Programy i fundusze Unii Europejskiej 4003-EU-L36-PFUE
Zajęcia dotyczą problematyki funkcjonowania Unii Europejskiej z perspektywy oddziaływania funduszy regionalnych jako głównej determinanty rozwoju regionów.
W ramach proponowanego przedmiotu słuchacz zapozna się z:
- zasadami konstruowania i praktyką funkcjonowania budżetu UE,
- teorią i praktyką funkcjonowania podstawowych polityk unijnych, ze szczególnym uwzględnieniem polityki rozwoju regionalnego i jej instrumentami finansowymi,
- procesem planowania i realizacji inwestycji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności,
- strategią średnio i długoterminową rozwoju rynku europejskiego,
- typami działań projektowych,
- zasadami realizacji działań ewaluacyjnych.
Metody dydaktyczne/nauczania:
Stacjonarnie lub w trybie synchronicznym - w czasie rzeczywistym z możliwością zadawania pytań przez platformę elektroniczną.
Narzędzia informatyczne wykorzystywane do prowadzenia zajęć: platforma Zoom Metody: pokaz, praca zespołowa, przykłady z praktyki, dyskusja, interaktywne wyjaśnienie kluczowych pojęć
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
WIEDZA
Zrozumiał znaczenie podstawowych pojęć związanych z rynkiem europejskim.
Zna podstawowe teorie rozwoju regionalnego.
Zrozumiał, jakie czynniki determinują rozwój regionów.
Posiadł wiedzę na temat zasad współfinansowania z funduszy strukturalnych UE.
Zrozumiał, co wpływa bezpośrednio na prawidłowy proces przygotowania projektu.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Jest w stanie wyjaśnić zasady funkcjonowania polityk unijnych i funduszy unijnych biorąc pod uwagę zarówno aspekt metodologiczny jak i finansowy.
2. Zna proces tworzenia tzw. wewnętrznych dokumentów programowych w ramach realizowanych polityk.
3. Jest w stanie wyjaśnić zasady aplikacji oraz prowadzenia projektów współfinansowanych z funduszy UE
4. Potrafi opisać skutki polityki regionalnej Unii Europejskiej i jej wpływu na decyzje społeczno-gospodarcze w ujęciu regionalnym i subregionalnym.
INNE KOMPETENCJE
1. Posiadł większą samodzielność w zakresie zastosowania wiedzy teoretycznej w procesie oceny wpływu polityk UE na rozwój regionów.
2. Rozwinął umiejętność pracy w zespole w zakresie stosunków interpersonalnych.
3. Jest w stanie rzetelnie komentować zachodzące zjawiska w gospodarce.
Kryteria oceniania
Studenci otrzymują ocenę z testu końcowego lub prezentacji realizowanych w zespołach.
Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu min. 51% punktów z testu lub oceny minimum „3” z prezentacji
Literatura
Podstawowa:
Adamczyk, A., Borkowski, J. 2005. Regionalizm, polityka regionalna i Fundusze Strukturalne w Unii Europejskiej, Warszawa: CE UW
Dubel, P., Polityka regionalna i Fundusze Strukturalne w praktyce, WZ UW, Warszawa 2012.
Filipek A., Fundusze UE, Placet, Warszawa 2009
Głąbicka, K., Brewiński, M. 2003 Europejska polityka regionalna, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa 2003.
Mazur G., Małuszyńska E., Unia Europejska 2014, Difin, Warszawa 2015.
6. Oręziak L., Finanse UE, PWN, Warszawa 2009
7. Dubel P., Zarządzanie funduszami strukturalnymi Unii Europejskiej a polityka rozwoju regionalnego. Projekty I ich realizacja, PWE, Warszawa 2020.
Uzupełniająca:
1. Hryniewiecka M., Wpływ funduszy unijnych na rozwój sektora MSP, Difin, Warszawa 2015.
2. Kisielnicki Jerzy, Zarządzanie projektami, Wolters Kluwer, Warszawa 2014
3. Trocki M., Nowoczesne zarządzanie projektami, PWE, Warszawa, 2012,
4. Lock D., Podstawy zarządzania projektami, PWE, Warszawa, 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: