- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Filozofia filmu - Andriej Tarkowski 4012-054B-OG
Cykl konwersatoriów, zatytułowany "Filozofia filmu", jest pomyślany jako cykl rozmów o twórczości reżyserów, którzy potrafili przekazać środkami artystycznymi dojrzałą wizję świata i człowieka w świecie. Będziemy śledzić filmowe wątki, związane z egzystencjalnymi wyborami po to, by odczytać historię poszukiwań twórców. Celem kursu jest włączenie twórczości każdego z reżyserów do szerokiego kontekstu estetyczno-filozoficznego, do dialogu kultur. Twórczość A. Tarkowskiego będzie rozpatrywana jako całość, stąd wymogiem koniecznym jest obejrzenie jego filmów przed rozpoczęciem zajęć. W ten sposób będziemy mogli analizować poszczególne fragmenty w powiązaniu z całokształtem artystycznego dziedzictwa reżysera.
Każdy z uczestników zajęć, poza udziałem w dyskusjach dostanie (wybierze) do analizy jeden znaczący dla tematyki kursu fragment z filmu Tarkowskiego.
Jako wstępną lekturę proponuję poświęcone twórczości A. Tarkowskiego wydanie "Kwartalnika Filmowego" (Nr 9-10, wiosna-lato 1995).
Zajęcia rozpoczynają się 13 października.
Wymagana jest znajomość filmów A. Tarkowskego.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu i zaliczeniu konwersatorium student potrafi analizować wszystkie filmy A. Tarkowskiego z uwzględnieniem szerokich kontekstów kulturowych, społecznych i politycznych. Posiada znajomość artystycznego języka, którym posługuje się reżyser, odczytuje budowany przez niego system symboli.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- obecność na zajęciach (dopuszczane są dwie nieobecności w semestrze) (20% oceny);
- aktywność na zajęciach (40% oceny);
- ustna analiza wybranego na jednym z zajęć fragmentu filmu lub problemu, istotnego dla twórczości A. Tarkowskiego (40% oceny).
Literatura
Jako wstępną lekturę proponuję poświęcone twórczości A. Tarkowskiego wydanie "Kwartalnika Filmowego" (Nr 9-10, wiosna-lato 1995).
Inne lektury:
- Tarkowski A., Dzienniki, przeł. i oprac. S. Kuśmierczyk, Warszawa 1998
- Tarkowski A., Scenariusze, t. 1-2, red. Z. Benedyktowicz, S. Kuśmierczyk, Warszawa 1998
- Tarkowski A., Czas utrwalony, przekł. S. Kuśmierczyk, Warszawa 1991
- Konczałowski A., Rublow: nowela filmowa, przeł. A. Galis, Kraków 1976
-Kuśmierczyk S., Zagubieni w drodze: film fabularny jako obraz doświadczenia wewnętrznego, Warszawa 1999
- Bachtin M., Problemy literatury i estetyki, przeł. W. Grajewski, Warszawa 1982
- Bachtin M., W stronę filozofii czynu, przeł. B. Żyłko, Gdańsk 1997
- Duwakin W., Rozmowy z Michaiłem Bachtinem, przeł. A. Kunicka, Warszawa 2002
- Lotman J., Struktura tekstu artystycznego, przeł. A. Tanalska, Warszawa 1984
- Lotman J., Semiotyka filmu, przeł. J. Faryno, T. Miczka, Warszawa 1983
- Lotman J., Kultura i eksplozja, przeł. B. Żyłko, Warszawa 1999
O ile studenci będą zainteresowani, na pierwszych zajęciach będą podane inne lektury w językach angielskim, włoskim oraz rosyjskim.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: