Sokolnictwo: relacja człowiek/ptak 4018-KON149-CLASS
Kurs składa się z trzech etapów: „części teoretycznej” poświęconej historii, dawnemu piśmiennictwu i ikonografii, „części praktycznej” dotyczącej realiów sokolnictwa współczesnego oraz z „części refleksyjnej” zmierzającej do przemyślenia zdobytej wiedzy i doświadczeń oraz wpisania ich w kontekst aktualnych nurtów refleksji humanistycznej.
1. W „części teoretycznej” zapoznamy się z historią sokolnictwa oraz dokonamy odczytania wartości wiązanych z sokolnictwem na podstawie tekstów i materiałów ikonograficznych pochodzących z różnych kręgów kulturowych Starego Świata (ze szczególnym uwzględnieniem Europy południowej i zachodniej, kultury arabsko-muzułmańskiej oraz Japonii). Dowiemy się w ten sposób, jakie wartości kojarzono z sokolnictwem w obrębie różnych systemów symbolicznych, gdyż w większości kultur nie było ono wyłącznie techniką łowiecką (techne), lecz częścią subtelniejszej „sztuki dobrego życia” (theoreia). W ten sposób zetkniemy się z tak zróżnicowanymi kontekstami, jak europejska i śródziemnomorska kultura rycerska (w czasach krucjat i później), renesansowa kultura dworska, sufizm czy kultura japońska, w której rozwija się unikalny zespół praktyk sokolniczych, zwany takagari. Tak więc zaznajomimy się z wybranymi przykładami dawnego piśmiennictwa, przekraczającymi międzykulturowe granice w obrębie śródziemnomorza: z tradycją traktatów sokolniczych i ich tłumaczeń oraz z przykładami dawnych autobiografii z różnych kręgów kulturowych, wzmiankującymi wartości, jakie wnosi sokolnictwo do pełni życia ludzkiego. Dowiemy się, w jaki sposób bliska relacja człowieka z ptakami drapieżnymi przyczyniła się do początków rozwoju empirycznego i racjonalistycznego modelu myślenia o świecie w późnym średniowieczu, ale też w jaki sposób sokół funkcjonował jako symbol wzlotu duchowego i służył za metaforyczny wyraz trudnych do nazwania i przekazania aspektów relacji pomiędzy mistykiem a Bogiem.
2. W „części praktycznej” zapoznamy się z biologicznymi uwarunkowaniami relacji człowiek/ptak. Poznamy podstawowe zagadnienia związane z biologią ptaków drapieżnych i uwarunkowaniami ich ochrony w Polsce oraz w realiach świata zglobalizowanego. Poznamy praktyczne zastosowania sokolnictwa współcześnie; dokonamy też krytycznego oglądu korzystnych i niekorzystnych aspektów kontynuowania tradycji sokolniczych w świecie współczesnym. Zastanowimy się, w jaki sposób można oddziaływać na te praktyki kulturowe i rozwijać je w najbardziej pożądanym kierunku. Poznamy szczegóły debaty nad sokolnictwem w Unii Europejskiej i na świecie oraz postanowienia dotyczące tej praktyki kulturowej, w 2012 uznanej przez UNESCO za część niematerialnego dziedzictwa kulturowego ludzkości. Wreszcie dowiemy się w praktyce, w jaki sposób układa się sokoły, zapoznając się bezpośrednio z realiami relacji człowiek/ptak podczas kontaktu na żywo z sokolnictwem współczesnym i samymi ptakami drapieżnymi.
3. W „części refleksyjnej” kursu podejmiemy próbę krytycznego przemyślenia zdobytych doświadczeń oraz wpisania ich w perspektywę teoretyczną wyznaczaną przez post- i transhumanizm oraz human/animal studies. Sokolnictwo zajmuje w tym kontekście nieoczywistą pozycję jako praktyka „niepoprawna politycznie”, zderzająca się z dominującymi punktami widzenia czy nurtami takimi jak ekofeminizm; z drugiej strony, pozwala na przewrotne postawienie pytania o kulturowe ideały męskości w ich zwierzęcych powiązaniach. Sokół, jako drapieżnik i mięsożerne zwierzę współdziałające z człowiekiem przeciwko innym zwierzętom, podważa łatwość dyskursów kojarzących etyczną oczywistość, prawa zwierząt i wegetarianizm. „Pradawność” relacji sokoła i polującego człowieka oraz jej ewolucja w toku historii pozwala na postawienie pytania o kształt tej relacji w perspektywie transhumanistycznej: czy po końcu „człowieka-myśliwego” można ocalić sokolnictwo, nadając mu inną funkcję i wartość, czy też sokół ma przestać towarzyszyć człowiekowi, który już nie poluje? Jednocześnie relacja sokoła i człowieka otwiera debatę nad granicami udomowienia. Jako jedno z nielicznych zwierząt wchodzących w relację z człowiekiem, sokół pozostaje „dziki”, tzn. nie traci zdolności do samodzielnego życia na wolności. Z drugiej strony, w świecie wypełnionym przez antroposferę pozostaje coraz mniej przestrzeni „dzikiej”, a sokół raz jeszcze zbliża się do człowieka, kolonizując miasta. Na zakończenie podejmiemy ryzyko rozważenia poznanej relacji „z punktu widzenia sokoła”.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zna powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą; nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych;
- ma podstawową wiedzę w zakresie najnowszych osiągnięć w zakresie wypracowania metod badań interdyscyplinarnych w kulturoznawstwie i możliwych kierunków rozwoju tych badań;
- zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i tekstualnego źródła historycznego;
- zna podstawowe metody interpretacji dzieła sztuki wizualnej;
- rozumie zależności między rozwojem kultury a przemianami społecznymi;
- rozumie dynamikę i uwarunkowania interakcji człowiek/zwierzę na poziomie biologicznym i kulturowym; rozumie podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu biologii ptaków drapieżnych;
- rozumie potrzebę i realia warunkujące ochronę ptaków drapieżnych w Polsce i w świecie zglobalizowanym.
Umiejętności:
- potrafi wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym źródeł łacińskich i nowołacińskich, tekstów literackich i historycznych, źródeł antropologicznych;
- potrafi interpretować dzieło sztuki wizualnej, także w kontekście innych źródeł z danej epoki;
- posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych w zakresie kulturoznawstwa; potrafi w tym celu przeprowadzić podstawowe analizy z wykorzystywaniem interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych.
Kompetencje społeczne:
- ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych;
- rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych;
- rozumie wagę zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza, oraz świata.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie aktywności podczas zajęć oraz pracy pisemnej (eseju), stanowiącej „podsumowanie doświadczenia”.
Literatura
Wybrane teksty źródłowe:
Fryderyk II, De arte venandi cum avibus http://www.hs-augsburg.de/~harsch/Chronologia/Lspost13/FridericusII/fri_arsp.html
Pedro Lopez de Ayala, Libro de la caza de las aves http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/libro-de-la-caza-de-las-aves--0/html/fef8ab1a-82b1-11df-acc7-002185ce6064_1.html
Usama ibn Munkidh, Księga pouczających przykładów (Kitab al I'tibar), przeł. Józef Bielawski, Wrocław 1975.
Bibliografia uzupełniająca:
I. Sokolnictwo
Badyna, P., „Błądząc za sokołami”, Kultura-Historia-Globalizacja, nr 12/2012, http://www.khg.uni.wroc.pl/files/01_khg_12_badyna_t.pdf
Cieślikowski, M., Sokolnictwo, Warszawa 2009.
Lewicka-Rajewska, U., „Sokolnictwo w krajach muzułmańskich w X wieku w świetle Murug ad-dahab Al-Mas'udiego”, w: Milczarek, S., Kultura łowiecka w świecie islamu, Warszawa 2002.
Łukaszyk, E., “Mediterranean Falconry as a Cross-Cultural Bridge: Christian – Muslim Hunting Encounters”, Birthday Beasts’ Book, Warsaw 2011, http://www.falconryheritage.com/uploads/2669/Mediterranean%20Falconry_V.pdf
Mazaraki, M., Z sokołami na łowy, Warszawa 1977.
II. Human/animal studies (wybór)
Agamen, Giorgio, L' Aperto. Uomo e animale / The Open. Man and animal, Stanford University Press, 2004.
Allister, Mark Christopher, Eco-man: New perspectives on masculinity and nature. Charlottesville 2004
Deleuze, Gilles and Félix Guattari. 2007. Becoming Animal. In Linda Kalof and Amy Fitzgerald (eds.), The Animals Reader: The Essential Classical and Contemporary Writings , 37-50.
Haraway, Donna. 2003. The Companion Species Manifesto: Dogs, People, and Significant Otherness. Chicago, IL: Prickly Paradigm Press.
Kellert, Stephen R. and Edward O. Wilson (eds.). 1993. The Biophilia Hypothesis. Washington, DC: Island Press.
Kheel, Marti. 1995. "License to Kill: An Ecofeminist Critique of Hunters' Discourse." In Carol J. Adams and Josephine Donovan (eds.), Animals and Women: Feminist Theoretical Explorations, 85-125. Durham, NC: Duke University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: