Zwierzęta w sztuce i kulturze wizualnej 4018-KON253-CLASS
Celem zajęć jest a) zapoznanie studentów z wybraną ikonografią zwierząt w sztuce i kulturze wizualnej b) przedstawienie i przedyskutowanie najważniejszych problemów związanych ze zmianą statusu zwierząt w sztukach wizualnych ze szczególnym uwzględnieniem sztuki XX w., w tym przede wszystkim twórczości ostatniego dwudziestolecia b) omówienie przedstawień zwierząt w wybranych zjawiskach współczesnej kultury wizualnej c) zapoznanie studentów z podstawami wybranych metodologii historii sztuki i z perspektywą human-animal studies oraz nauka ich zastosowania w analizie dzieł sztuki c) zrozumienie zachodzących zmian statusu zwierząt w sztuce i ich związku z pozaartystycznymi uwarunkowaniami kulturowymi ze szczególnym uwzględnieniem procesów zachodzących od lat 90. XX w. i ich genezy w latach 60. i 70.; d) przemyślenie relacji człowiek-zwierzę w sztuce i kulturze zarówno w sferze wizualnej reprezentacji, jak i bezpośredniej obecności zwierząt w sferze rzeczywistości pozaobrazowej. W ramach kursu planowane są zajęcia terenowe w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
-zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją
-zna podstawowe metody interpretacji dzieł multimedialnych oraz ich analizy ikonograficznej i stylistycznej
-zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego
-rozumie związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym
-potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych
-potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych i naukowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac
-potrafi dokonywać analizy dzieła sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych w kontekście estetycznym i społecznym
-posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury i nauki współczesnej
-potrafi przygotować wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców
-rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze
Wiedza:
Student/ka
- ma świadomość dynamiki nauki i nowych paradygmatów w humanistyce
- wie, czym są human-animal studies, jaka jest ich geneza i miejsce we współczesnej nauce
- rozumie interdyscyplinarny i międzyobszarowy charakter human-animal studies
- rozumie na czym polega zastosowanie perspektywy badawczej human-animal studies w badaniach nad kulturą
- rozumie, w jaki sposób sztuka współczesna uczestniczy w dyskursie human-animal studies
- zna i rozumie podstawowe problemy badawcze związane ze zwierzętami w sztuce i kulturze wizualnej
- zna wybraną tradycyjną symbolikę zwierząt w sztuce dawnej
Umiejętności:
Student/ka
- umie zastosować metodologię human-animal studies w analizie dzieła sztuki
- umie interpretować dzieła sztuki i zjawiska kultury wizualnej z perspektywy human-animal studies
Kryteria oceniania
obecność, aktywność, praca pisemna
zaliczenie na ocenę / praca pisemna
Literatura
Lektury dot. sztuk wizualnych:
Fragmenty z:
Animal Philosophy, red. Peter Atterton, Mathrew Calarco, London and New York: Continuum International Publishing Group 2004.
Giovanni Aloi, Art & Animals, London and New York: I.B. Tauris & Co., 2012;
Monika Bakke, Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Poznań, 2012;
Monika Bakke, Studia nad zwierzętami: od aktywizmu do akademii i z powrotem?, „Teksty Drugie” s. 193-204. nr 3(129)/2011.
Steve Baker, Artist|Animal, Minneapolis and London: University of Minnesota Press, 2014;
Steve Baker, The Postmodern Animal, London: Reaction Books, 2000;
The Animal Studies Group, Killing Animals, Urbana and Chicago: the Board of Trustees of the University of Illinois, 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: