówione będą kolejno:
• Wprowadzenie do geosystemu: geosfera, atmosfera, hydorsfera, biosfera, antroposfera, exosfera
• Metody badań geosystemu: archeologia, astronomia, biologia, geochemia, geofizyka, geografia fizyczna, geohydrologia, geologia
• Geosystem: układ zamknięty czy otwarty
• Główne kategorie procesów w geosystemie
• Dynamika zjawisk w geosystemie: zjawiska katastrofalne
• Typy reakcji w geosystemie: przykłady reakcji długo- i krótkookresowych
• Człowiek a geosystem: sprzężenie zwrotne
• Podstawy geologii i geofizyki
• Teoria tektoniki płyt litosfery
• Przyczyny i skutki działalności wulkanicznej
• Przyczyny i skutki trzęsień ziemi
• Rola pola geomagnetycznego w utrzymaniu życia na Ziemi, przyczyny i przebieg inwersji pola geomagnetycznego
• Przyczyny i skutki tsunami
• Impakty ciał ekstraterestialnych
• Masowe wymierania a zmiany globalne
• Zmiany klimatu – czynniki naturalne, antropopresja
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Poznanie istoty procesów w geosystemie na poziomie ogólnym, szczególnie procesów zachodzących w litosferze, obecnie i w geologicznej skali czasu. Lepsze zrozumienie roli tych procesów dla rozwoju cywilizacyjnego.
-ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej(K_W01)
-zna podstawową terminologię z zakresu antropologii kultury, etnologii, etnografii i folklorystyki(K_W04)
-zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym(K_W06)
-ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych(K_W10)
W zakresie umiejętności:
-potrafi prezentować wyniki samodzielnej analizy problemów badawczych w formie ustnej, pisemnej i multimedialnej(K_U08)
-potrafi przygotować prace pisemne: esej, rozprawka naukowa, recenzja, sprawozdanie naukowe w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych(K_U09)
-posługuje się wybranym językiem obcym na poziomie B2(K_U12)
-potrafi przygotować wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców(K_U13)
W zakresie kompetencji:
-rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów(K_K01)
-rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej(K_K02)
-rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze(K_K03)
-potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne(K_K04)
-potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań(K_K05)
Kryteria oceniania
Ustna prezentacja słuchacza, przygotowana w związku z wykładami, na wybrany przez słuchacza temat. Ocenie podlega wiedza o związkach wzajemnych procesów w geosystemie i wpływ tych procesów na rozwój cywilizacyjny, sposób postawienia problemu, logika wywodu, skala ogólności wywiedzionych wniosków, estetyka prezentacji (werbalna i plastyczna).
Literatura
• Earthquakes In Human History: The Far Reaching Effects of Seismic Disruption. Jelle Zeilinga de Boer & Donald Theodore Sanders; Princeton University Press, 2007, 278pp, ISBN 0691127867
• Volcanoes In Human History: The Far Reaching Effects of Major Eruptions. Jelle Zeilinga de Boer & Donald Theodore Sanders; Princeton University Press, 2004, 320pp, ISBN: 9780691118383
• Apocalypse – Earthquakes, Archeology, and the Wrath of God. Amos Nur, with Dawn Burgess; Princeton University Press, 2008, 328 pp., ISBN 978069101602-3
• Steven M. Stanley. Historia Ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002, ISBN 83-01-13625-1, 750 pp.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: