Dylematy integracji europejskiej 4003-EU-L35-DIE
Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu podstaw funkcjonowania procesu integracji europejskiej. Student poznaje różne zagadnienia dotyczące bieżącego funkcjonowania Unii Europejskiej. W zakresie tematycznym są takie problemy jak np.: teoretyczne, instytucjonalne oraz ekonomiczne dylematy integracji europejskiej.
Tematy zajęć:
1. Zajęcia organizacyjne
2. Międzyrządowość vs. ponadnarodowość w procesie integracji europejskiej
3. Przyszłość struktury organizacyjnej i systemu instytucjonalnego Unii Europejskiej
4. Wyzwania modelu demokracji dla Unii Europejskiej
5. Wartości Unii Europejskiej i ich rola dla procesu integracji europejskiej
6. Różnorodność kulturowa państw członkowskich UE
7. Kryzys uchodźczy jako wyzwanie dla przyszłości projektu integracyjnego
8. Brexit i wyzwania z nim związane dla procesu integracji europejskiej
9. Perspektywa dalszego rozszerzenia Unii Europejskiej
10. Ochrona wartości UE i kwestia zawieszenia w prawach członka UE
11. Rola obywateli w procesie integracji europejskiej
12. Polityka równościowa w UE i związane z nią wyzwania dla procesu integracji europejskiej
13. Współczesne zagrożenia: terroryzm, cyberterroryzm, pandemia a efekty procesu integracji europejskiej
14. WebQuest: ewaluacja i konkluzje
15. Podsumowanie konwersatorium i wpisy
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student rozumie polityki Unii Europejskiej, wybrane aspekty zarządzania nimi oraz ich znaczenie dla przedsiębiorstw i organizacji społecznych
Umiejętności:
- student potrafi przygotować wystąpienie ustne z użyciem odpowiedniej terminologii z zakresu studiów europejskich na podstawie odpowiednio dobranych źródeł oraz podjąć akademicką dyskusję
Kryteria oceniania
W trakcie zajęć ocenie będzie podlegać:
1. Aktywny udział w zajęciach:
- materiały i literatura do zajęć, a także quizy, testy i inne dokumenty ułatwiające pracę w grupach zostały umieszczone na platformie Google Classroom, ponieważ zajęcia prowadzone są stacjonarnie, a część uczniów ma zgodę na zdalne uczęszczanie na zajęcia
- zostały stworzone liczne zadania do wykonania z przypisanymi do nich punktami w zależności od skali trudności,
- do wielu tematów są stworzone drobne quizy umożliwiające sprawdzenie stopnia znajomości tematu, przygotowania studentów i stopnia opanowania literatury oraz materiałów źródłowych polecanych do zajęć
- zadania, quizy i inne aplikacje umożliwiające prowadzenie zajęć z większą ilością studentów w grupach – metodą projektową – nawet pod nieobecność niektórych osób w sali, udostępniane są z tygodnia na tydzień z terminem tygodniowym na ich rozwiązanie, są bieżąco oceniane pod kątem nabywania przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji założonych w sylabusie
2. WebQuest: obligatoryjne przeprowadzenie projektu do uzyskania zaliczenia na ocenę:
- każdy student do uzyskania zaliczenia na ocenę z przedmiotu musi przygotować projekt w postaci Webquestu,
- w ramach WebQuestu zadaniem głównym jest przygotowanie krótkiej informacji w ciekawej formie, która stanowić będzie wartość dodaną dla innych osób, które chcą poszerzyć swoją wiedzę na wybrany temat z zakresu realizowanych zagadnień
- zadania cząstkowe to zebranie przykładów, faktów o danej dziedzinie, informacji specyficznych, aby umieć rozróżnić co jest warte a co nie, wykazanie się umiejętnością ułożenia informacji w sposób sensowny dla docelowej grupy odbiorców
- zadania w ramach WebQuestu są poddawane wzajemnej ocenie (peer-review)
3. Ocena końcowa jest wystawiana wyłącznie osobom, które zrealizują WebQuest i uzyskają pozytywną ocenę w ramach peer-review oraz zdobędą w trakcie trwania semestru punkty umożliwiające wystawienie pozytywnej oceny. Ocena końcowa jest wystawiana wg następującej skali
• na ocenę dostateczną - 75pkt
• na ocenę dostateczną plus - 80pkt
• na ocenę dobrą - 85pkt
• na ocenę dobrą plus - 90pkt
• na ocenę bardzo dobrą - 100pkt
W przypadku nieuzyskania wymaganego minimum punktów student zobowiązany jest poddać weryfikacji swoją wiedzę i umiejętności w formie wyznaczonej przez prowadzącą zajęcia w terminie sesji.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Grosse T. G. , Czy „zróżnicowana integracja” może prowadzić do federacji w Europie?, ”Przegląd Zachodni” 2015 nr 1, s. 21-36,
- Pohulak-Żołędowska E., Imperium europejskie?, „Studia Ekonomiczne” 2013, nr 145, s. 37-46
- Cianciara A., W poszukiwaniu alternatywnych modeli integracji: Europa jako klub klubów, „Myśl Ekonomiczna i Polityczna” 4 (51) 2015, s. 165-186
- Molendowska M., W kręgu zmiennej geometrii procesów integracji europejskiej, „Myśl Ekonomiczna i Polityczna” 4 (51) 2015, s. 187-206
- Witkowska M., The state of democracy in the European Union in scenarios: federation, empire and Europe à la carte, “Przegląd Europejski”, 4(2015), p. 91-108 DOI: 10.31338/1641-2478pe.4.15.5.
- Kucheryavaya E.V., Witkowska M., et al., The multiculturalism policy in Europe, “Online Journal Modelling The New Europe” no. 32/2020, DOI: 10.24193/ojmne.2020.32.04
- Witkowska M., Deliberation as a tool to find solutions to overcome the crisis in the European Union, „Przegląd Europejski” 1/2017, DOI: 10.31338/1641-2478pe.1.17.7
- Witkowska M., Przezwyciężanie kryzysu w procesie integracji europejskiej poprzez zmiany regulacji dotyczących udziału obywateli UE w podejmowaniu i realizacji decyzji, „Przegląd Europejski” 2015, nr 1, p. 65-95, DOI: 10.31338/1641-2478pe.1.15.3.
- Witkowska M., Kryzys modelu demokracji w Unii Europejskiej – przyczyny, uwarunkowania, scenariusze rozwoju sytuacji, [in:] K.A. Wojtaszczyk, Nadolska J. (eds.), Kryzysy w procesie integracji europejskiej i sposoby ich przezwyciężania, Warszawa 2015, p. 119-160.
- Witkowska M., Obywatel UE i jego prawa a deficyt demokracji, [in:] J. Szymańska i K. A. Wojtaszczyk (eds.), Deficyt demokracji w Unii Europejskiej, Warszawa 2012, p. 141-162.
- Niedźwiecki A., Brexit a liberalna teoria stosunków międzynarodowych, „Przegląd Europejski” 2019, nr 1, p. 9-20, DOI: 10.5604/01.3001.0013.5171
- Kubin T., Wpływ wyjścia Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej na wspólną politykę bezpieczeństwa i obrony UE, „Przegląd Europejski” 2018, nr 1, p. 103-122, DOI: 10.5604/01.3001.0013.0016
- Popova L., The end goal of the post-communist transition in Bulgaria: societal transformation or EU membership?, „Przegląd Europejski” 2020, nr 4, p. 79-94, DOI: 10.31338/1641-2478pe.4.20.6
- Hut P., Szymeczek J., Contemporary migration and population situation in Poland on the background of the European Union, „Przegląd Europejski” 2019, nr 4, p. 142-167, DOI: 10.5604/01.3001.0013.7894
- Morawski A., Szczegielniak M., Volunteering in the time of COVID-19. The Polish example for Europe, „Przegląd Europejski” 2021, nr 2, p. 169-178, DOI: 10.31338/1641-2478pe.3.21.10
- Dziembała M., Kłos A., Pandemia COVID-19 a gospodarka Unii Europejskiej – instrumenty antykryzysowe oraz implikacje dla budżetu UE i jej państw członkowskich, „Przegląd Europejski” 2021, nr 1, p. 81-98, DOI: 10.31338/1641-2478pe.1.21.5
Materiały źródłowe:
- Junker J.-C., Orędzie o stanie Unii, Bruksela 2016
- Sprawozdanie nt. raportu eurodeputowanego Guy Verhofstadta ws. głębokiej reformy Unii Europejskiej, Przedstawiciel Kancelarii Senatu przy Unii Europejskiej, Bruksela, 31 sierpnia 2016 r.
- https://europa.eu/european-union/about-eu/eu-in-brief_pl
- https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/swiat/artykuly/8300599,parlament-europejski-chce-nowych-przepisow-ue-wspierajacych-legalna-migracje-zarobkowa.html
- https://www.gov.pl/web/mswia/polityka-azylowa-i-migracyjna
- https://ec.europa.eu/home-affairs/networks/european-migration-network-emn_pl
- https://ec.europa.eu/home-affairs/policies/migration-and-asylum_pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: