- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Psychologia języka i komunikacji (Stare pytania, nowe dane, nowe hipotezy) 4012-048B-OG
Treści poszczególnych wykładów
Wykład 1. Cele i zadania psycholingwistyki ogólnej i rozwojowej.
Psychologia języka a psycholingwistyka
Krótka historia psycholingwistyki na tle wcześniejszych badań nad językiem.
Pojęcie kompetencji językowej i kompetencji komunikacyjnej.
Wykład 2. Język - podstawowe cechy naturalnego systemu językowego.
Kompetencja językowa - podejście formalne.
Teoria gramatyki osiowej M. Braine'a.
Koncepcja LAD. Kolejne wersje teorii Chomsky'ego.
Wykład 3. Kompetencja językowa - teorie semantyczne.
Pojęcie intencji semantycznej.
Teoria Schlesingera a nowe ujęcia wiedzy językowej.
Rozwój struktur pojęciowych.
Wykład 4. Rozwój funkcji językowych w ontogenezie (orientacja pragmatyczna).
Teoria M.A.K. Halliday'a.
Składniki (jawny, utajony) kompetencji komunikacyjnej.
Wiedza metapragmatyczna.
Teoria umysłu a kompetencja komunikacyjna człowieka.
Wykład 5. Język jako biologicznie uwarunkowana właściwość gatunku Homo sapiens.
Język ludzki a "języki" zwierząt. Filogeneza języka.
Neurofizjologiczne podłoże języka. Z badań neurofizjologicznych mózgu.
Wykład 6. Tworzenie wypowiedzi i percepcja mowy.
Modele tworzenia wypowiedzi.
Modele percepcji mowy. Kategorialna percepcja fonemu.
Związki między tworzeniem a percepcją wypowiedzi.
Wykład 7. Przyswajanie języka przez małe dziecko.
Uniwersalne fazy rozwoju języka u małego dziecka.
Biologiczne i społeczne uwarunkowania języka dziecka.
Wykład 8. Kompetencja komunikacyjna a kompetencja językowa: o wiedzy językowej człowieka.
Pojęcie aktu mowy wyrażającego intencję mówiącego.
Klasyfikacja aktów mowy i warunki ich skuteczności.
Wykład 9. Dyskurs i jego analiza.
Pojęcie dyskursu jako głównej formy przejawiania się kompetencji komunikacyjnej.
Akty mowy a dyskurs.
Dyskurs a tekst.
Wykład 10. Rozwój kompetencji dyskursywnych.
Dyskurs działaniowy i dyskurs tematyczny - koncepcja Shugar.
Rodzaje dyskursu. Heurystyki dyskursu - zasada rzeczywistości i zasada kooperacji.
Dyskurs konwersacyjny: struktura, reguły, społeczno-sytuacyjne uwarunkowania.
Wykład 11. Narracja jako sposób rozumienia świata.
Kompetencja narracyjna i jej rozwój.
Podstawowe struktury semantyczne w narracji dzieci i dorosłych.
Koncepcja linii i pola narracji wg Bokus.
Wykład 12. Język a myślenie.
Hipoteza relatywizmu językowego Sapira-Whorfa. Argumenty za i przeciw tej hipotezie.
Badania wewnątrz- i międzyjęzykowe nad związkiem poznania i języka.
Wykład 13. Dwujęzyczność.
Rodzaje dwujęzyczności. Wiek a dwujęzyczność.
Dwujęzyczność u dzieci. Submersja versus immersja.
Modele porównujące przyswajanie języka pierwszego i uczenie się języka drugiego.
Wykład 14. Komunikacja niewerbalna, komunikacja niejęzykowa.
Uniwersalne i kulturowo specyficzne cechy komunikacji niewerbalnej.
Zachowania niewerbalne w dyskursie.
Porównanie komunikacji niewerbalnej z werbalną.
Wykład 15. Psychologia języka - stare pytania, nowe dane, nowe hipotezy.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Literatura podstawowa:
Berko Gleason, J. & Ratner, N. (red.) (2005). Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP
Bokus, B., Shugar, G. W. (red.) (w druku, luty 2007). Psychologia języka dziecka - osiągnięcia, nowe perspektywy. Gdańsk: GWP.
Kurcz, I. (2005). Psychologia języka i komunikacji (wyd. nowe). Warszawa: Scholar.
Literatura uzupełniająca
Aitchison, J. (1991). Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki. Warszawa: PWN.
Bokus, B. (red.)(2005). Studies in the psychology of child language (In honor of Grace Wales Shugar).Warszawa: Matrix.
Grabias, S. (1994). Język w zachowaniach społecznych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Griffin, M. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Haman, M. (2002). Pojęcia i ich rozwój. Percepcja, doświadczenie i naiwne teorie. Warszawa: Matrix.
Hauser M.C., Chomsky N., Fitch W.T., (2002). The faculty of language. What is it? Who has it? How did it evolve? Science, 298, 1569-79.
Kuhl, P.K. (2000). A new view of language acquisition. PNAS, vol. 97 no.2, 11850-11857.
Kurcz, I. (2000). Język i komunikacja. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2: Psychologia ogólna, s. 231-274). Gdańsk: GWP.
Nowak, M.A. & Komarova, N.L. (2001). Towards an evolutionary theory of language. Trends in Cognitive Sciences, vol.5, no. 7, 288-295.
Shugar, G.W. (1995). Dyskurs dziecięcy. Rozwój w ramach struktur społecznych. Warszawa: Energeia.
Trzebiński, J. (2002). Narracyjne konstruowanie rzeczywistości. W: J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata (s. 17-42). Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: