Metodologia nauk społecznych 4003-EU-L24-MNS
Kurs obejmuje kluczowe elementy składające się na metodologię badań społecznych, w tym projektowanie badań, główne nurty teoretyczne, podejścia do zbierania danych oraz metody ich analizy.
1. Zajęcia organizacyjne
2. Wiedza naukowa. Pytania badawcze, hipotezy i zmienne
• Buttolph-Johnson et al. 2010, fragment rozdziału 2, s. 41–59.
• Buttolph-Johnson et al. 2010, rozdział 3.
3. Nauki polityczne jako nauka. Różnice metodologiczne
• Buttolph-Johnson et al. 2010, fragment rozdziału 2, s. 59–68.
• March, Stoker 2006, Wprowadzenie i Rozdział 1.
4–5. Perspektywy teoretyczne
• Referaty: March, Stoker 2006, rozdziały 2–8.
• Studentki i studenci tworzą dwuosobowe zespoły. Każdy z zespołów wybiera jeden z rozdziałów wyróżnionych powyżej (każdy rozdział może być wybrany tylko przez jeden zespół) i przygotowuje referat na jego podstawie. Celem referatu jest przekazanie pozostałym uczestnikom zajęć kluczowych treści zwartych w danym rozdziale w jasny i zrozumiały sposób. Referat nie może trwać dłużej niż 15 minut.
6. Metody jakościowe i ilościowe – wprowadzenie
• March, Stoker 2006, rozdział 9–10.
7. Pomiar
• Buttolph-Johnson et al. 2010, rozdział 4.
8. Plan badan
• Buttolph-Johnson et al. 2010, rozdział 5.
9. Przegląd literatury
• Buttolph-Johnson et al. 2010, rozdział 6.
10. Obserwacje empiryczne
• Buttolph-Johnson et al. 2010, rozdział 8.
11. Analiza dokumentów
• Buttolph-Johnson et al. 2010, rozdział 9.
12. Badania sondażowe i wywiady
• Buttolph-Johnson et al. 2010, rozdział 10.
• Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Warszawa, rozdział 5.
13–14. Przygotowanie i prezentacja założeń projektów badawczych
• Osoby uczęszczające na zajęcia tworzą dwuosobowe zespoły i opracowują założenia projektu badawczego z zakresu nauk politycznych. Założenia projektu powinny obejmować:
a) temat i jego uzasadnienie, w tym cel i znaczenie badań,
b) perspektywa teoretyczna, do której odnoszą się badania,
c) pytania badawcze lub hipotezy,
d) plan badań (co i w jakiej kolejności będzie musiało zostać zrobione),
e) metody badawcze (analizowane materiały, sposoby zbierania i analizy danych) z uzasadnieniem.
15. Test zaliczeniowy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Student rozumie przebieg procesu badawczego.
Student zna podstawową terminologię z zakresu metodologii nauk społecznych.
Student potrafi zastosować wybrane paradygmaty i orientacje teoretyczne do krótkich analiz.
Student potrafi pracować w grupie.
Kryteria oceniania
1. Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności) i wykonywanie zadanych prac, jak również uzyskanie przynajmniej 50% punktów na teście zaliczeniowym.
2. Na końcową ocenę składają się:
a. 60% – ocena pracy podczas semestru, w tym aktywności na zajęciach, referatu (tematy 4–5) i założeń projektu badawczego (tematy 13–14).
b. 40% – ocena testu zaliczeniowego (temat 15)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Buttolph-Johnson J.B. et al. (2010), Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa.
Marsh D., Stoker G. (red.) (2006), Teorie i metody w naukach politycznych, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: