- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Film w kulturze europejskiej 4003-FKEU-OG
Konwersatorium FILM W KULTURZE EUROPEJSKIEJ będzie koncentrować się na podstawowym kanonie kinematografii kontynentu.
Główny nacisk zostanie położony na kwestie związane z rozwojem kinematografii do końca lat 60. XX w. Poddane analizie będą przełomowe zjawiska w dziejach sztuki filmowej, jej przeobrażenia techniczne i organizacyjne oraz „klasyczne” dzieła filmowe, stanowiące do dziś niewyczerpane źródło cytatów i inspiracji.
Z drugiej strony program zajęć przewiduje ukazanie różnorodnych możliwości interpretacyjnych kina fabularnego – także jako zwierciadła rzeczywistości. Tak obszerna tematyka może zostać omówiona jedynie poprzez pewne wybrane węzłowe zagadnienia, ilustrowane fragmentami filmów:
• Prekursorzy oraz ojcowie kina europejskiego a narodziny kultury masowej.
• Polski (i nie tylko) zapomniany wkład w rozwój techniki filmowej (K. Prószyński, J. Szczepanik, B. Matuszewski). Bracia Składanowscy
• Zarys technicznych aspektów rozwoju kinematografii . Przełom dźwiękowy oraz nowe rozwiązania techniczne międzywojnia – artystyczne i pozaartystyczne konsekwencje
• Radziecka szkoła montażu (S. Eisenstein, L. Kuleszow, D. Wiertow)
• Tworzenie języka filmowego „studio system”, „system gwiazd”, kodeks Haysa. Etapy powstawania filmu (np. praca nad scenariuszem, tzw. storyboardy)
• Kino w systemach totalitarnych: kino faszystowskie i socrealizm
• Kinematografia włoska do neorealizmu włącznie
• Prądy w sztuce i ich ekranowe odbicie (ekspresjonizm, impresjonizm, surrealizm)
• Nowa Fala w Europie
• Postmodernizm a film i jego interpretacja
• Kino jako zwierciadło rzeczywistości
• Kino autorskie
• Kino na jako źródło wiedzy historycznej
• Kino moralnego niepokoju
• Kino gatunków: film kryminalny i gangsterski
• Wybrane zagadnienia produkcji filmowej
• Sztuka aktorska – najważniejsze koncepcje od czasów starożytnych do XX wieku
Możliwość realizacji innych zagadnień i tematów zaproponowany przez studentów konwersatorium.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna (wybrane):
podstawy historii filmu
klasyczne dzieła filmowe
podstawy języka filmowego,
zagadnienia związane z rozwojem sztuki filmowej
gatunki filmowe
Student potrafi:
analizować film jako źródło w szerokim kontekście historycznym, społecznym, gospodarczym i politycznym;
analizować film jako zjawisko artystyczne
rozumie wpływ omówionych zagadnień na funkcjonowanie współczesnych społeczeństw europejskich
formułować pytania i samodzielne opinie w oparciu o pozyskaną na zajęciach wiedzę
uczestniczyć w dyskusji oraz prowadzić spory
Kryteria oceniania
Konwersatorium odbywa się w trybie online 7 zblokowanych zajęć
(wybrane piątki 17 15 – 20 30).
Podstawowym warunkiem zaliczenia jest uczestniczenie w zajęciach.
Aktywne uczestnictwo przekłada się na ocenę końcową.
Dla zainteresowanych studentów do przygotowania dodatkowa prezentacja na ocenę wyższą.
Literatura
J. Płażewski, Historia filmu 1895-2005, Książka i Wiedza, Warszawa 2005
• J. Płażewski, Język filmu, Książka i Wiedza, Warszawa 2008
• Słownik wiedzy o filmie, Wydawnictwo Park, Bielsko-Biała 2005
• M. Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Ars Nova, Poznań 2000
• S. Drewniak, Teatr i film Trzeciej Rzeszy, Wydawnictwo słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2011
• Historia kina. Kino nieme, red. naukowa T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2009, tom I
• Historia kina. Kino klasyczne, red. naukowa T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2011, tom II
• Historia kina. Kino epoki nowofalowej , red. naukowa T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2015, tom III
• Historia kina. Kino końca wieków , red. naukowa T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2019, tom IV
• Historia myśli filmowej, A.Helman, J.Ostaszewski, Wyd. słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010
• Siergiej Eisenstein, Film czwartego wymiaru, przeł. Mieczysław Kumorek [w:] , Wybór pism, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1959.
• P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, Książka i Wiedza, Warszawa 2001
• Historia życia prywatnego, t. 4, pod red. M. Perrota, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999
• A. Misiak, Kinematograf kontrolowany - cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym. PRL i USA analiza socjologiczna, Universitas Kraków 2006
• T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Videograf II, Katowice 2009
• Historia kina polskiego, red. T. Lubelski, K. Zarębski, Warszawa 2007
• M. Haltof, Kino polskie, Gdańsk 2004
• Historia filmu polskiego, red. naukowa R. Marszałek, Warszawa 1994
• J.-L. Flandrin, Historia rodziny, Volumen, Warszawa 1998
• A. Misiak, Kinematograf kontrolowany - cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym. PRL i USA analiza socjologiczna, Universitas Kraków 2006
• T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice 2009
• Historia kina polskiego, red. T. Lubelski, K. Zarębski, Warszawa 2007
• M. Haltof, Kino polskie, Gdańsk 2004
• Historia filmu polskiego, red. naukowa R. Marszałek, Warszawa 1994
Uwagi
|
W cyklu 2025L:
online wybrane piątki w godz. 17 15 - 20 30 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: