Wyspiański. Studium wyobraźni 4012-115C
Są pytania dotyczące twórczości Wyspiańskiego, na które do dziś nie ma zadowalającej odpowiedzi. Czym lub kim są Maski z II aktu Wyzwolenia? Dlaczego, pisząc tak wiele o powstaniu listopadowym, Wyspiański nie wspomina o - bliższym mu czasowo - powstaniu styczniowym (poza jednym, za to bardzo charakterystycznym, wyjątkiem)? Jak rozumieć finał Akropolis? Skąd i dokąd wraca Odys?
Spróbujemy zmierzyć się z tymi pytaniami i postawić nowe - własne. Wyspiański jest punktem wyjścia i punktem dojścia zarazem, ale trasa naszej wyprawy będzie prowadzić przez rozmaite obszary. Antyk i Szekspir, romantyzm polski i europejski, modernizm, paryskie mansardy i krakowskie zakamarki, Pałac na Wodzie i mieszkanie Joachima Lelewela, Wielka Reforma Teatru i teatr polski XX wieku.
Kto wie, dokąd jeszcze zawitamy?
Kurs ma na celu dogłębne poznanie twórczości Stanisława Wyspiańskiego, pogłębienie umiejętności lektury dzieła artystycznego w szerokim, interdyscyplinarnym kontekście oraz nabycie zdolności poddawania własnych pomysłów interpretacyjnych "próbie ognia".
Proponowany przebieg zajęć:
1. U stóp Wawelu miał ojciec pracownię? Wyspiański i Kraków. Metafory realnych miejsc.
2. Wyspiański w Warszawie, Spacer po Łazienkach Królewskich tropem Nocy listopadowej [zajęcia terenowe]
3. Noc listopadowa: "Umierać musi, co ma żyć"
4. Warszawianka: "Oto dziś dzień krwi i chwały!"
5. Lelewel, czyli Wyspiański i polskie powstania
6. Wyspiański inscenizator: Dziady (próba rekonstrukcji widowiska na podstawie scenariusza)
7. Wyzwolenie: widowisko Polska współczesna
8. II akt Wyzwolenia. Czym są Maski?
9. Wawel-Akropolis, "spacer" po katedrze wawelskiej
10. Jak rozumieć finał Akropolis?
11. Wawel a Skałka. Nierozstrzygnięty spór.
12. "Olbrzymie widmo nadmiastowe". Requiem, Jakżeż ja się uspokoję. Wyspiański i theatrum mortis.
13. Powrót Odysa. Litość.
14. Wyspiański i teatr: Schiller, Osterwa, Kantor, Grotowski, Swinarski, Wajda, Grzegorzewski
15. Studium o Hamlecie jako tekst założycielski polskiego teatru XX wieku.
Zaliczenie na podstawie obecności i aktywnego uczestnictwa na zajęciach oraz na podstawie rozmowy z prowadzącym na temat przygotowanego przez studenta "planu badawczego" (należy postawić dobre pytanie i zaplanować sposoby znalezienia na nie odpowiedzi).
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Literatura podmiotowa:
Maria Prażmowska-Bunsch, Szkicowniki młodzieńcze Stanisława Wyspiańskiego 1876-1891, Warszawa 1959
M. Romanowska, Stanisław Wyspiański, Warszawa 2009
Elżbieta Skierkowska, Plastyka Stanisława Wyspiańskiego, Warszawa 1958
S. Wyspiański, Dzieła zebrane, t. I - XIV, oprac. L. Płoszewski, Kraków 1966
S. Wyspiański, Listy zebrane I. Listy do Józefa Mehoffera, Henryka Opieńskiego i Tadeusza Stryjeńskiego, oprac. M. Rydlowa, Krakó16. 1994
S. Wyspiański, Listy zebrane II. Listy do Lucjana Rydla, oprac. L. Płoszewski, M. Rydlowa, Kraków 1979
S. Wyspiański, Listy zebrane III. Listy do Karola Maszkowskiego, oprac. M. Rydlowa, Kraków 1997
S. Wyspiański, Listy zebrane IV. Listy różne - do wielu adresatów, oprac. M. Rydlowa, Kraków 1998
Literatura przedmiotowa:
M. Antoniuk, "Kultura małomówna" Stanisława Lacka. W kręgu młodopolskiej świadomości mowy i milczenia, Kraków 2006
J. Błoński, Wyspiański wielokrotnie, Kraków 2007
K. Fazan, Projekty intymnego teatru śmierci. Wyspiański, Leśmian, Kantor, Kraków 2009
E. Miodońska-Brookes, "Mam ten dar bowiem: patrzę się inaczej". Szkice o twórczości Stanisława Wyspiańskiego, Kraków1997
E. Miodońska-Brookes, Wawel-"Akropolis", Kraków 1980
M. Popiel, Wyspiański. Mitologia nowoczesnego artysty, Kraków 2007
M. Prussak, Wyspiański w labiryncie teatru, Warszawa 2005
Stanisław Wyspiański. Studium artysty [materiały z sesji naukowej na Uniwersytecie Jagiellońskim 7-9 czerwca 1995], red. E. Miodońska-Brookes, Kraków 1996
Marta Tomczyk-Maryon, Wyspiański [seria: Biografie sławnych ludzi], Warszawa 2009
Żywioły wyobraźni Stanisława Wyspiańskiego [artykuły z konferencji naukowej doktorantów (UJ i ASP Kraków, 8-9 listopada 2007)], red. A. Czabanowska-Wróbel, D. Jarząbek, D. Saul, Kraków 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: