Pustynia: przestrzenie starcia 4018-KON109-CLASS
Punktem wyjścia będzie potraktowanie pustyni w kategoriach Bloomenbergowskiej „metafory absolutnej” i rzut oka na to, w jaki sposób rozwija tę metaforę Agata Bielik-Robson. Następnie poznamy podstawowe teksty wprowadzające „pustynną” metaforykę do refleksji humanistycznej: od słynnego „Pustynia się rozrasta...” u Nietzschego po „nomadyczną machinę wojenną” Deleuze’a, zwracającą się przeciwko derywatom trójkąta edypalnego. Zajmiemy się również interpretacją tekstów literackich sytuujących pustynię jako przestrzeń kluczowych doświadczeń, odkrywających przed człowiekiem prawdę o jego własnej kondycji. Triada „pustynia – zmysły – pismo” pojawi się wraz z interpretacją Kuszenia św. Antoniego Flauberta w świetle eseju Michela Foucaulta („Biblioteka wyobraźni”). Natomiast agoniczny wymiar pustyni jako przestrzeni starcia z Absolutem zostanie ukazany na podstawie powieści portugalskiego noblisty J. Saramago, dokonującego swoistej „rozprawy z monoteizmem”, a zarazem z opartą na monoteizmie koncepcją człowieka w kontrowersyjnych książkach: Ewangelia według Jezusa Chrystusa i Kain. Zmierzając do podsumowania, podejmiemy próbę udzielenia własnej odpowiedzi na pytanie o tanatystyczne bądź witalistyczne rozumienie pustyni, powracając do naszych pierwszych lektur: Nietzschego i Agaty Bielik-Robson. A więc, w ostatecznym rozrachunku: pustynia się rozrasta, czy przeciwnie, kurczy się i zanika? Jeśli tak, to co rozrasta się jej kosztem? Jakie są konsekwencje tego rozrastania się bądź zaniku? Postawimy pytanie o produktywność metafory pustyni z naszej własnej perspektywy intelektualnej. Czy jest ona przydatna dla nas jako autonomicznych twórców nowych treści intelektualnych, czy chcemy jej używać? Prowadząca proponuje dyskusję nad tworzeniem własnego projektu kultury pod hasłem ab-oryginalności. Zajęcia będą więc wymagały z jednej strony wysiłku związanego z zapoznaniem się z aktualnym stanem refleksji w humanistce, a z drugiej – pracy koncepcyjnej zmierzającej do postawienia własnych hipotez i przymierzenia się do sformułowania własnej „oferty intelektualnej” – w nawiązaniu bądź w opozycji do pustyni.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków najnowszej refleksji w humanistyce;
- zna metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego.
Umiejętności:
- potrafi interpretować tekst literacki w powiązaniu z wybranymi zagadnieniami filozoficznymi;
- prezentuje wyniki własnej analizy wybranego problemu filozoficznego;
- potrafi zastosować w rozwiązywaniu problemów i opracowywaniu tematów badawczych podstawowe ujęcia teoretyczne i paradygmaty.
Kompetencje społeczne:
- ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych;
- potrafi ułożyć i zrealizować plan pracy własnej, będącej wkładem w dane zajęcia.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie pracy pisemnej (eseju).
Kryteria oceny:
- czy i w jakim stopniu praca problematyzuje wybrane zagadnienie;
- czy i w jakim stopniu stanowi spójną i popartą rzetelnymi argumentami analizę wybranego zagadnienia;
- czy i w jakim stopniu prowadzi do przekonywującej konkluzji.
Literatura
A. Bielik-Robson, Erros. Mesjański witalizm i filozofia, Kraków 2012.
A. Bielik-Robson, „Na pustyni”. Kryptoteologie późnej nowoczesności, Kraków 2008.
G. Deleuze, F. Guattari, L'Anti-Œdipe. Capitalisme et schizophrénie, Paris 1972 lub dowolny przekład/wydanie.
G. Flaubert, La Tentation de saint Antoine / [Kuszenie św. Antoniego] – dowolny przekład/wydanie.
M. Foucault, La Bibliotheque imaginaire / przekład polski w tomie Szaleństwo i literatura. Powiedziane, napisane, Warszawa 2009.
F. Nietzsche, Dionysos-Dithyramben [Dytyramby dionizyjskie] - dowolny przekład/wydanie.
J. Saramago, Evangelho segundo Jesus Cristo, Lisboa, 1993 / Ewangelia według Jezusa Chrystusa, Poznań 2011.
J. Saramago, Caim, Lisboa 2009 / [Kain] – dowolny przekład; polskie wydanie w druku.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: