- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Mikroświat Targu na Kole 4003-MTNK-OG
Zajęcia będą miały charakter socjologiczno-historyczno-etnograficznego seminarium badawczego, co oznacza, że część badań będzie wiązała się bezpośrednio z pracą w terenie. Przedmiotem tych badań (w tym: kwerendy, obserwacji uczestniczącej, wywiadów pogłębionych i ankiet) będzie pchli targ na warszawskim Kole. Mikroświat bazaru „starzyzny” – jak pisał Leopold Tyrmand – pozostaje jednym z najbardziej zachwycających i intrygujących miejsc stołecznego pejzażu odwiedzanym przez miejscowych i obcokrajowców. Można tu kupić wszystko, spotkać każdego, poradzić się fachowca i paść ofiarą drobnych matactw, uzyskać profesjonalną poradę od kolekcjonera lub reprymendę od zwykłego cwaniaczka. Mieszają się tu różne narodowości, kultury, klasy społeczne, różne profesje i środowiska. Bazar pełni rozliczne funkcje i stwarza nietypowe problemy, z którymi musi mierzyć się administracja i służby porządkowe. Różnorodność tej mikrokultury przyciągnie wszystkich zainteresowanych socjologią miasta. Nie proponuję tu gotowego scenariusza badań, ale wspólną pracę, obmyśliwanie pytań, wskazywanie interesujących zagadnień badawczych i dylematów – pracę w terenie. Chciałbym, żeby ten wysiłek przyniósł varsavianistyczną publikację i był naszym wkładem dokumentującym ten drobny wycinek warszawskiego pejzażu, który z czasem pewnie zniknie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Udział w kolejnych etapach prowadzenia badania terenowego
2. Nabywanie krytycznych kompetencji przy analizie tekstów, oraz w kolejnych fazach projektowania badania.
3. Publikacja
Kryteria oceniania
1. Frekwencja
2. Przygotowanie i udział w zajęciach (zaangażowanie)
3. Udział w badaniu terenowym
4. Praca pisemna
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Broszura pod red. W. Smoliński, M. Zarębski, Bazar Staroci na Kole Warszawa 2009
2. J. Kurczewski, M. Cichomski, K. Wiliński, Wielkie bazary warszawskie, Trio, Warszawa 2010.
3. Misztal Bronisław: Socjologiczne problemy bazaru warszawskiego, niepublikowana praca magisterska, Uniwersytet Warszawski, Instytut Socjologii, 1970.
4. Misztal Bronisław: Zróżnicowanie społeczne zbiorowości przekupniów na bazarze Różyckiego, Studia Socjologiczne nr 3 / 1971.
5. Handel targowiskowy w Polsce w 1999 roku; IBNGR (Instytut Badania nad Gospodarki Rynkowej), Warszawa maj 2000.
6. Mirosława Malinowska, Targowiska w Polsce – schyłek czy rozkwit? Studia Ekonomiczne Nr 302 · 2016, s. 109-122.
7. Sulima Roch, Etnolog na wielkomiejskim bazarze, w: Tożsamość społeczno –kulturowa współczesnego miasta w Polsce, 2002, red. A. Koseski i A. Stawarz.
8. W. Piluchowska, Ład interakcji w obrocie handlowym (analiza przypadku), Warszawa 1978.
9. B. Jałowiecki, M. Szczepański, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006.
10. M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań 2000.
11. D. Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN ,Warszawa 2008.
12. https://docplayer.pl/11023218-Handel-uliczny-i-targowiskowy.html
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: