- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Od Homera do komputera. Hipertekst na papierze i w środowisku elektronicznym 4018-KON122-CLASS-OG
Wychodząc od roboczej, współczesnej definicji hipertekstu będziemy poszukiwali różnych realizacji, które mniej lub bardziej realizują różne aspekty formy hipertekstu. Poszukiwania rozpoczną się w starożytności, od umieszczonego w tytule zajęć dzieła Homera, poprzez Biblię, Księgi Przemian I Ching, Mszał rzymski… Po wstępnym zapoznaniu się z istotą tej formy, słuchacze mogą – powinni zgłaszać swoje propozycje zjawisk z kregu literatury, czy szerzej, kultury, których hipertekstowa struktura skłania do reinterpretacji ich znaczenia. W kręgu zainteresowań znajdzie się na pewno twórczość Laurence Oliviera (Tristram Shandy), Honoriusza Balzaca (Komedia ludzka), Julio Cortazara (Gra w klasy). Z dziedziny zjawisk kulturowych zajęcia będą odnosiły się do XVIII i XIX-wiecznej kultury salonów, zjawisko grup literackich i inne. Ten historyczny rekonesans będzie służył do tego, aby zapoznając się z hipertekstem w przestrzeni elektronicznej potrafić rozpoznać nie tylko istotę tego zjawiska ale także ocenić to, co jest w nim nowe od tego, co jest pewnym odrębnym sposobem widzenia i interpretacji świata i rzeczywistości. Punktem dojścia będzie próba określenia, czy hipertekst (w stosunku do tekstu) generuje jakąś „hiperideę”(w stosunku do idei), czyli jaka jest prawdziwa wartość przekazu hipertekstowego, i czy zawiera on nowe przesłanie, niemożliwe do wyrażeniabardziej tradycyjna drogą testu linearnego.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej
- zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej
Umiejętności:
- potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych -
- potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac
Kompetencji
- rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze.
Kryteria oceniania
Studenci oceniani będą na podstawie aktywności na zajęciach i udziału w dyskusjach. Szczególnie ważna jest umiejętność identyfikacji i interpretacji hipertekstów wskazanych w bibliografii, lub tak sklasyfikowanych podczas wspólnych dyskusji.
Literatura
echsty. Literatura i nowe media” - http://techsty.art.pl/hipertekst/definicje.htm
Christian Vandendorpe, Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury
Homer, Iliada
Biblia
Laurence Sterne, Dzieje i myśli JWP Tristrama Shandy
Jan Potocki, Rękopis znaleziony w Saragossie, edycja książkowa i hipertekstowa (elektroniczna)
Julio Cortazar, Gra w klasy
Vladimir Nabokov, Blady ogień
James Joyce, Ulisses
Robert Arellano - Sunshine '69 - www.sunshine69.com
Michael Joyce - afternoon, a story www.eastgate.com/catalog/Afternoon.html
Shelley Jackson - Patchwork Girl
http://www.eastgate.com/catalog/PatchworkGirl.html
Stuart Moulthrop, Victory Garden, fragmenty w wersji internetowej:www.eastgate.com/VG/VGStart.html
oraz inne teksty według zainteresowań słuchaczy
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: