Koncepcje narodu i nacjonalizmu w Europie 4003-EU-LZ23-KNIN
- https://classroom.google.com/c/NzE5NDc2NDc2OTg4 (w cyklu 2024Z)
Na zajęciach będą realizowane następujące tematy:
01. Wprowadzenie do problematyki badań narodu i nacjonalizmu
02. Wola ludu i geografia polityczna w Europie Zachodniej
04. Pierwsze próby stworzenia modelu rozwoju narodów
04. Naród i modernizacja kultury agrarnej
06. Inteligencja jako narodowa grupa kulturotwórcza
07. Naród jako wspólnota wyobrażona
08. Naród przed nacjonalizmem
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 14 godzin (0,5 ECTS)
Przygotowanie pracy zaliczeniowej – 76 godzin (2,5 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci i studentki po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
1) znają i rozumieją pojęcia nauk socjologicznych oraz procesy społeczne zachodzące w Europie i na świecie (K_W08 w odniesieniu do P6S_WG).
2) znają i rozumieją pojęcia i normy z zakresu ochrony własności intelektualnej i przemysłowej (K_W19 w odniesieniu do PP6S_WK).
[Umiejętności:]
1) potrafią przygotować pracę pisemną z użyciem odpowiedniej terminologii z zakresu studiów europejskich na podstawie odpowiednio dobranych źródeł (K_U08 w odniesieniu do P6S_UK).
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach.
W przypadku zajęć o wymiarze 14 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 1 zajęć bez usprawiedliwienia. Opuszczone zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia. Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach. Kolizje terminów zajęć nie stanowią podstawy do uznania nieobecności za usprawiedliwioną.
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Ocena zaliczeniowa jest średnią arytmetyczną dwóch ocen uzyskanych w kategoriach:
1. Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (50%).
2. Praca pisemna na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (50%).
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
01. Hroch M., Powstanie małych narodów w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej, Uniwersytet Warszawski, Studium Europy Wschodniej, Warszawa 2020, s. 14-34.
02.1. Renan E., Co to jest naród?, przeł. Majcher G., Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2018.
02.2. Kirchhoff A., Jak powstają narody (1894), [w:] Wolff-Powęska A., Schultz E., Przestrzeń i polityka. Z dziejów niemieckiej myśli politycznej, przeł. Choderny-Loew Z., Loew P., Wydawnictwo Zona Zero, wyd. II., Warszawa 2020, s. 201-213.
04. Chlebowczyk J., O prawie do bytu małych i młodych narodów. Kwestia narodowa i procesy narodotwórcze we wschodniej Europie Środkowej w dobie kapitalizmu (od schyłku XVIII do początków XX w.), Śląski Instytut Naukowy, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, wyd. II, Katowice – Warszawa – Kraków 1983, s. 7-27.
05. Gellner E., Narody i nacjonalizm, przeł. Hołówka T., Grzybek A., Wydawnictwo Difin, wyd. II, Warszawa 2009, s. 123-153.
06. Hroch M., Małe narody Europy. Perspektywa historyczna, przeł. Pańko G., Ossolineum, Wrocław 2008, s. 6-11, 78-107.
07. Anderson B., Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, przeł. Amsterdamski S., Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Fundacja im. Stefana Batorego, Kraków 1997, s. 15-47.
08. Hobsbawn E., Narody i nacjonalizm po 1780 roku. Program, mit, rzeczywistość, przeł. Maciejczyk J., Starnawski M., Wydawnictwo Diffin, Warszawa 2010, s. 54-108.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Literatura będzie dostępna na platformie e-learningowej Google Classroom. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: