Ochrona konsumenta w Unii Europejskiej 4003-EU-LZ35-OKUE
POJĘCIE KONSUMENTA: Pojęcie konsumenta w prawie unijnym i polskim. Konsument przeciętny.
SYSTEM PRAWNY OCHRONY KONSUMENTA W UE: Podstawa prawna unijnej ochrony konsumenta. Cele, metody, obszary i systemy ochrony konsumenta. Dochodzenie i egzekwowanie roszczeń. Dyrektywa 2019/2161 w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześniania unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta.
SPRZEDAŻ KONSUMENCKA: Uprawnienia konsumenta i obowiązki sprzedawcy. Obowiązek informacji. Rękojmia za wady. Gwarancja. Dyrektywa 2019/771 w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów. Dyrektywa 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów. Dyrektywa 98/6 w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom. Dyrektywa 2019/2161 w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta.
HANDEL ELEKTRONICZNY: Treści cyfrowe i usługi cyfrowe. Obowiązki przedsiębiorcy. Środki ochrony prawnej. Prawa i obowiązki w przypadku rozwiązania umowy. Blokowanie geograficzne. Dyrektywa 2019/770 w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych. Rozporządzenie 2018/302 w sprawie nieuzasadnionego blokowania geograficznego oraz innych form dyskryminacji klientów ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności na rynku wewnętrznym.
UMOWY ZAWIERANE POZA LOKALEM PRZEDSIĘBIORSTWA I NA ODLEGŁOŚĆ: Obowiązek informowania konsumenta. Uprawnienia konsumenta. Prawo wycofania się z umowy. Dyrektywa 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów. Dyrektywa 2019/2161 w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta.
TRANSPORT LOTNICZY: Ochrona konsumenta usług transportu lotniczego. Obowiązki przewoźnika i uprawnienia pasażera. Odpowiedzialność. Wyłączenia odpowiedzialności. Rozporządzenie 261/2004 ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.
BEZPIECZEŃSTWO PRODUKTÓW: Zakres przedmiotowy i podmiotowy. Produkt bezpieczny i niebezpieczny. Obowiązki przedsiębiorcy. Nadzór. Znakowanie. Dyrektywa 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- Aktywność na zajęciach
- Praca pisemna
Literatura
M. Jagielska, K. Podgórski, E. Sługocka-Krupa, Prawa konsumenta w teorii i praktyce, Warszawa 2018
M. Jagielska, K. Podgórski, E. Sługocka-Krupa, Ochrona konsumenta na rynku usług, Warszawa 2017
B. Pachucka-Smulska, Consumer Protection Law in Poland from the Perspective of EU Law, Warszawa 2017
D. Karczewska, M. Namysłowska, T. Skoczny, Ustawa o prawach konsumenta, Warszawa 2015
M. Królikowska-Olczak, B. Pachuca-Smulska, Ochrona konsumenta w prawie polskim i Unii Europejskiej, Warszawa 2013
B. Gnela, Umowa konsumencka w polskim prawie cywilnym i prywatnym międzynarodowym, Warszawa 2013
S. Kaczorowska, A. Kurzyńska-Lipniewicz, Prawne aspekty ochrony konsumenta w Polsce i Unii Europejskiej, Leginca 2009
K. Rokita, Prawa konsumenta, Warszawa 2009
Kohutek K., Sieradzka M., Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, Warszawa 2008
M. M. Bernatt, A. Jurkowska, T. Skoczny, Ochrona konkurencji i konsumentów, Warszawa 2007
C. Banasiński, Standardy wspólnotowe w polskim prawie ochrony konsumenta, Warszawa 2004
E. Łętowska, Europejskie prawo umów konsumenckich, Warszawa 2004
J. Dutkiewicz, U. Łysoń, M. Niepokulczycka, E. Sieliwanowicz, Prawa konsumenta, Warszawa 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: