Dylematy społeczno-kulturowe w Europie 4003-EU-L23-DSKE
Konwersatorium poświęcone jest społecznym i kulturowym kontrowersjom, które towarzyszą procesom modernizacji oraz integracji europejskiej. Te dylematy przedstawione będą zarówno w ujęciu teoretycznym, co problemowym. Wśród nich bardzo ważne wydają się pytania o przyszłość europejskiej tożsamości, której liberalne oblicze coraz częściej bywa szkalowane, miejsce praw człowieka czy systemu zabezpieczeń społecznych w europejskich modelach socjalnych. Będziemy tu pytać o najważniejsze problemy i trendy demograficzne, rywalizujące modele pracy i konsekwencje bezrobocia. W tym kontekście istotne będą również wyzwania polityki migracyjnej i związane z tym dylematy wielokulturowości. Niemniej ważne wydają się pytania o miejsce religii we współczesnym świecie, zwłaszcza w kontekście nasilającego się fundamentalizmu religijnego i, z drugiej strony, gwałtownych procesów laicyzacji i sekularyzacji. Celowe są pytania o filozoficzne i etyczne podstawy polityki równościowej lansowanej przez różne grupy i ruchy społeczne (feminizm, ekologizm), często na przekór tradycyjnym wyobrażeniom społecznym i kulturowym lansowanym przez środowiska nacjonalistyczne i populistyczne ruchy „konserwatywnej rewolucji kontrkulturowej”. W tym kontekście pojawiają się pełne napięć pytania o substancję europejskiego dziedzictwa kulturowego, a także aktualność tradycji narodowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W efekcie kształcenia w ramach wymagań i zakresie merytorycznym przewidzianym dla przedmiotu student
1. w zakresie wiedzy będzie:
- potrafił zidentyfikować i nazwać główne dylematy kulturowe współczesnej Europy w kontekście zjawisk o wymiarze globalnym.
- rozumiał podstawowe koncepcje i pojęcia związane z współczesnymi wyzwaniami społeczno-kulturowymi, przed którymi stoi Europa.
- rozumiał dynamikę współczesnych przemian społeczno-kulturowych w Europie.
- potrafił określić i scharakteryzować główne osie debat społeczno-kulturowych w Europie.
2. w zakresie umiejętności będzie:
- potrafił identyfikować i hierarchizować współczesne zjawiska społeczno-kulturowe w kontekście procesów integracji europejskiej
- potrafił zastosować instrumenty pojęciowe w pracy z tekstami z zakresu literatury przedmiotu
- posiadał umiejętności pozwalające na podjęcie samodzielnej i krytycznej interpretacji tekstu z zakresu literatury przedmiotu
- potrafił zastosować w praktyce i przywołać poznane teorie i wyniki badań naukowych w dyskusji lub pracy pisemnej.
3. w zakresie postawy będzie:
- krytycznie odbierał treści komunikowane w sferze publicznej, ze świadomością potencjalnych lub realnych uproszczeń lub manipulacji obecnych we współczesnym dyskursie publicznym.
- konstruktywnie wykorzystywał treści merytoryczne i poznaną literaturę przedmiotu w dalszych etapach kształcenia akademickiego.
Kryteria oceniania
Trzy składowe oceny:
1. obecność na zajęciach i aktywność (bieżące przygotowanie do zajęć, znajomość omawianej lektury). Dopuszczalne 2 nieobecności, 3 i 4 nieobecność obowiązkowo do zaliczenia ustnego). Każda nieusprawiedliwiona nieobecność (max.4) powoduje niedopuszczenie do zaliczenie pisemnego i automatyczne otrzymanie oceny niedostatecznej z przedmiotu.
2. Prezentacja postawionego do opracowania zagadnienia
3. Kolokwium lub egzamin
Każda z trzech składowych musi być zaliczona na ocenę pozytywną.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Kołakowski, Leszek. Jak być konserwatywno-liberalnym socjalistą?
2. Bloom , Allan. „Niezapisana karta”, W: Umysł Zamknięty, s. 55-74.
3. Inglis, Fred. „Kultura i postmodernizm: dobro, prawda i piękno” w: Kultura, s. 171-212.
4. Barber, Benjamin. „Dziki kapitalizm a demokracja” w: Dżihad kontra McŚwiat. Muza 1997, s. 302-315.
5. Merta, Tomasz. „Pamięć i Nadzieja”, w: Kostro, Robert, Merta Tomasz (red), Pamięć i odpowiedzialność, Ośrodek Myśli Politycznej, Centrum Konserwatywne, Kraków-Wrocław 2005.
6. Vaidhyanathan, Siva: „To facebook jest problemem” w: Anti Social Media, s. 9-54
7. Scruton, Roger. Lokalne ocieplenie (R.I), w: Zielona Filozofia; jak poważnie myśleć o naszej planecie, ZYSK, s. 13-41.
8. Keppel, Gilles. „Zakończenie” w: Zemsta Boga. Wyd. KP 2010, s. 265-278
9. Scheffer, Paul. „Konstytuuowanie się obywateli świata” w: Druga Ojczyzna_Imigranci w społeczeństwie otwartym, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2010.
10. Simone de Beauvoir. „Kobieta niezależna” (R. XIV) w: Druga Płeć
11. Fitoussi, J_P. Rosanvallon, P. « Repertuar nierówności » w : Czas nowych nierówności, Kraków: ZNAK 2000, s. 65-76.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: