Co antropolog wiedzieć powinien? 4018-KON198-CLASS
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z kluczowymi zagadnieniami antropologii, jej historią i tematami niezmiennie podejmowanymi w pracy antropologów. Wbrew głoszonym poglądom o zanikaniu społeczeństw pierwotnych, antropologia rozwija się dynamicznie, a wiedza antropologiczna znajduje zastosowanie w tak zadawało by się odległych obszarach jak: marketing i zarządzania, prowadzenie wojen, pomoc międzynarodowa, dziennikarstwo i mas media, architektura wnętrz i krajobrazu, muzealnictwo itp. Co sprawia, że wiedza antropologiczna i wiedza kulturowa jest tak pożądana? Dlaczego kursy antropologii są powszechnie rekomendowane biznesmenom, żołnierzom, dziennikarzom i architektom? Co może, a czego nie może badać współczesny antropolog? Jak zmieniła się antropologia na przestrzeni 150 lat swojego istnienia na uniwersytetach? – to niektóre pytania, na które odpowiem podczas wykładów.
Podczas zajęć omówione zostaną kluczowe koncepcje klasycznej i współczesnej antropologii: problematyka struktury społecznej i systemy pokrewieństwa, magii i religii, mitu, rytuału, gospodarki itp
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student powinien z zajęć wynieść wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym świata i teoriach, które starają się wyjaśnić to zjawisko. Dzięki uczestnictwu w zajęciach student:
- zna i rozumie pojęcia służące analizowaniu kultur i zróżnicowania kulturowego świata ludzkiego,
- umie przedstawić argumenty używane w sporach wokół istoty: kultury i człowieczeństwa,
- rozumie mechanizmy zmiany kulturowej, modernizacji i globalizacji,
- wie, na czym polega swoista metodologia rozwinięta przez antropologię kulturową/społeczną, zna techniki zbierania danych empiryczny i sposoby ich interpretowania,
- jest świadomy etycznych problemów związanych z kontaktami międzykulturowymi i badaniem kultur,
- zajęcia powinny wykształcić wśród studentów postawy: tolerancji, akceptacji dla kulturowej odmienności i relatywizmu kulturowego.
Kryteria oceniania
Wymagania egzaminacyjne – obecność na zajęciach, znajomość lektur i koncepcji omawianych na zajęciach.
Literatura
Literatura podstawowa - wybrane fragmenty poniższych prac:
Boas F., (2010), Umysł człowieka pierwotnego, Kraków.
Douglas M. (2009) Czystość i zmaza. Warszawa.
Gellner E. (1995) Pojęcie pokrewieństwa i inne szkice..., Kraków.
Geertz C. (2005) Wiedza lokalna. Kraków.
Evans-Pritchard E.E. (2007) Czary, wyrocznie i magia u Azande, Warszawa.
Hastrup K. (2008) Moja droga do antropologii. Kraków.
Levi-Strauss C. (2003) Antropologia strukturalna, Warszawa.
Malinowski B. (1986) Ogrody koralowe i ich magia, Warszawa.
Rabinow P. (2010) Refleksje na temat badań terenowych w Maroku, Kety.
Turner V. (2005) Gry społeczne, Kraków.
Whorf B. (1981) Język, myśl, rzeczywistość, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
Barth F., Gingrich A., Parkin R., Silverman S., Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Wyd. UJ, Kraków 2007.•
Bernard A., Antropologia. Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa 2006.•
Deliège R., Historia antropologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2011•
Eriksen T.H., Nielsen F.S., A History of Anthropology, Pluto Press, London 2001•
Eriksen T.H., Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 2009•
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: