Tutoring MISH I rok 4012-TUT-25
Tutor pochodzi od łacińskiego „tueri” oznaczającego „opiekowanie się, pilnowanie, spoglądanie na”. Tutor to ktoś, kto się opiekuje. Tutor dzieli także rdzeń z „intueri”, czyli z „umiejętnością bezpośredniego postrzegania”, z „wiedzą bezpośrednią”. Tutor to opiekun naukowy oraz ktoś, kto potrafi dostrzec - dzięki doświadczeniu, wiedzy oraz zainteresowaniom - potrzeby naukowe osoby studiującej pod jej/jego pieczą i pomóc w ich rozwinięciu.
Przedmiot ma dla osób studiujących w MISH charakter formacyjny i jest realizowany na wszystkich etapach studiów w Kolegium MISH. Prowadzony jest indywidualnie dla każdej osoby studiującej. Zajęcia przeprowadzane są w postaci cyklu spotkań, obejmując 10 godzin dydaktycznych. Cykl spotkań zakłada przeprowadzenie konsultacji związanych z układaniem rocznego planu studiów, indywidualne szkolenie w zakresie metodologii badań naukowych, konsultacje naukowe dotyczące zagadnień merytorycznych w ramach pisania pracy rocznej. Tutor pełni również rolę doradcy naukowego, którego zadaniem jest pomoc w dobraniu dziedzin nauki, wchodzących do realizowanego programu studiów i poruszanie się między nimi w trakcie odbywania studiów.
W trakcie spotkań osoby studiujące powinny przedstawić tutorowi założenia i cele związane ze studiowaniem na danym etapie, w ramach określonego programu studiów, bądź programów studiów, jeśli jest ich więcej. Konsultacja z tutorem służy zbudowaniu indywidualnego planu studiów, spójnego z określonymi celami rozwojowymi oraz pozwalającego realizować studia o charakterze międzydziedzinowym. Tutor na bieżąco weryfikuje postępy z realizacji zatwierdzonego przez siebie planu studiów.
Cykl spotkań, realizowanych w ciągu roku akademickiego, ma na celu monitorowanie postępów w nauce oraz motywowanie do realizacji celów rozwojowych w sposób samodzielnie wybrany przez tutora, lecz zgodny z akademickimi formułami prowadzenia zajęć (lektura i dyskusja nad tekstem, konwersatorium, mniejsze spotkania seminaryjne).
Celem wspólnym dla wszystkich osób realizujących tutoring (za wyjątkiem II etapu realizacji programu dyplomowego II stopnia i V etapu programu studiów jednolitych) jest realizacja projektu badawczego prowadzącego do napisania pracy rocznej, której temat został określony w porozumieniu z tutorem i przez niego zaakceptowany. Praca roczna dla MISH powinna być:
1) oryginalna, przygotowana z uwzględnieniem aktualnego stanu badań, poprawna formalnie i językowo;
2) napisana pod kierunkiem tutora;
3) zaliczona na ocenę i zrecenzowana zgodnie z przyjętym formularzem recenzji.
W trakcie spotkań tutor dokonuje oceny postępów w przygotowaniu projektu badawczego na wszystkich jego etapach, konsultuje literaturę przedmiotu, uczestniczy w wybraniu odpowiedniej metodologii i na bieżąco monitoruje przeprowadzanie badań. Po ukończeniu projektu w postaci napisania pracy rocznej tutor wprowadza poprawki redakcyjne i merytoryczne oraz pisze recenzję.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Osoba studiująca posiada wiedzę na temat zasad studiowania na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Kolegium MISH.
Osoba studiująca posiada wiedzę dotyczącą konstruowania i realizacji indywidualnego planu studiów.
Osoba studiująca potrafi łączyć różne formy zdobywania wiedzy.
Umiejętności
Osoba studiująca potrafi odpowiedzialnie planować indywidualny rozwój naukowy.
Osoba studiująca umie samodzielnie formułować problemy naukowe a także w kompetentny sposób korzystać z literatury naukowej oraz wybranej metodologii w celu prezentacji tez badawczych.
Osoba studiująca potrafi napisać tekst naukowy zgodny z akademickimi wymogami właściwymi dla dziedziny, w obrębie której przedstawiony został problem badawczy.
Osoba studiująca potrafi łączyć zdobytą wiedzę z zaangażowaniem społecznym.
Kompetencje społeczne
Osoba studiująca potrafi nawiązać kontakt o charakterze naukowym.
Osoba studiująca potrafi prezentować własne zainteresowania naukowe, dyskutować na ich temat.
Osoba studiująca potrafi prowadzić dyskusję.
Osoba studiująca jest przygotowana do prezentowania zdobytej wiedzy społecznej i humanistycznej w społeczeństwie.
Kryteria oceniania
Projekt badawczy
Praca roczna dla MISH (jeśli jest wymagana w ramach danego etapu studiów)* .
Kryteria oceny pracy rocznej:
- merytoryczna zawartość i kompletność tez;
- dobór i wykorzystanie źródeł;
- interdyscyplinarność analizy;
- formalna strona pracy i opanowanie techniki pisania (struktura, układ treści, kolejność rozdziałów, opracowanie spisu treści i odsyłaczy, kompletność bibliografii);
- forma językowa pracy (poprawności języka, walorów stylistycznych, sprawności w posługiwaniu się aparatem terminologicznym).
* Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych, uzgodnionych z tutorem zadań związanych z przygotowaniem pracy rocznej. Każde użycie musi zostać w pracy odpowiednio opisane lub zacytowane. Osoby studiujące ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.
Literatura
Bibliografia właściwa dla tematu pracy rocznej, uzgodniona z tutorem
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: