Czego możemy nauczyć się od koni? Przywództwo, komunikacja, praca w zespole 4018-KON251-CLASS
Konie są zwierzętami, które swoje przeżycie zawdzięczają dobremu przywództwu, organizacji, współpracy i komunikacji w stadzie. Podobnie jak u ludzi, w ich grupie ważny jest podział ról, odpowiedzialności oraz hierarchia.
Przykładowo żyjące na wolności stado z reguły będzie prowadzone przez najbardziej doświadczoną klacz. Jej najważniejszym zadaniem jest kierowanie stada do bezpiecznego miejsca z łąkami i wodą. W sytuacji zagrożenia klacz wiodąca nada wszystkim kierunek ucieczki. Zwierzęta znajdujące się niżej w hierarchii będą ją wspierały, obserwując otoczenie i przekazując informację o ewentualnym zagrożeniu.
Drugą równie istotną rolę pełni ogier, którego zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa grupie. Miejsce w strukturze stada nie jest jednak przypisane raz na zawsze. W każdej chwili status przywódcy może zostać zakwestionowany przez innego osobnika, który jeśli będzie bardziej sprawny, szybki, inteligentny – zajmie pozycję lidera.
Mechanizmy rządzące dynamiką stada, sposób jego organizacji, komunikacji oraz współpracy pozwalają na wyciąganie szeregu analogii i wniosków, które okazują się trafne, a co najważniejsze, sprawdzają się w praktyce zarządzania zespołami ludzkimi.
W trakcie zajęć poznamy kluczowe elementy postawy lidera, takie jak zaufanie, szczerość, pewność siebie, intencja czy otwartość. Rozważymy kwestię przywództwa opartego na sile całego zespołu, a nie tylko na osobowości jednostki. Na podstawie obserwacji zwierząt i ludzi pochylimy się nad kluczową rolą emocji oraz komunikacji niewerbalnej. Ważnym tematem będzie asertywność i stawianie granic. Konie są wyjątkowo utalentowanymi nauczycielami w obu tych obszarach. Zwrócimy szczególną uwagę na kwestię poziomu energii lidera i grupy, a także na ogólną zasadę jej oszczędzania. Skoncentrujemy się na pełnym wykorzystaniu potencjału intuicji, a więc między innymi na umiejętności zrezygnowania z decyzji opartych wyłącznie na racjonalnej kalkulacji. Poznamy także koncepcję współprzywództwa, rozważając silne i słabe strony tego podejścia. Od koni będziemy uczyć się o wpływie rywalizacji oraz współpracy na rezultaty zespołu. Odkryjemy znaczenie bycia uważnym (obecnym tu i teraz), a także rolę osobowości ludzi i koni w budowaniu relacji pomiędzy jednostkami oraz w grupie.
Wystąpienia uzupełniające opis zajęć:
Talk (TEDxWarsaw) by Agata Wiatrowska, co-author of Menedżer uczy się od koni [Managers Learn from Horses]
Interview with Linda Kohanov, author of The Power of the Herd
Interview with Gerhard J. Krebs, inventor of the HorseDream method
Horse assisted education workshop for students, 29.05.2015
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej K_W01
- zna podstawową terminologię nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych K_W02
- zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym K_W06
- ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach w obszarze nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczychK_W10
- posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury i nauki współczesnej K_U05
- potrafi prezentować wyniki samodzielnej analizy problemów badawczych w formie ustnej, pisemnej i multimedialnej K_U08
- potrafi przygotować wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców K_U13
- rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów K_K01
- rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej K_K02
- potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne K_K04
- potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań K_K05
- rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych K_K07
Kryteria oceniania
Obecność, aktywność, praca pisemna lub referat
Literatura
1. L. Kohanov, The power of the Herd. A Nonpredatory Approach to Social Intelligence, Leadership, and Innovation, 2013
2. Wiatrowska, I. Popławska, Menedżer uczy się od koni, 2013
3. H. Kurstedt, T. Thayne, Taking the reins. Leadership, Supervision & Management Lessons from a Horse, 2012
4. J. Felton, Ubridled succsess. How the secret lives of horses can impact your leadership, teamwork and communication skills, 2012
5. A. Strozzi, Horse sense for the leader within. An equine guided approach to self leadership, 2011
6. A.J. Hamilton, Zen Mind, Zen Horse: The Science and Spirituality of Working with Horses, 2011
7. M. Rashid, Horses Never Lie: The Heart of Passive Leadership, 2011
8. J. Camp, The Soul of a Horse: Life Lessons from the Herd, 2009
9. R. M. Miller, Sekrety końskiego umysłu, 2008
10. L. Kohanov, Way of the Horse: Equine Archetypes for Self-Discovery, 2007
11. McCormick, M. McCormick, Horse Sense and the Human Heart: What Horses Can Teach Us About Trust, Bonding, Creativity and Spirituality, 1997
12. J. Jennison, Leadership beyond measure. Profound learning with horses to transform leaders and business, 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: