Podstawy ekonomii 4003-EU-L11-PEK
Wykład
1. Ekonomia – przedmiot i metody analizy ekonomicznej - A/ Kluczowe zagadnienia ekonomii; B/ Dobra ekonomiczne, koszty alternatywne, ograniczoność zasobów, rzadkość; C/ Problemy wyboru ekonomicznego
2. Krzywa możliwości produkcyjnych - A/ Liniowe i wygięte w łuk krzywe możliwości produkcyjnych; B/ Wybór między inwestycjami a konsumpcją; C/ Przesuwanie krzywej możliwości produkcyjnych
3. Rynek - A/ Popyt, podaż i ich determinanty, prawo popytu i podaży, analiza graficzna; B/ równowaga rynkowa, analiza statyczna i dynamiczna; C/ Cena równowagi rynkowej, cena minimalna i cena maksymalna
4. Intensywność reakcji nabywców na zmiany cen - A/ Elastyczność cenowa popytu; B/ Analiza graficzna i ekonomiczna współczynnika elastyczności cenowej popytu
5. Intensywność reakcji nabywców na zmiany dochodów oraz cen innych dóbr - A/ Elastyczność dochodowa popytu; B/ Elastyczność mieszana popytu; C/ elastyczność podaży; D/ Interpretacja współczynników elastyczności
6. Podstawy decyzji ekonomicznych konsumenta - A/ Koncepcja użyteczności - problemy racjonalnego wyboru; B/ Krzywa obojętności i jej cechy; C/ Linia ograniczenia budżetowego; D/ Równowaga konsumenta
7. Wpływ zmian dochodów i cen na decyzje ekonomiczne konsumenta - A/ Krzywa cenowo-konsumpcyjna; B/ Krzywa dochodowo konsumpcyjna
8. Funkcje produkcji - A/ Dwuczynnikowa funkcja produkcji - / izokwanta, izokoszta / -wybory technik wytwarzania; B/ Jednoczynnikowa funkcja produkcji / produkt całkowity, produkt przeciętny, produkt krańcowy.
9. Koszty w przedsiębiorstwie – analiza krótkookresowa - A/ Koszty stałe, koszty zmienne, koszty całkowite; B/ Koszty przeciętne i koszt krańcowy; C/ Analiza graficzna kosztów w krótkim okresie.
10. Przedsiębiorstwo działające na rynku konkurencji doskonałej - A/ Założenia rynku konkurencji doskonałej; B/ Cena, utarg przeciętny i krańcowy; C/ Maksymalizacja zysku i minimalizacja strat w przedsiębiorstwie; D/ Zmiana popytu rynkowe a sytuacja przedsiębiorstwa.
11. Rynek monopolu pełnego - A/ Założenia rynku monopolu pełnego; B/ Utarg całkowity, utarg przeciętny, utarg krańcowy w monopolu; C/ Cena monopolowa i wielkość produkcji; D/ Doskonałe i niedoskonałe różnicowane cen w monopolu
12. Rynek konkurencji niedoskonałej - A/ Założenia rynku oligopolu; B/ koncepcje przywództwa cenowego w oligopolu; C/ Model „łamanej krzywej popytu „ w oligopolu; D/ Założenia rynku konkurencji monopolistycznej; E/ Równowaga na rynku konkurencji monopolistycznej
13. Rynki czynników wytwórczych - A/ Rynek pracy – popyt i podaż na rynku pracy; B/ Równowaga na wolnokonkurencyjnym rynku pracy; C/ Kartel pracodawców i monopson na rynku pracy; D/ Rynek zasobów naturalnych. Kategoria renty ekonomicznej
14. Rachunek dochodu narodowego/ PKB, PNB, PNN, DN,DO,YD, metody liczenia ,PKB- podejście realne i nominalne, deflator,PKB w cenach rynkowych i cenach czynników produkcji, metoda dochodowa, metoda wydatkowa, PKB, PNB a poziom życia. Omówienie makroagregatów na przykładzie danych statystycznych
15. Determinanty dochodu narodowego / ruch okrężny, składniki popytu globalnego- popyt konsumpcyjny, wydatki inwestycyjne, popyt globalny, produkcja w punkcie równowagi, KSK, KSO, mnożnik, paradoks zapobiegliwości.
16. Ruch okrężny w gospodarce 3-podmiotowej zamkniętej / udział państwa w ruchu okrężnym, wpływ wydatków państwa i podatków na wielkość produkcji, budżet państwa, dług publiczny i deficyt, automatyczne stabilizatory.
17. Wpływ handlu zagranicznego na dochód narodowy / eksport netto a dochód zapewniający równowagę, mnożnik w gospodarce otwartej, model gospodarki 3-podmoiotowej otwartej.
18. Pieniądz i jego funkcje / początki systemu bankowego, współczesny system bankowy, banki komercyjne a podaż pieniądza, baza monetarna i mnożnik kreacji pieniądza.
19. Bank centralny i system pieniężny / bank centralny a podaż pieniądza, popyt na pieniądz, kontrola podaży pieniądza, cele i narzędzia polityki pieniężnej.
20. Polityka pieniężna i fiskalna w gospodarce zamkniętej / efekt tłumienia, efekt wypierania, pieniądz , stopa procentowa i popyt globalny , ekspansywna i restrykcyjna polityka pieniężna i fiskalna,
21. Podstawowe problemy makroekonomiczne – bezrobocie/ struktura bezrobocia, rodzaje bezrobocia, naturalna stopa bezrobocia, prywatny i społeczny koszt bezrobocia.
22. Podstawowe problemy makro ekonomiczne – inflacja / rodzaje inflacji, inflacja pieniądz i deficyt budżetowy, krótko i długookresowa krzywa Phillipsa, metody walki z inflacją.
23. Handel międzynarodowy i polityka handlowa/ struktura geograficzna i towarowa handlu światowego, przewaga komparatywna, ekonomiczne aspekty ceł i subsydiów, inne środki polityki handlowej.
24. Międzynarodowy system walutowy/ system waluty złotej, stałe i płynne kursy walutowe, Europejski System Walutowy.
Ćwiczenia
1. Ekonomia jako nauka. Mikroekonomia a makroekonomia
2. Cele i narzędzia polityki makroekonomicznej. Równowaga makroekonomiczna
3. Geneza i teorie wzrostu gospodarczego
4. Konsumpcja, oszczędności, inwestycje. Elastyczność popytu
5. Cykle koniunkturalne. Wprowadzenie do ekonomii keynesowskiej
6. Społeczne i gospodarcze skutki bezrobocia
7. Stabilność cen. Krzywa Phillipsa
8. Pieniądz i system bankowy. Wprowadzenie do monetaryzmu
9. Polityka fiskalna i pieniężna w warunkach gospodarki zamkniętej
10. Wzrost gospodarczy a rozwój społeczno-gospodarczy
11. Polityka państwa wobec wyzwań globalizacji
12. Strategie rozwoju. Jakie czynniki określają sukces gospodarczo-społeczny?
13. Problemy i wyzwania współczesnej myśli ekonomicznej
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu wykładu studenci będą znali:
1. podstawową terminologię ekonomiczną
2. różnice pomiędzy mikro- i makroekonomią
3. znaczenie ekonomii dla studiów europejskich.
Po zakończeniu wykładu studenci będą potrafili:
1. zastosować koncepcje teoretyczne w rozwiązywaniu problemów występujących na rynku
2. myśleć abstrakcyjnie
3. zbudować model ekonomiczny i dokonać jego analizy
4. ocenić specyficzne warunki, w których problemy próbuje się rozwiązać
5. wybrać właściwą metodę statystyczną i graficzną dla danego problem badawczego.
Po ukończeniu ćwiczeń student
WIEDZA
- określa cele ekonomii jako nauki
- wyjaśnia podstawowe pojęcia i teorie ekonomiczne
- charakteryzuje podstawowe wskaźniki makroekonomiczne
- dobiera narzędzia analizy danych, w tym techniki graficznej ilustracji danych
- analizuje proste dane i wskazuje zależności między nimi
- wskazuje cele i narzędzia polityki makroekonomicznej państwa
- rozróżnia czynniki określające kondycję gospodarczo-społeczną kraju
- wymienia i charakteryzuje podstawowe teorie opisujące zależności między przemianami gospodarczo-społecznymi
- wskazuje najważniejsze różnice między szkołami ekonomii (ekonomia klasyczna, keynesizm, monetaryzm)
- wyjaśnia przyczyny i wskazuje konsekwencje problemów ekonomicznych, takich jak bezrobocie czy inflacja
- wyjaśnia różnice między wzrostem gospodarczym a rozwojem gospodarczo-społecznym kraju
- identyfikuje czynniki określające skuteczność strategii rozwoju
- wskazuje problemy i wyzwania współczesnej myśli ekonomicznej
UMIEJĘTNOŚCI:
- stosuje podstawowe pojęcia ekonomiczne
- odwołuje się do właściwych teorii ekonomicznych w uzasadnianiu wyników analizy i własnych sądów
- określa i wyszukuje podstawowe wskaźniki makroekonomiczne niezbędne do analizy sytuacji gospodarczo-społecznej kraju
- analizuje sytuację makroekonomicznej kraju przy pomocy najprostszych teorii, narzędzi i metod analizy
- wskazuje i uzasadnia przesłanki polityki makroekonomicznej państwa
- wskazuje najważniejsze różnice między szkołami ekonomii (ekonomia klasyczna, keynesizm, monetaryzm)
- uzasadnia podstawowe zadania państwa w kierowaniu wzrostem i rozwojem
- identyfikuje czynniki określające gospodarczo-społeczną sytuację kraju, wymienia przykłady ich wpływu
- formułuje proste wnioski na temat gospodarki
KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do:
- rzetelnej analizy danych
- formułowania przemyślanych wniosków i uzasadniania własnych sądów
- udziału w dyskusji
- samodzielnego uczenia się
- systematycznej pracy naukowej
Kryteria oceniania
Wykład - Egzamin pisemny
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów z testu, który będzie składał się z czterech części:
1. określenie czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe z krótkim uzasadnieniem,
2. test wyboru,
3. zadania,
4. przedstaw graficznie i omów
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę.
Na ocenę końcową wpływają:
1) oceny cząstkowe z zadań sprawdzających dołączonych do poszczególnych tematów. Łącznie na kursie pojawi się 12 zadań. Za każde
z nich będzie można uzyskać od 1 do 10 punktów. Każdy student - bez podania przyczyny - może zrezygnować z rozwiązania dwóch
zadań;
2) ocena z kolokwium końcowego (na platformie Kampus), składającego się z pytań zamkniętych i otwartych.
Do kolokwium końcowego dopuszczeni zostaną studenci, którzy w terminie rozwiążą 10 zadań sprawdzających i zdobędą przynajmniej 50
punktów.
Literatura
Wykład
1. D. Kamerschen, R. MCKenzie, C. Nardinelli – Ekonomia, Gdańska 1992, rozdz.1,2,3,4,18, aneks do rozdz. 18, 19,20,21,22,,23,24,,26,,27,27,28.
2. D. Begg, S. Fischer, R. Dornbusch – Ekonomia T.1 i 2, PWE, Warszawa 2003, rozdz. 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,12,14,20,21,22,23,24,25,27,28,2931,33,34.
3. H. Bednarska, E. Krakowińska, K. Ryć, Z. Skrzypczak, W. Zborowska – Mikroekonomia- kurs podstawowy, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania UW, 2006
4. M. Nasiłowski – System rynkowy. Podstawy mikro i makroekonomii, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 2002
5. N. Mankiw, M. Taylor – Mikroekonomia, Makroekonomia, PWE 2009
Ćwiczenia
Do każdego tematu zajęć dołączona jest literatura obowiązkowa i dodatkowa (dla zainteresowanych). Jej wykaz jest dostępny na stronie kursu (http://www.ce.uw.edu.pl/files/users/michal-koltuniak/files/podstawy-ekonomii.docx).
Literatura pomocna w czasie zajęć:
1. Paul A. Samuelson, William D. Nordhaus, "Ekonomia", Poznań 2012.
2. Harry Landreth, David C. Colander, "Historia myśli ekonomicznej", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa (różne wydania).
3. John K. Galbraith, "Ekonomia w perspektywie. Krytyka historyczna", Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: