- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Etyka dziennikarska 4012-040B-OG
TEMATY I ZAGADNIENIA:
Czy moralności można się nauczyć? System wartości i jego rola w społeczeństie. Na skrzyżowaniu prawa i etyki. Rola mediów w systemie wartości. Odpowiedzialność społeczna mediów: karty etyki zawodowej, ombudsman, stowarzyszenia zawodowe. Odpowiedzialność indywidualna dziennikarza i menadżera.
Podstawy filozoficzne teorii etyki: a) Sokrates, Platon, Arystoteles; b) Tradycja judejsko-chrześcijańska; c) Kant; Bentham i Mill; d) Hobbes, Locke i Rousseau; e) Z punktu widzenia feminizmu; f) Relatywizm Russella i skrajny relatywizm "etyki sytuacyjnej".
Zastosowanie teorii etycznych w rozumowaniu moralnym: deontologia, teleologia, teoria cnót i "złotego środka", myślenie krytyczne (zrozumienie problemu i jego kontekstu etycznego, krytyczna analiza i identyfikacja rozwiązań alternatywnych, decyzja). Model rozumowania moralnego: 1. opis sytuacji, 2. analiza wraz z zastosowaniem teorii etyki, 3. decyzja czyli osąd. Użycie modelu w praktyce.
Media publiczne i media prywatne. Stosowanie ogólnie uznanych zasad dziennikarstwa gwarancją wiarygodności mediów. Przejrzyste finansowanie i zarządzanie.
Zbieranie materiałów. Ochrona źródeł informacji i jej zasięg. Prawa osób uczestniczących w programach, udzielających wywiadów itp. Używanie ukrytej kamery lub mikrofonu. Nagrywanie wywiadu bez wiedzy czy zgody.
Media publiczne w Europie środkowo-wschodniej. Porównanie kodeksów etyki.
Standardy produkcji: Personel na antenie. Zasady montażu; Nadawanie materiałów archiwalnych; Używanie rekonstrucji, symulacji, satyry. Zasada dobrego smaku; Używanie materiałów niestosownych dla dzieci i młodzieży.
Brytyjski model mediów publicznych. Wolność słowa, odpowiedzialność i niezależność prasy. Raport Huttona.
Media w Stanach Zjednoczonych. "Good night and Good Luck".
Działalność polityczna dziennikarzy i innych pracowników mediów publicznych. Konflikt interesu. Nadużywanie funkcji dziennikarza dla celów prywatnych. Działalność wychodząca poza obowiązki służbowe; Prywatna działalność gospodarcza. Podarunki i korzyści materialne; bezpłatne podróże.
Źródła dziennikarskie, źródła anonimowe, warunki w jakich dziennikarz może zapewnić anonimowość źródła. Kierowanie ekipą dziennikarską.
Impakt komercjalny i "bezpłatna reklama". Kryptoreklama.
Język używany w mediach i zasada równości płci. Dyskryminacja i stereotypy w przedstawianiu mężczyzn i kobiet, grup mniejszościowych, przedstawicieli mniejszości narodowych, mniejszościowych wyznań, osób chorych i upośledzonych. Karykatury Proroka Mahometa w prasie europejskiej.
Nowe technologie w mediach i ich impakt na zasady etyki dziennikarskiej.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Adam David, Crisis of communications, "The Guardian" 30 January, 2006.
Brits vs. Yanks, "Columbia Journalism Review". February-April 2005.
Code of Ethics and Professional Conduct. Radio-Television News Directors Association.
http://www.rtnda.org/ethics/coe.shtml
Dziennikarski Kodeks Obyczajowy. http://www.radaetykimediow.pl/dokumenty_kmp1.html
Fiut Ignacy S., Filozofia - media - ekologia, rozdz. X: O odpowiedzialnosci etycznej dziennikarzy. Stowarzyszenie Twórcze Krakowski Klub Artystyczno-Literacki, Kraków 1998.
Karta etyczna mediów. http://www.radaetykimediow.pl/dokumenty_kmp1.html
Rada Etyki Mediów i Konferencja Mediów Polskich. Newsletter nr 1 (styczeń 2006)
Pein Corey, Blog-Gate, "Columbia Journalism Review". 2004.
Raport Rady Etyki Mediów za rok 2005. http://www.radaetykimediow.pl/dokumenty_kmp1.html
Statement of Principles. American Society of Newspaper Editors.
Snoddy Raymond, Richard Sambrook: Surviving the Backlash. "The Independent". 30 January, 2006.
Teksty i źródła online:
Asian Journalism Network (AJNet). www.uow.edu.au/crearts/journalism/ajnet/ethics.html
Bertrand, Claude-Jean. Media Accountability Systems. www.u- paris2.fr/ifp/Deontologie/ethic.htm
School of Communication, California State University-Fullerton USA http://commfaculty.fullerton.edu/lester/ethics/ethics_list.html
Standards for Journalists in Digital Media. www.ifj.org/jetpilot
Professional Ethics. www.cityu.edu.hk/is/ethics/ethics.htm
Australian Press Council. www.presscouncil.org.au
Danish Press Council. www.pressenaevnet.dk
Estonian Press Council. www.asn.org.ee/english/index
German Press Council. www.presserat.de
Minnesota News Council. www.mtn.org/newscouncil
Press Complaints Commission. www.pcc.org.uk
Washington News Council. http://www.wanewscouncil.org
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: