- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Mikroświaty 4003-MIKR-OG
Ruch anty-korporacyjny rozwija się na świecie i w Polsce od dekad. To element szerszego zjawiska antykapitalizmu, a także anty i alter-globalizacji. Organizacje pozarządowe, reprezentujące różne ideologiczne orientacje, podnoszą wiedzę i świadomość negatywnych konsekwencji ich działania, a czasami całego systemu korporacji, który ma rzekomo wspierać interesy jedynie dużych przedsiębiorstw, zdolnych do rywalizacji na rynkach globalnych. W funkcjonowaniu korporacji upatruje się zagrożeń dla demokracji, instytucji państwa i dobra publicznego. Korporatokracja ma blokować rozwój technologiczny i przyczyniać się raczej do akumulacji aktywów i praktyk rentierskich niż wytwarzania dóbr oraz usług. Korporacje krytykowane są także za promowanie kultury konsumpcjonizmu, upatruje się w nich źródło nierówności, wyzysku i problemów środowiskowych, dezinformacji, nepotyzmu, korupcji itp.
W Polsce liczne organizacje pozarządowe podejmują w tym obszarze działalność krytyczną, protestacyjną i innowacyjną. Należą do nich zrzeszenia pracownicze (np. Inicjatywa Pracownicza), ngo’sy ochrony środowiska (Extinction Rebellion, Greenpeace), sprawiedliwego handlu Fair Trade – Koalicja Sprawiedliwego handlu), alternatywnej ekonomii społecznej i współdzielenia (Banki czasu, Barter System; Polska Sieć Dochodu Podstawowego), ruchy ochrony praw obywatelskich (Amnesty International) i liczne lokalne inicjatywy. Wszystkie te działania próbują na różne sposoby przeciwdziałać negatywnym konsekwencjom działania korporacji, a także tworzą coś co nazywamy tu anty-korporacyjnym ruchem społecznym. Podnoszony jest argument, że polityka korporacji ma także negatywny wpływ na zdrowie publiczne, załamanie lokalnych gospodarek i więzi społecznych, a także wykorzystywanie najsłabszych, w tym imigrantów.
Nie rozstrzygając czy argumenty te są słuszne, seminarium będzie obejmować: 1/. po pierwsze, refleksję nad genezą ruchów anty-korporacyjnych w Polsce i na świecie (neoliberalizm, globalizacja, transformacja), analizę wpływu korporacji na demokrację i decyzje polityczne, refleksję nad lokalnymi społecznościami w kontekście rozwoju korporacji, kampaniami i strategiami anty-korporacyjnymi, etyką korporacyjną i nadużyciami, znaczeniem ekonomii solidarnościowej i innych alternatyw dla kapitalizmu korporacyjnego, rolą mediów głównego nurtu i mediów społecznościowych w przedstawianiu ruchów anty-korporacyjnych, rolą korporacji w kryzysie klimatycznym, wpływie kryzysów na rozwój korporacji i postaw anty-korporacyjnych. 2/. Po drugie, proponujemy cykl spotkań z przedstawicielami różnych organizacji pozarządowych działających w tym obszarze.3/. Po trzecie, w końcu, wspólną pracę nad przygotowaniem i przeprowadzeniem badań na temat anty-korporacyjnych postaw obecnych w wybranych inicjatywach społecznych i szerszego zjawiska, które nazywamy ruchem anty-korporacyjnym. Tak jak w ubiegłych latach proponuję tu dyskusje, obmyśliwanie pytań, wskazywanie interesujących zagadnień badawczych i dylematów oraz badania terenowe. Chciałbym także, aby ten zbiorowy wysiłek przyniósł wspólną publikację naukową.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Udział w kolejnych etapach prowadzenia badania terenowego
2. Nabywanie krytycznych kompetencji przy analizie tekstów, oraz w kolejnych fazach projektowania badania.
3. Publikacja
Kryteria oceniania
1. Frekwencja
2. Przygotowanie i udział w zajęciach (zaangażowanie)
3. Udział w badaniu terenowym
4. Praca pisemna
Literatura
Bibliografia:
Dach, Zofia. Korporacje : pomocnicze materiały dydaktyczne. Kraków 1991.
Gwiazda Adam. Globalne korporacje - siła i mity, w: Manager : pismo szefów i kadry zarządzającej - 2003, nr 10, s. 5-8.
Hirsch Michael. Kto włada światem? W: W: Forum. - 1995, nr 28, s. 2-3.
Klein Naomi, No Logo (1999)
Krajewska, Aleksandra. Korporacje transnarodowe : polityczny i kulturowy aspekt działalności . 2011
Marx Karl i Engels Friedrich, Manifest komunistyczny (1848)
Menkes, Jerzy i Gardocka Teresa (red). Korporacje transnarodowe: jeden temat, różne spojrzenia, SWPS 2010.
Nace Ted. Gangi Ameryki : współczesne korporacje a demokracja, MUZA 2004
Piketty Thomas, Kapitał w XXI wieku (2013)
Rakowski Włodzimierz. Korporacje zagrożeniem suwerenności, w: Przegląd Społeczny. R. 16, nr 11 (2005), s. 121-124.
Standing Guy, The Precariat: The New Dangerous Class (2011)
Toczyński Andrzej. Korporacje transnarodowe i ich wpływ na ekonomię kraju goszczącego na przykładzie gospodarki Polski.
Veblen Thorstein, Teoria klasy próżniaczej (1899)
Wężyk, Katarzyna, Wyklęty lud, o jakim Marksowi się nie śniło : czy dojrzałeś do rewolucji? Rozmowa z Guy Standing, w: Gazeta Wyborcza. - 2014, nr 271, s. 24-25.
Yaziji Michael, Doh Jonathan. Organizacje pozarządowe a korporacje, PWN 2011
Zaremba Michał. Społeczna (nie)odpowiedzialność korporacji w krajach rozwijających się : przykład Chin, w: Wyzwania współczesnej gospodarki w badaniach doktorantów i młodych naukowców. s. 55-66.
Ziegler, Jean. Kapitalizm tłumaczony mojej wnuczce, IWKP 2022
Zorska Anna. Korporacje międzynarodowe w Polsce : wyzwania w dobie globalizacji i regionalizacji. Wydawnictwo Difin 2002.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: