- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Programowanie obiektowe w języku Java (kurs internetowy) 4005-POJ-OG
Zajęcia realizowane są w ramach IBIZA (Interdyscyplinarna Baza Internetowych Zajęć Akademickich) na platformie edukacyjnej dostępnej pod adresem:
http://moodle.come.uw.edu.pl
Kurs przeznaczony jest dla osób chcących nauczyć się programować w języku Java. Może on także być traktowany jako praktyczne wprowadzenie do sztuki programowania obiektowego.
Kurs skierowany jest do osób nie mających wcześniej styczności z językiem Java, a także chcących uporządkować i usystematyzować swoją wiedzę. Po zakończeniu kursu uczestnicy będą znali technologię Java, będą potrafili tworzyć aplikacje w tym języku, będą znali możliwości tej technologii, jej słabe punkty i zagrożenia z nią zawiązane.
Program kursu:
1. Wprowadzenie do programowania obiektowego
Model programowania obiektowego.
Hermetyzacja i ukrywanie implementacji. Polimorfizm i dziedziczenie.
Abstrakcje i interfejsy.
2. Środowiska programistyczne
Instalowanie Javy, J2SDK, J2RE, wtyczki do przeglądarek. Środowiska programistyczne (Eclipse, JBuilder,?..).
Środowiska uruchomieniowe (Ant, Apache).
3. Podstawy języka
Identyfikatory, zmienne i stałe.
Deklarowanie zmiennych. Typy proste i obiekty. Zasięg zmiennych.
Tablice. Deklaracje, definicje i inicjalizacje. Operator new i delete.
Struktura programu.
4. Operatory i instrukcje sterujące programem
Operatory, kolejność operatorów,
instrukcje sterujące i warunkowe (for, while, do, if, case, switch).
5. Obiekty w Javie
Klasy i metody. Konstruktory. Interfejsy
i klasy abstrakcyjne. Klasy zagnieżdżone. Rzutowanie obiektów na klasy.
Dziedziczenie klas i implementowanie interfejsów.
6. Wyjątki i asercje
Obsługa sytuacji wyjątkowych. Zastosowanie asercji.
7. Dokumentowanie kodu. Konwencje nazewnicze, zasady dobrego stylu programowania. Narzędzia do automatycznego formatowania.
Java Style Guide. Automatyczne generowanie dokumentacji ? JavaDoc.
8. Współbieżność
Tworzenie i zarządzanie wątkami. Cykl życiowy wątku. Metody synchronizacji wątków. Komunikacja między wątkami, grupy wątków, zarządzanie grupami wątków.
9. Operacje wejścia/wyjścia
Strumienie, rodzaje strumieni (plikowe, tekstowe, buforowane,?) hierarchie strumieni, tworzenie filtrów.
10. Aplety
Tworzenie apletu. Cykl życiowy apletu. Osadzanie apletów na stronach www.
11. Interfejs graficzny
Tworzenie interfejsu graficznego.
Komponenty graficzne ? okna, przyciski, listy rozwijane, itp.
Rozmieszczanie komponentów graficznych, tworzenie własnych komponentów.
12. Programowanie sieciowe
Gniazda, tworzenie gniazd, protokoły sieciowe. Wykorzystanie strumieni. Tworzenie servletów i Java Server
Pages.
14. Bezpieczeństwo języka Java
Model bezpieczeństwa języka Java.
Koncepcja ?piaskownicy?, rola Security Managera. Bezpieczeństwo apletów. Znane luki bezpieczeństwa w implementacjach maszyny wirtualnej.
Czas trwania:
2 marca 2006 - 23 czerwca 2006
Prowadzący
mgr inż. Przemysław Strzelczyk (przemek_strzelczyk
mgr inż. Tomasz Rybicki (tomasz.rybicki
Rodzaj przedmiotu
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: