Administracja publiczna w państwach europejskich 4003-EU-LZ24-APPE
Tematyka zajęć:
1. Administracja publiczna - zagadnienia wstępne
2. Administracja publiczna w kontekście ładu konstytucyjnego
3. Ewolucja administracji publicznej - starożytność, przed Oświeceniem, monarchia absolutna, model weberowski oraz new public governance
4. Narodowe modele administracji publicznej - Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Szwecja oraz Stany Zjednoczone
5.Administracja publiczna w Polsce - I Rzeczypospolita, okres zaborów, II Rzeczypospolita, okres PRL, zmiany polityczno-ustrojowe po 1989 roku
6. Zasady tworzenia porządku organizacyjnego a funkcje administracji publicznej - administracja rządowa na szczeblu centralnym i terenowym, struktury administracji samorządowej
7.Organizacja i zasady działania administracji publicznej
8.Administracja w systemie politycznym państwa
9. Kadry w systemie administracji publicznej - służba cywilna, etyka w administracji, prawa i obowiązki urzędnicze, pragmatyka urzędnicza
10.Kontrola administracji publicznej -kontrola wewnętrzna, kontrola zewnętrzna
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ma wiedzę o państwie, jego ewolucji i strukturze oraz roli we współczesnych procesach integracji i globalizacji
ma wiedzę o strukturze administracyjnej UE i państw europejskich oraz o normatywnych i funkcjonalno-strukturalnych uwarunkowaniach kompetencji organów władzy UE, państwowej i samorządowej państw członkowskich i ich wzajemnych relacjach
ma podstawową wiedzę o strukturze i uwarunkowaniach prowadzenia polityk szczegółowych przez państwa europejskie i Unię Europejską
w sposób naukowy potrafi obserwować, interpretować, analizować oraz opisać procesy i zjawiska społeczne, w tym związki pomiędzy obszarami zjawisk i procesów sfery polityczno-administracyjnej i społeczno-ekonomicznej w Europie i wewnątrz państw europejskich
rozumie uwarunkowania i mechanizmy funkcjonowania wybranych instytucji unijnych i instytucji państw członkowskich
potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne oraz ich praktyczne skutki przy wykorzystaniu standardowych metod i narzędzi właściwych dla nauk społecznych, w szczególności w odniesieniu do zjawisk społeczno-politycznych i ekonomicznych Unii Europejskiej i państw europejskich
posługuje się systemami normatywnymi o charakterze powszechnym oraz wybranymi normami i regułami właściwymi dla wybranych instytucji i struktur w celu właściwego zarządzania i kierowania instytucją i jej sprawami oraz rozwiązywania zadań z zakresu ich kompetencji
analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów z obszaru społecznego, politycznego, ekonomicznego oraz proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
rozumie potrzebę nauki i wzbogacenia doświadczenia zawodowego przez całe życie
potrafi współdziałać i współpracować w grupie o zróżnicowanej strukturze i zadaniach pełniąc w niej różne role
potrafi właściwie określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania odnoszącego się do celów edukacyjnych, studenckich i zawodowych
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). Przekroczenie liczby dopuszczalnych nieobecności skutkuje koniecznością zaliczenia zajęć na „dyżurze”. Nieobecność na ponad połowie spotkań prowadzi do niezaliczenia zajęć.
Ocena końcowa jest wypadkową aktywności w trakcie zajęć, zrealizowanych prac i prezentacji oraz zaliczenia końcowego egzaminu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: