Media w procesie integracji europejskiej 4003-EU-LZ24-MPIE
Konwersatorium o charakterze analitycznym. Zbadamy stopień europeizacji polskiej sfery publicznej. Ustalimy funkcje pełnione przez media przy okazji różnych problemów, jakie napotyka proces jednoczenia kontynentu. Po pierwsze rozpatrywane będą funkcje informacyjna i edukacyjna mediów w odniesieniu do instytucjonalnego jednoczenia Europy. Zbadamy obecność tematyki unijnej. Analizie poddany zostanie medialny wizerunek instytucji unijnych, programów i realizowanych wspólnych polityk a także aktualnych problemów, z jakimi zmagają się instytucje unijne i państwa członkowskie (na przykład koronawirus). Po drugie, rola mediów polega także na tworzeniu środowiska kulturowego sprzyjającego powstawaniu tożsamości europejskiej. Analizie poddane zostaną zatem materiały medialne pod kątem ich zainteresowania problematyką państw unijnych, stosowaniem stereotypów czy sepizacji (praktyk unieważniania). Założeniem jest publikacja materiałów przygotowanych przez studentów.
Tematy poszczególnych zajęć:
Medialny wizerunek UE w opinii Polaków.
Funkcje mediów.
Analiza zawartości i analiza ramowa: Omówienie metod badawczych, w tym wielkości próby i klucz kategoryzacyjny czy ramy;
Jak badamy rolę mediów w procesie integracji;
Prezentacja zastosowań analizy zawartości i analizy ramowej
Wizerunek UE w wybranych mediach
Prezentacja raportów;
Podsumowanie i zaliczenie
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zdobędzie wiedzę o teoriach, metodach i narzędziach stosowanych w badaniach nad mediami i ich zawartością. Zapozna się z możliwymi konsekwencjami wykreowanego medialnego obrazu świata. Nabędzie umiejętność stosowania ilościowej i jakościowej analizy zawartości.
Kryteria oceniania
Ocena ostateczna z przedmiotu wynika z sumy uzyskanych punktów.
Zaliczenie przedmiotu od 5 pkt. (połowa możliwych punktów + 0,5), w tym min. 2 pkt. za pracę podczas zajęć i 3 pkt. za raport.
Literatura
Literaturę obowiązkową stanowią pozycje metodologiczne:
M. Czyżewski, M. Otrocki, T. Piekot, J. Stachowiak (red.), Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno 2017 https://wydawnictwosedno.pl/ksiazki/analiza-dyskursu-publicznego-przeglad-metod-i-perspektyw-badawczych/
A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Kraków 2008
M. Lisowaska-Magdziarz, Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków 2007
M. Lisowaska-Magdziarz, Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2006
M. McCombs, Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Kraków 2009
M. Zawisławska, Rama interpretacyjna jako narzędzie analizy tekstu, w: J. Bartmiński, B. Boniecka (red.), Tekst. Analizy i interpretacje, Lublin 1998
Ponadto na zajęcia teoretyczne (2-4) przygotowano zestaw publikacji do wyboru.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: