Europejskie kody kulturowe 4003-EU-LZ36-EKK
Przedmiot „Europejskie kody kulturowe” wprowadza studentki i studentów w zagadnienie kultury europejskiej rozumianej jako sieć znaczeń podzielanych w ramach wspólnoty. Zajęcia pokazują, że Europa nie jest jedynie konstrukcją polityczną czy geograficzną, lecz także zbiorem rozpoznawalnych wzorów życia, miejsc, instytucji i praktyk, które – choć zróżnicowane regionalnie – tworzą pewną kulturową i cywilizacyjną całość. Kurs analizuje, w jaki sposób różne formy europejskiego życia zbiorowego tworzą kody kulturowe, które z kolei budują europejską wyobraźnię i tożsamość. W trakcie zajęć zostanie poruszona kwestia współczesnych sporów i konfliktów kodów kulturowych w Europie, związanych z pamięcią historyczną, dziedzictwem kolonialnym i wyrastających z obecnych kryzysów oraz debat nad przyszłością Europy.
Zajęcia mają charakter analityczno-warsztatowy: oprócz zagadnień teoretycznych główną rolę odgrywa praca na przykładach (teksty kultury, materiały wizualne i artefakty, przekazy medialne) oraz dyskusja. Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w narzędzia rozpoznawania i krytycznego opisywania kodów kulturowych, a także rozwinięcie kompetencji w zakresie świadomego prezentowania polskiego dziedzictwa w kontekście europejskim.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studentka/student potrafi wskazać różne poziomy europejskich kodów kulturowych.
1. Zna podstawowe pojęcia związane z analizą kultury (m.in. kod kulturowy, dziedzictwo kulturowe, symbol, pamięć zbiorowa, wspólnota wyobrażona) oraz potrafi wskazać ich zastosowanie w odniesieniu do różnych aspektów kultury europejskiej.
2. Ma uporządkowaną wiedzę na temat wybranych kodów kulturowych funkcjonujących w Europie.
3. Zna wybrane przykłady europejskich miejsc, wydarzeń, instytucji i praktyk, które pełnią funkcję symboli lub „znaków rozpoznawczych” Europy.
4. Zna główne obszary i przykłady wkładu kultury polskiej w europejskie dziedzictwo kulturowe oraz w budowanie i funkcjonowanie europejskie kodów kulturowych.
5. Rozumie przyczyny współczesnych sporów i konfliktów o pamięć i dziedzictwo kulturowe w Europie.
Umiejętności
Studentka/student nabywa umiejętności związane z rozpoznawaniem i interpretacją europejskich kodów kulturowych w oparciu o wybrane przykłady.
1. Potrafi rozpoznawać, historycznie umiejscowić oraz analizować wybrane europejskie kody kulturowe obecne w tekstach kultury, w przestrzeni i praktykach instytucjonalnych w Europie.
2. Umie interpretować symbole, rytuały i praktyki życia codziennego w perspektywie porównawczej, wskazując podobieństwa i różnice między różnymi częściami Europy.
3. Potrafi wskazać i omówić wkład kultury polskiej do wspólnego dziedzictwa europejskiego oraz jej funkcjonowania w ramach europejskich kodów kulturowych.
4. Potrafi zarysować historyczny kontekst współczesnych sporów i konfliktów kodów pamięci w Europie.
5. Potrafi formułować spójne, argumentowane wypowiedzi ustne i pisemne na temat europejskich kodów kulturowych, wykorzystując podstawową literaturę przedmiotu i materiały źródłowe.
Kompetencje społeczne
Po zakończeniu konwersatorium studentka/student w zakresie kompetencji społecznych pogłębia swoje umiejętności społeczne.
1. Potrafi formułować samodzielne opinie w oparciu o pozyskaną na zajęciach wiedzę.
2. Potrafi sformułować swoje stanowisko w dyskusjach wokół aktualnych zjawisk i przemian zachodzących w kulturze i w polityce pamięci w Europie.
3. Potrafi zabierać głos w dyskusji, słuchać wypowiedzi innych uczestników i uczestniczek zajęć.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach (max. 2 nieobecności), bieżące przygotowanie do zajęć czyli znajomość lektur do poszczególnych zajęć, aktywność na zajęciach, przedstawienie wystąpienia na jeden z tematów zaproponowanych przez prowadzącą zajęcia.
Nakład pracy studentki/studenta:
konwersatorium - 30 h
przygotowanie do konwersatorium i przygotowanie wystąpienia - 30 h
razem - 60 h
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: