Narody i nacjonalizm 4003-EU-L23-NIN
Głównym celem konwersatorium jest zapoznanie studentów ze źródłami, charakterem i dynamiką podstawowych procesów społeczno-kulturowych związanych z integracją europejską. Tematyka zajęć koncentrować się będzie na napięciach pomiędzy tradycyjnym myśleniem w kategoriach społeczeństw narodowych a różnymi wizjami przyszłości Europy. Analiza tej problematyki wymaga pewnego przygotowania – przede wszystkim zrozumienia konstruktywistycznej koncepcji narodu. Dlatego pierwsza część semestru poświęcona zostanie na wprowadzenie do teorii współczesnych narodów i nacjonalizmów. Dopiero później podejmiemy takie tematy, jak: federalistyczna krytyka narodu, różne koncepcje tożsamości europejskiej, czy rola narodów i państw narodowych w dobie globalizacji.
Dodatkowym celem konwersatorium jest przygotowanie studentów do samodzielnego napisania pracy licencjackiej. Dlatego w trakcie konwersatorium będziemy ćwiczyć umiejętność czytania ze zrozumieniem i dyskutowania literatury naukowej, a także dostrzegania podejmowanych w niej problemów w życiu współczesnym. Poza tym studenci przygotują krótką pracę pisemną.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kształcenia w zakresie przewidzianym przez konwersatorium student będzie:
1. znał i rozumiał
- pojęcia nauk socjologicznych oraz procesy społeczne zachodzące w Europie i na świecie,
- podstawowe pojęcia i teorie wypracowane przez badaczy narodów i nacjonalizmów,
- podstawowe koncepcje dotyczące roli narodów i państw narodowych we współczesnej Europie,
- pojęcia i normy z zakresu ochrony własności intelektualnej i przemysłowej
2. potrafił
- dostrzec obecność współczesnych nacjonalizmów w polityce europejskiej,
- czytać ze zrozumieniem literaturę z dziedziny z dziedziny badań nad narodami i nacjonalizmami,
- przygotować pracę pisemną z użyciem odpowiedniej terminologii z zakresu studiów europejskich na podstawie odpowiednio dobranych źródeł
Kryteria oceniania
Ocena końcowa składa się z 3 ocen cząstkowych uwzględniających:
1/ udział w zajęciach, w tym znajomość lektur; studentów obowiązuje obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności, 3-5 wymagają zaliczenia w formie pisemnej, więcej niż 5 powoduje niezaliczenie zajęć).
2/ wygłoszenie referatu wprowadzającego do jednej z lektur (ok. 20 min.);
3/ przygotowanie recenzji jednej z lektur (4-6 stron).
Student(ka), który/a otrzyma cząstkową ocenę niedostateczną, nie zalicza konwersatorium.
Literatura
- M. Billig, Narody i języki [rozdz. 2], w: tegoż, Banalny nacjonalizm, Kraków 2008, s.43-81.
- F. Znaniecki, Pochodzenie społeczeństw o kulturach narodowych [rozdz. II] w: tegoż. Współczesne narody, Warszawa 1990, s.42-90.
- E. Hobsbawm, Perspektywa rządzących [rozdz. 3], w: tegoż, Narody i nacjonalizm po 1780 roku: program, mit, rzeczywistość, Warszawa 2010, s.88-108.
- J.S. Bystroń, Megalomania narodowa, w: tegoż, Tematy, które mi odradzano, Warszawa 1980, s. 277-313.
- I. Berlin, Nacjonalizm zlekceważona potęga, w: tegoż, Dwie koncepcje wolności i inne eseje, Warszawa 1991, s.193-231.
- E. Gellner, Definicje, Przejście do epoki nacjonalizmu [rozdz. 1 i 4], w: tegoż, Narody i nacjonalizm, Warszawa 1991, s.9-16, 53-68.
- D. de Rougement, Ku federacji regionów, w: tegoż, List otwarty do Europejczyków, Warszawa 1995, s. 132-172.
- P. Mazurkiewicz, Europejski model wielokulturowości [rozdz. 2], w: tegoż, Europeizacja Europy, Warszawa 2001, s.73-101.
- Z. Bauman, Co będzie po państwie narodowym? [rozdz. 3] w: tegoż, Globalizacja, Warszawa 2000, s. 67-91.
- A. Giddens, Wkraczając w epokę globalizmu [rozdz. 5] w: tegoż, Trzecia droga: odnowa socjaldemokracji, Warszawa 2009, s. 114-133.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: