Molier współczesny. Próba nowej lektury 4012-123C
Czy do Moliera da się zastosować metodę, jakiej użył wobec Szekspira Jan Kott? W końcu o Molierze jako „francuskim Szekspirze” pisali i Johann Wolfgang Goethe, i Tomasz Mann. Tymczasem Molier jest uważany jest za króla komedii i farsy. Tak też najczęściej jest wystawiany.
W polskim teatrze Molier zajmuje szczególną pozycję - obecny w naszym repertuarze od XVIII wieku doczekał się wielu tłumaczeń, przeróbek i realizacji. A jednak po dziś dzień sprawia kłopoty polskim reżyserom - poza kilkoma wyjątkami historia polskiego teatru nie zna wybitnych spektakli molierowskich. Nie wykształciła się u nas tradycja grania Moliera. Panuje pogląd, że z Moliera można zrobić tylko świetną komedię lub - w gorszym przypadku - teatr lektur szkolnych dla młodzieży.
A przecież, jak pisał Tadeusz Żeleński – Boy: „Molier jest - obok Szekspira - pisarzem chyba najbardziej teatralnym, jaki istniał. Każde słowo, jakie napisał, rodzi się z teatru i dla teatru. Scena była dlań ukochaniem i celem; nawet nie troszczył się o wydawanie drukiem swoich komedii. Na scenie żył, tworzył, na scenie umarł.”
Jednym z podstawowych aspektów „odświeżania” sztuk Moliera są bowiem role główne, które grał sam Molier. Nie ma co ukrywać, że najlepsze kąski pisał dla siebie. Z zachowanych źródeł wiemy, że Molier korzystał z całej palety środków aktorskich, a nie tylko chwytów farsowych. Wszystkie jego postacie, zwłaszcza te stworzone w końcowym okresie życia, noszą w sobie pierwiastek złamania, tragiczności, niezgody na otaczającą rzeczywistość. Bułhakow odnotowuje: „Szkoła żon podobnie jak Szkoła mężów napisana została w obronie kobiet i ich prawa wyboru w miłości, a relacjonowała historię zazdrosnego i despotycznego Arnolfa pragnącego ożenić się z młodziutką Anusią. W sztuce tej, obfitującej w zabawne sytuacje komediowe, po raz pierwszy zadźwięczała jakąś gorzka, nadpęknięta nuta w roli Arnolfa.”, a Kott zauważa: „Możemy odnaleźć u Moliera niemal wszystkie lazzi włoskiego teatru, nawet w wielkich komediach, które są właściwie dramatami. Alcest niemal pięściami okłada swojego służącego, Orgon włazi pod stół. Ale żadna z wielkich kreacji molierowskich nie jest czysta psychologicznie, każda jest przełamana, kryje swoją własną tajemnicę, ma swoją smugę cienia.”
Spróbujemy wspólnie wejść w tę smugę cienia. Za pośrednictwem tekstów Moliera i z pomocą przedstawień teatralnych oraz filmów.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
- student potrafi przeczytać tekst literacki metodą „close reading”
- student potrafi zanalizować funkcję użytych rekwizytów w tekście i na tej podstawie formułować wnioski dotyczące przebiegu akcji i możliwych sposobów gry aktorskiej
- student potrafi dokonać interpretacji przedstawienia teatralnego i filmu
- student nabywa szeroką wiedzę o twórczości Moliera z szerokim kontekstem kulturowym epoki
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności i aktywnego uczestnictwa na zajęciach oraz na podstawie rozmowy z prowadzącym na temat przygotowanego przez studenta jednostronicowego "planu badawczego" (należy postawić dobre pytanie i zaplanować sposoby znalezienia na nie odpowiedzi).
Literatura
Teksty:
1. Molier, Don Juan, tłum. Jerzy Radziwiłowicz, egz. teatralny, Teatr Studio, Warszawa
2. Molier, Dzieła, I-III, Warszawa 1989
3. Molier, Skąpiec, tłum. Jan Polewka, egz. teatralny, Teatr Ateneum, Warszawa
4. Molier, Wybór komedii, tłum. B. Korzeniewski, oprac. J. Pawłowiczowa, Wrocław 2001, BN II 248
Opracowania:
1. J. Adamski, Samobójstwo Don Juana, 1991 (maszynopis)
2. L. Biały, „Zwodziciel z Sewilli” Tirsa de Moliny i „Don Juan” Moliera, Warszawa 1985
3. R. Brandwajn, „Świętoszek” Moliera, Warszawa 1968
4. R. Brandwajn, Twarz i maska. Rzecz o „Świętoszku Moliera”, Warszawa 1965
5. M. Bułhakow, Życie pana Moliera, Warszawa 1969, 1987
6. E. Korecki, Skąpiec Moliera, Warszawa 1935
7. J. Kott, O współczesnościach Moliera [w:] tegoż, Pisma wybrane, t. 3, Teatr czytany, Warszawa 1991
8. G. Mongredien, Życie prywatne Moliera, seria Artyści, Warszawa 1977
9. W. Natanson, Hierarchie i sylwety, Warszawa 1985
10. E. Porębowicz, Rola teatru Moliera w cywilizacji francuskiej, Lwów 1922
11. S. Rawicz, Molier i Skąpiec, Tarnów 1928
12. L. Thorens, Złocisty cień. Życie Moliera, Warszawa 1962
13. E. Zwoniarska, Molier po polsku. Casus Tartuffe’a, Poznań 1997
14. T. Żeleński- Boy, Molier, tom XI Pism, Warszawa 1957
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: