Dylematy integracji europejskiej 4003-EU-L35-DIE
TEMAT ZAJĘĆ - ZAKRES KONWERSATORIUM
1. Dylematy dynamiki integracji europejskiej
- w ujęciu funkcjonalnym i neofunkcjonalnym
- w ujęciu realistycznym – państwowo-centrycznym
2. Dylematy dynamiki integracji europejskiej
- w ujęciu międzypaństwowym
- w ujęciu międzyrządowym
3. Dylematy dynamiki integracji europejskiej
- w ujęciu instytucjonalizmu racjonalnego wyboru
- instytucjonalizmu historycznego
4. Dylematy dynamiki integracji europejskiej
- w ujęciu federalnym
- w ujęciu Europy Ojczyzn
5. Dylematy dynamiki integracji europejskiej
- w ujęciu krytyki kapitalizmu integracji europejskiej
- w ujęciu wspólnej waluty euro
6. Dylematy dynamiki integracji europejskiej
- w ujęciu religijnym
- w ujęciu duchowym i moralnym
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
- fundamentalne pojęcia z nauk o polityce i administracji w zakresie integracji i dezintegracji oraz ich interpretacji
- w sposób zaawansowany współczesne systemy integracji i dezintegracji - pojęcia i teorie z zakresu studiów europejskich i stosunków
międzynarodowych dotyczące integracji i dezintegracji
- wzajemne powiązania integracji i dezintegracji UE
- procesy społeczne zachodzące w Europie w czasie integracji i dezintegracji
- zróżnicowanie kryzysowe i dezintegracyjne
- idee i różne koncepcje integracji i dezintegracji
- polityki Unii Europejskiej w zakresie zarządzania kryzysowego
- pozycję Polski w Europie i polską politykę zagraniczną wobec integracji i dezintegracji
- wybrane regulacje prawne dotyczące zapobiegania i pokonywania integracji w Europie
Umiejętności - absolwent potrafi:
- identyfikować przyczyny, analizować przebieg i wskazywać skutki procesów integracyjnych i dezintegracyjnych
- interpretować wybrane wydarzenia i procesy z historii integracji i dezintegracji
- prognozować procesy i zjawiska polityczne i społeczne o charakterze kryzysowym
- dokonać wyboru odpowiednich metod opisu oraz analizy problemów integracyjnych i dezintegracyjnych
- interpretować wybrane problemy UE w świetle poglądów i dorobku autorytetów naukowych
- zilustrować poruszane problemy przykładami ze współczesnej rzeczywistości europejskiej oraz analizować debatę publiczną poświęconą zagadnieniom integracji i dezintegracji
- analizować teksty prawne i prawnicze oraz wskazywać ich kryzysowe konsekwencje
- wykorzystać zaawansowane narzędzia informatyczne w celu gromadzenia, analizy i prezentacji danych oraz komunikacji dotyczących integracji i
dezintegracji
- przygotować pracę pisemną z użyciem odpowiedniej terminologii z zakresu studiów europejskich dotyczących integracji i dezintegracji
- zaplanować i zorganizować swoją pracę w celu wykonania złożonych zadań
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze
- zbierać oraz porządkować informacje i dane niezbędne do analizy procesów integracyjnych w Europie
- konstruuje procedury antykryzysowe
Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:
- krytycznego śledzenia wydarzeń integracyjnych i dezintegracyjnych w Europie uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów naukowych i praktycznych
- aktywnego uczestnictwa w inicjatywach integracyjnych wykorzystując uzyskaną wiedzę
- funkcjonowania w zróżnicowanej kryzysowo Europie
- przyjęcia roli odpowiedzialnego obywatela świadomego integracyjnych zagrożeń
- interpretacji zebranych danych i informacji źródłowych oraz formułowania na tej podstawie wniosków
- rozpoznawania i rozwiązywania problemów i integracji według własnego modus operandi
- aktywnej dyskusji z innymi, opisywania problemów integracyjnych, proponowania rozwiązania integracji, słuchania sugestii innych osób i
korzystania z nich
Kryteria oceniania
Ocena ciągła aktywności na zajęciach konwersatoryjnych. Zaliczenie ustne na ostatnich zajęciach.
Literatura
Zalecana literatura:
I. Literatura podstawowa:
Z.Czachór, Kryzys i zaburzona dynamika Unii Europejskiej, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2013.
Z.Czachór, T.G.Grosse, W.Paruch (red.), Integracja europejska – polska perspektywa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2018, ISBN 978-83-7666-580-1.
Z.Czachór, Unia Europejska w stanie krytycznym. Nowe sytuacje – nowe konstelacje – nowe orientacje, „Przegląd Europejski”, tom 2018,
numer 1, s.11-19.
Z.Czachór, Fenomen integracji i Unii Europejskiej. Rozważania z pogranicza filozofii i literatury, „Studia Europejskie”, nr 3, 2019, s. 181-
209, ISSN 1428-149X.
Z.Czachór, Czy wojna Rosji z Ukrainą wzmocni czy osłabi Unię Europejską? Neofunkcjonalizm versus neorealizm – zderzenie
perspektyw i ujęć, „Studia Polityczne”, Tom 52 Nr 1 (2024).
Witkowska M., Przezwyciężanie kryzysu w procesie integracji europejskiej poprzez zmiany regulacji dotyczących udziału obywateli UE
w podejmowaniu i realizacji decyzji, „Przegląd Europejski” 2015, nr 1, p. 65-95, DOI: 10.31338/1641-2478pe.1.15.3.
Witkowska M., Kryzys modelu demokracji w Unii Europejskiej – przyczyny, uwarunkowania, scenariusze rozwoju sytuacji, [in:] K.A.
Wojtaszczyk, Nadolska J. (eds.), Kryzysy w procesie integracji europejskiej i sposoby ich przezwyciężania, Warszawa 2015
Strony internetowe UE i instytucji UE.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: