Zarządzanie w administracji publicznej 4007-L3ZWAP
Zajęcia koncentrować się będą wokół następujących zagadnień:
1. Świat organizacji i zarządzania
*Świat organizacji i zarządzania *Nauki o organizacji i zarządzaniu a badanie zjawisk politycznych, *Organizacyjny wymiar polityki i polityczny wymiar organizacji, *Metafora polityki jako procesu organizacji życia społecznego, *Specyfika zarządzania administracja publiczną, New Public Management
*Historyczne ujęcia organizacji i zarządzania m.in. szkoła klasyczna, human relations, empiryczna i neoklasyczna, systemowa, matematyczna, socjopolityczna, satyryczna
*Socjologiczne a prakseologiczne ujęcie organizacji *Cechy współczesnych organizacji i kierunki ich ewolucji, *Współczesna korporacja i jej stadia rozwoju,
2. Paradygmaty i metafory w nauce o organizacji i zarządzaniu *Zarządzanie humanistyczne *Paradygmat klasyczny, modernistyczny, interpretatywny, konstruktywistyczno - symboliczny i krytyczny
*Metafory organizacji w ujęciu G. Morgana /maszyny, organizmu, psychicznego więzienia, systemu politycznego, narzędzia dominacji, mózgu, kultury, transformacji i przepływu, *Metafory organizacji w interpretacji A. Tofflera * Inne koncepcje metafor organizacji, *Metoda metafor w badaniach organizacji *Postmodernizm w naukach o organizacji i zarządzaniu
*Metoda metafor
3. Pojęcie organizacji. Proces zarządzania
*Definicje i modele organizacji *Proces zarządzania i jego składniki *Organizacja jako grupa społeczna a jako system społeczny *Modele otoczenia organizacji *Otoczenie wewnętrzne, otoczenie bliższe i dalsze, koncepcja elektoratu organizacji, sieć międzyorganizacyjna, autopoieisis *Teoria sytuacyjna, teoria zależności od zasobów, ekologia populacji, teoria instytucjonalna, teoria ustanowienia i społecznej konstrukcji rzeczywistości *Relacje między organizacją a środowiskiem
4. Efektywność zarządzania
*Efektywność, ekonomiczność, sprawność, korzystność, skuteczność, *Kryteria efektywności organizacyjnej, wielokryterialny model Bielskiego *Funkcje a cele i zadania * Hierarchia celów a wiązka celów , cele a środki, cele a warunki *Teleologiczna interpretacja organizacji a model przetrwania organizacji * Cykl życia organizacji i modele rozwoju organizacji, *Zarządzanie a etap rozwoju organizacji
5.Polityka organizacji i zarządzanie strategiczne
*Polityka organizacji i jej modele *Analiza strategiczna: SWOT, problemów krytycznych, procesowa, rdzennych kompetencji i zasobów strategicznych, segmentacja strategiczna i analiza portfelowa, analiza PEST, benchmarking *Podstawowe koncepcje strategii organizacyjnych i alternatywne spojrzenia na strategię* Szkoły strategii *Zarządzanie strategiczne *Rodzaje strategii organizacyjnych i ich typologie *Wdrażanie strategii i kontrola strategiczna *Strategia a technologia organizacji *Technologie organizacji
6.Struktura organizacji
*Pojęcie struktury, *Struktura jawna, ukryta, głęboko ukryta *Struktura realna a zaprojektowana *Struktura społeczna organizacji *Parametry struktury społecznej organizacji *Schematy analizy struktur * Formalizacja a instytucjonalizacja struktur, *Czynniki określające strukturę, *Struktura a integracja i dezintegracja organizacji, *Typologie struktur organizacyjnych: struktury zorientowane hierarchicznie i struktury zorientowane heterarchicznie *kompleksowy model struktur H.Mintzberga , *Projektowanie i zmiana struktur organizacyjnych *Fizyczna struktura organizacji: definicje, podejście behawioralne i symboliczne, struktura fizyczna a powstawanie tożsamości organizacji
7. Porządek nieformalny, patologie organizacji i społeczna odpowiedzialność
*Porządek nieformalny w organizacji i jego składniki, *Porządek formalny i nieformalny *Rola i znaczenie małych grup w organizacji, *Celowość i kryteria rozróżnień, *Stosunki społeczne w organizacji *Struktura nieformalna organizacji a autodynamika struktur wg Mintzberga, *Patologie organizacji *Kryteria patologii: teleologiczne, etyczne i funkcjonalno-systemowe. *Wskaźniki i przykłady patologii *Etyczne problemy organizacji *Społeczna odpowiedzialność organizacji, jej uwarunkowania i ograniczenia
8.Kultura organizacyjna i zarządzanie potencjałem społecznym
*Organizacja jako zjawisko kulturowe, *Kultury i subkultury organizacyjne, *Modele, funkcje i uwarunkowania kultury organizacyjne, model Scheina *Wymiary kultury organizacyjnej *Zmiana kultury organizacji *Typologie kultur organizacyjnych *Organizacje w warunkach kulturowej różnorodności *Kultury organizacyjne a kultury narodowe *Kultura organizacyjna a kultura polityczna *Kultura a tożsamość organizacji *Kultura a kontrola w organizacjach, kultura jako kontrola, kontrola poprzez kulturę *Ideologie organizacyjne *Kontrola za pomocą ideologii a ideologia kontroli *Metafora organizacji jako kultury
*Zarządzanie potencjałem społecznym i motywowanie
9. Komunikacja i decyzje w organizacji
*Proces komunikacji i jego części składowe, *Uwarunkowania skutecznej komunikacji *Sieci komunikacyjne *Formy komunikacji *Informacje a decyzje,* Proces podejmowania decyzji, *Teorie decyzji organizacyjnych *Modele podejmowania decyzji: racjonalny, ograniczonej racjonalności, polityczny, anarchiczny, modele inkrementalne i iteracyjne *Rozwiązywania problemów *Decyzje a role społeczne, *Efektywność podejmowania decyzji *Grupowe podejmowanie decyzji *Irracjonalność podejmowania decyzji w organizacjach *Metafora organizacji jako mózgu
10.Władza i przywództwo w organizacji
*Władza, wpływ i autorytet w organizacji, *Mechanizmy kreacji władzy, *Przesłanki, źródła i legitymizacja władzy w organizacji, *Władza a własność w organizacji *Nadzór korporacyjny, *Wzory walki o władzę w organizacji, *Funkcje władzy w organizacji, *Władza organizacyjna a interesy, *Sposób sprawowania władzy, *Instrumenty władzy, *Bariery i koszty władzy organizacyjnej, *Władza a normy organizacyjne, *Symbole władzy, * Władza strukturalna, symboliczna i ukryte oblicza władzy w organizacjach *Przywództwo w organizacji, *Teorie przywództwa, *Style przewodzenia *Polityczna metafora organizacji *Przywództwo polityczne a przywództwo organizacyjne *Biurokracja *Oligarchizacja organizacji
11.Konflikt i sprzeczność w organizacji. Zmiana organizacyjna i uczenie się organizacji
*Źródła konfliktów w organizacji, *Konflikty a interesy i role, *Konflikty a adaptacja, *Modele konfliktu *Typologie konfliktów, *Kierowanie poprzez konflikt, *Metody rozwiązywania konfliktów *Negocjacyjny aspekt rozwiązywania problemów organizacyjnych *Koncepcje i modele zmiany organizacyjnej *Typowe
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Student w rezultacie uczestnictwa w zajęciach powinien posiąść podstawową wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania z uwzględnieniem specyfiki administracji publicznej, zapoznać się z kluczowymi kategoriami, metaforami i schematami heurystycznymi stosowanymi w naukach o organizacji i zarządzaniu, w rezultacie opanować aparaturę teoretyczna umożliwiająca samodzielne krytyczne i refleksyjne analizowanie i rozumienie zjawisk i procesów z zakresu organizacji i zarzadzania organizacją. W rezultacie zajęć ich uczestnicy powinni również zapoznać się z możliwościami zastosowania wiedzy teoretycznej w praktyce zarządzania oraz wybranymi metodami i technikami w tym zakresie.
Kryteria oceniania
Kryterium oceny będzie opanowanie treści zawartych w programie zajęć i literatury przedmiotu. Warunkiem przystąpienie do egzaminu jest wcześniejsze uzyskanie zaliczenia konwersatorium.
Literatura
Szczegółowa literatura z podziałem na obowiązkową i uzupełniającą do poszczególnych tematów zostanie podania na pierwszych zajęciach w semestrze w tradycyjnie przyjętej w takich przypadkach formie. Szczególnie wykorzystywane będą następujące pozycje:
A. Bosiacki, H. Izdebski, A. Nelicki, I. Zachariasz „Nowe zarządzanie publiczne i public governance w Polsce i Europie”, Warszawa 2010
L.Clarke, "Zarządzanie zmianą", Warszawa 1997
B. Czarniawska "Trochę inna teoria organizacji Organizowanie jako konstrukcja sieci działań", Warszawa 2010
A. Frączkiewicz-Wronka /red./ „Zarządzanie publiczne – elementy teorii i praktyki”, Katowice 2009
R.W. Griffin „Podstawy zarządzania organizacjami”, Warszawa 1998 i nast. wyd.
M. Jo Hatch „Teoria organizacji”, Warszawa 2002 i nast. wydania
J. Hausner „Zarządzanie publiczne”, Warszawa 2008
G. Hofstede „Kultury i organizacje”, Warszawa 2000
B. Kaczmarek „Organizacje. Polityka, władza, struktury”, Warszawa 2001 https://www.teoriapolityki.com/materialy-i-artykuly
W. Kieżun „Sprawne zarządzanie organizacją”, Warszawa 1997
M. Kostera „Antropologia organizacji”, Warszawa 2005
A.K. Koźmiński, W. Piotrowski „Zarządzanie. Teoria i praktyka”, Warszawa 1995 i nast. wyd.
J. Miroński „Władza i polityka w przedsiębiorstwie”, Warszawa 2000
G. Morgan, „Obrazy organizacji”, Warszawa 1997
G. Morgan „Wyobraźnia organizacyjna”, Warszawa 2001
K.Obłój „Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej”, Warszawa 1998, 2007
H. Steinmann, G. Schreyogg „Zarządzanie”, Wrocław 1998
Strategor „Zarządzanie firmą. Strategie struktury decyzje tożsamość”, Warszawa 1999
Ł. Sułkowski "Epistemologia i metodologia zarządzania", Warszawa 2012
D. Sześciło /red./ „Administracja i zarządzanie publiczne Nauka o współczesnej administracji”, Warszawa 2014
http://rszarf.ips.uw.edu.pl/apub/podrecznik.pdf
M. Zawicki „Nowe zarządzanie publiczne”, Warszawa 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: