- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Konflikty zbrojne - gry strategiczne w analizie konfliktów 4003-KZGS-OG
W dzisiejszym świecie zagrożenia dla porządku świata zachodniego i jego wartości zmieniają się bardzo szybko. Obecnie są to nie tylko terroryzm, rozprzestrzenianie broni masowej zagłady czy niestabilność polityczna państw i regionów, ale i na przykład fale migracji oraz działania prowadzone poprzez internet. Większość z nich początek swój bierze w specyficznie zarządzanym państwie (np. poprzez reżim autorytarny) albo jego zasobach lub wobec braku jakiejkolwiek kontroli władz nad terytorium, co szybko przeradza się w chaos polityczny i społeczny. Uważa się, że brak prawa, możliwości jego implementacji i kontroli przestrzegania stanowią idealny grunt do powstawania wszystkich największych współcześnie zagrożeń. Stąd stabilizowanie upadających państw i dynamicznych politycznie regionów staje się kluczowe dla bezpieczeństwa wielu państw na świecie i ich społeczeństw.
Ten kurs koncentruje się na wybranych elementach teorii związanych ze stabilizowaniem państw oraz ich testowaniu przy pomocy gry strategicznej. Kurs realizowany jest w oparciu o 4 elementy: wstęp teoretyczny (zajęcia w sali), krótki kurs e-learningowy na platformie UW, certyfikowany kurs e-learningowy na platformie United States Institute of Peace (USIP) oraz rozegranie gry strategicznej.
‚Peace by Piece’ rozpoczyna się tak:
Mali – jedno z największych państw Afryki Zachodniej - pogrąża się w chaosie. Berberyjski lud Tuaregów, od tysiącleci rządzący Saharą, rozpada się na dwie zwalczające się grupy. Jedni (MNLA) chcą własnego sekularnego państwa (Azawad), drudzy (Ansar Dine) zachowania własnej islamskiej dominacji nad pustynią. W tym samym czasie armia malijska dokonuje przewrotu w stolicy, przejmuje władzę a skorumpowany prezydent ucieka z kraju. Do ogarniętego konfliktem regionu ściągają siły światowego dżihadu (AQIM). Chcą zawładnąć słabym państwem - wprowadzić kalifat i prawo szariatu. Z kolei z ugrupowań zdominowanych przez Tuaregów i Arabów odchodzą czarni zwolennicy. W proteście przeciwko dyskryminacji ustanawiają własne siły (MUJAO).
Gra idzie o wielką stawkę.
Życie ludzi, rozwój, panowanie nad własnym krajem. Tymczasem pod pustynią kryją się ogromne, ostatnie już na ziemi, zasoby ropy, uranu, złota i rud rzadkich metali. Z kolei przez pustynię wiodą szlaki handlowe: broń, narkotyki, niewolnicy, uchodźcy, kontrabanda. Większość z nich prowadzi do Europy.
Ludobójstwo, zniszczenia, porwania. Każdy walczy z każdym, a walczące grupy wchodzą ze sobą w krótkotrwałe lub dłuższe koalicje.
Nic nie jest pewne.
Wszechobecny zamęt wywołany upadkiem instytucji państwowych usiłują opanować siły międzynarodowe. Czy poradzą sobie z tą sytuacją?
Dołącz do gry, wybierz swoją frakcję i zmierz się z takimi pytaniami jak:
• Czy pokój jest możliwy?
• Jak pogodzić zwaśnione strony?
• Czy przeprowadzenie powszechnych wyborów spotka się z aprobatą walczących i malijskiego społeczeństwa?
• Czy wprowadzenie nowej konstytucji da podstawę do stabilizacji kraju?
• Czy uruchomienie wielkich humanitarnych i infrastrukturalnych projektów, przynoszących korzyść wszystkim Malijczykom rozwiąże problem?
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student będzie:
1. (odnośnie wiedzy) znał podstawy teorii związanych z budowaniem pokoju po rozwiązaniu konfliktu zbrojnego; znał problemy związane z odbudowywaniem struktur państwowych, systemów politycznych; znał dylematy sił pokojowych odnośnie priorytetów organizacji życia w państwie pokonfliktowym; znał podstawowe zasady wspólnoty międzynarodowej do udzielania pomocy finansowej; znał działanie warunkowości politycznej; znał historię rozwoju sposobów oddziaływania na konflikty zbrojne na świecie; był świadom najistotniejszych zagrożeń dla bezpieczeństwa; znał postanowienia podstawowych dokumentów międzynarodowych określających możliwości oddziaływania w państwach trzecich.
2. (odnośnie umiejętności) umiał poruszać się po dokumentach związanych z kwestiami bezpieczeństwa międzynarodowego; przeprowadzić analizę cyklu konfliktu; umiał znaleźć literaturę fachową odnoszącą się do konfliktów zbrojnych; potrafił scharakteryzować najistotniejsze siły międzynarodowe oddziałujące na konflikty zbrojne; potrafił zaproponować podział zadań pomiędzy instytucje międzynarodowe w państwie stabilizowanym.
3. (odnośnie kompetencji społecznych) potrafił przeprowadzić analizę krytyczną działań sił pokojowych; potrafił prowadzić dyskusję i wymianę argumentów; potrafił analizować tekst źródłowy w języku angielskim; wzmocni zdolności do pracy w grupie; ugruntuje znajomość języka angielskiego.
Kryteria oceniania
Klasyczna akademicka skala ocen; brane pod uwagę są: obecność na zajęciach, zrealizowanie modułów e-learningowych, dostarczenie certyfikatu ukończenia kursu USIP. Ocena ostateczna przyznawana jest za esej, w którym oceniane są zarówno zawartość merytoryczna, jak i utrzymanie struktury odpowiedzi.
Esej końcowy na podstawie znajomości teorii i obserwacji z gry strategicznej.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: