- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Etyka biznesu. Perspektywa humanistyczna 4012-103B-OG
1. Sprawy organizacyjne: zasady zaliczenia, przegląd tematyki zajęć i wybór referatów.
2. Wprowadzenie: dlaczego etyka biznesu? Dla kogo etyka biznesu? Jaka etyka biznesu? Perspektywa nauk o zarządzaniu vs perspektywa humanistyczna. Uzasadnienie przyjęcia perspektywy humanistycznej: formowanie postaw, inne pożytki z humanistyki.
3. Czy etyka biznesu jest etyką? Relacje pomiędzy etyką biznesu a koncepcjami prowadzenia działalności rynkowej, etyką życia gospodarczego oraz etyką czystą. Obszar wspólny etyki biznesu i etyki.
4. Czym są powinności etyczne? Jak wiążą się z etyką biznesu? Przegląd stanowisk w etyce i ocena ich przydatności dla potrzeb etyki biznesu. Hedonizm, eudajmonizm, utylitaryzm, rygoryzm moralny. Etyka obowiązku jako podstawa etyk zawodowych?
5. Czy bycie menedżerem jest odmianą bycia człowiekiem? Kim jest człowiek? Porządek genezy i porządek determinacji. "Jest" egzystencjalne i "jest" predykatywne a warstwy bytowe. Duch a psychika. Osoba a osobowość. Człowieczeństwo jako zaplecze teorii wartości.
6. Status kodeksów etyki biznesu. Etyka wartości Schelera i Hartmana Wartości i dobra świata gospodarki w świetle teorii wartości. Hierarchie wartości wedle wysokości i mocy a etyka biznesu. Czy etykę można skodyfikować? Pożytki i szkody płynące z kodeksów etycznych, ich ograniczenia.
7. Wybrane zagadnienia etyki gospodarczej. Odpowiedzialność biznesu: poziom globalny i instytucjonalny. Globalizacja negatywna i pozytywna. Wielowymiarowa etyka działalności gospodarczej: szkoła harwardzka - amerykańska droga do etyki biznesu; manifest z Davos, zasady z Caux - europejska (światowa?) droga do etyki gospodarczej. Trzy poziomy refleksji etycznej nad działalnością gospodarczą. Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu.
8. Biznes o szczególnych zobowiązaniach społecznych - media masowe.
Społeczne role oraz misja mediów masowych. Media jako "czwarta władza".
Kto ma kierować mediami? Rynek i państwo jako regulatory działania mediów Samokontrola mediów: profesjonalizm dziennikarski oraz zasady etyki mediów.
Rada Etyczna i Karta Etyczna Mediów Polskich.
9. Instytucje o szczególnych zobowiązaniach społecznych i ich rynek - szkolnictwo wyższe. Model uniwersytetu i jego przemiany. Regulatory życia uczelni: etos wspólnoty akademickiej a kultura instytucjonalna uczelni; dobre obyczaje i procedury sprawnego zarządzania instytucją akademicką. Warunki niezależności badawczej i dydaktycznej.
10. Co jest celem działania przedsiębiorstwa? Przedsiębiorstwo jako instytucja nastawiona na zysk i jako instytucja o zobowiązaniach społecznych. Współzależności pomiędzy sferą gospodarczą a społeczną. Tezy Bouldinga. Dziesięć tez o przedsiębiorstwie według J.M. Bocheńskiego. Typy i formy społecznej odpowiedzialności firmy
11. Co jest celem działania przedsiębiorstwa? Jak zapewnić etyczność przedsiębiorstwa? Społeczna i deontologiczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Jak dbać o proetyczną kulturę w firmie? Minima etyczne wg EBEN. Audyt etyczny. Kodeksy etyczne, kodeksy dobrych obyczajów i praktyk. Kodeks etyczny firmy
12 Etyka menedżera. Odpowiedzialny menedżer w odpowiedzialnej firmie. Etos, kodeks etyczny, zasady profesjonalne. Zasady pozytywnej konkurencji gospodarczej. Ograniczenia konkurencyjności: swobody demokratyczne, monopol, inne. Lobbing, etyka reklamy, zarządzanie kapitałem ludzkim. Etyka menedżera a zjawiska patologiczne w gospodarowaniu
13. Jeśli uda się je zrealizować poświęcone zostaną zjawisku Macdonaldyzacji sfery publicznej.
14. Dlaczego etyka biznesu? Podsumowanie. Czy etyka biznesu jest etyką? Pożytki praktyczne płynące z etyki biznesu - czy podnosi wrażliwość moralną, pomaga w podejmowaniu decyzji? Pożytki praktyczne płynące z etyki biznesu - czy się opłaca? Co dalej z etyką biznesu?
15. Sprawy organizacyjne związane z zaliczeniem zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Literatura podstawowa
Filek J.: "Wprowadzenie do etyki biznesu", Wydawnictwa AE Kraków, 2004
Chmielecka E., Chrabonszczewski M. Szulczewski G.: "Etyka biznesu. Perspektywa humanistyczna", Oficyna Wydawnicza SGH, w druku lub Gasparski W., Dietl J. (red) Etyka biznesu w działaniu (red.), Wyd. Naukowe PWN, 2001.[wybrane rozdziały]
Porębski Cz.: Czy etyka się opłaca?, Znak, Kraków 1997
Jeden z popularnych podręczników do etyki, np.
Hołówka J. Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2001
MacIntyre A.: A Short History of Ethics, Macmillan Publ. Company, 1966 (wersja polska: Krótka historia etyki, PWN, 2002)
Singer P. (ed): A Companion to Ethics , Basil Blaskwell Ltd. 1991, (wersja polska: Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza,1998)
Teichman J.: Social Ethics, A Student's Guide, Blackwell 1999 (wersja polska: Etyka społeczna. Podręcznik dla studentów. Oficyna Naukowa, Warszawa 2002)
Vardy P., Grosch P. :The Puzzle of Ethics, HarperCollins Publ., 1994 (wersja polska: Etyka, Wydawnicwo Zysk I S-ka, 1995
Woleński J., Hartman J. Wiedza o etyce, Wydawnictwo Szkolne ParkEdukacja, Warszawa - Bielsko-Biała, 2008
Literatura uzupełniająca:
1. Bauman Z.: Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Wyd. ZNAK, Kraków, 2007
2. Boulding K.E.: Etyka i biznes, w Ponad ekonomią, praca zbiorowa PIW, Warszawa 1985,
3. Elementy etyki gospodarki rynkowe j (red. Pogonowska B.), PWE, Warszawa 2004
4. Chappel T.: Dusza biznesu. O umiejętności łączenia korzyści własnej z dobrem ogólnym, Studio Emka, Warszawa 1998.
5. Chmielecki A.: Rzeczy i wartości. Humanistyczne podstawy edukacji ekonomicznej, PWN, 1999
6. Filek J.: Wprowadzenie do etyki biznesu, Wydawnictwa AE Kraków, 2004
7. Gasparski W.: Wykłady z etyki biznesu, Warszawa 2004
8. Gasparski W.: Etyka biznesu [red. J. Dietl, W. Gasparski] PWN, Warszawa 1997
9. Klincewicz K. Etyczne przywództwo w Etyka biznesu w działaniu (red. W. Gasparski i J, Dietl), Wyd. Naukowe PWN, 2001.
10. Klimczak B. Etyka gospodarcza, Wydawnictwa AE Wrocław, 1998
11. Kołakowski L.: Etyka bez kodeksu w Kultura i fetysze, PWN 1967 (wydanie nowsze przez Wydawnictwo Alathea, Warszawa, 2002)
12. Lewicka-Strzałecka A.: Etyczne standardy firm i pracowników, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 1999.
13. Minus P. M [ed.].: Ethics In Business In a Global Economy, Kluwer Academic Pbl, 1993 (wersja polska: Etyka w Biznesie, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 1995)
14. Porębski Cz.: Czy etyka się opłaca?, Znak, Kraków 1997
15. Sternberg E.: Just Business. Business Ethics In Action, London 1994, (wersja polska: Czysty biznes. Etyka w działaniu, PWN, Warszawa 1998)
16. Wolff J.: The Ethics of Competition in The Legal and Moral Aspects of International Trade, Freedom and Trade: Volume 3, ed G. Parry, A Qureshi and H Steiner Routledge 1998
17. "Zasady prowadzenia działalności gospodarczej" przyjęte podczas obrad okrągłego stołu w Caux, Znak 1998, nr 2
18. Zboroń H. : Etyka biznesu wobec patologii życia gospodarczego w Elementy etyki gospodarki rynkowej, PWE, Warszawa 2004
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: