Membership in the EU and the Problems of Democracy and Human Rights Protection (internet course) 4003-CUE-ERASMUS
Głównym celem tego kursu będzie omówienie stosunków między członkostwem w UE (w szczególności, na przykładzie Polski, ale także ogólniej nowych państw członkowskich) a ochroną demokracji i praw człowieka. Czasem powiada się, że Unia Europejska cierpi na niedosyt demokracji: czy ten deficyt przekłada się na deficyt demokracji w państwach członkowskich, skoro duża część legislacji na poziomie państwowym determinowana jest tworzeniem prawa i polityki na szczeblu unijnym? Z drugiej strony, powiada się, że jednym z głównych skutków wstąpienia do Unii była konsolidacja demokracji i ochrony praw człowieka w nowych państwach członkowskich, które dopiero niedawno przeszły na drogę demokratyczną. Czy jest to zgodne z prawdą i czy jest to właściwy ideał polityczny? Czy Unia Europejska jest w stanie pomóc chronić prawa człowieka na szczeblu państw członkowskich i również zapobiec odejściom od demokracji?
Konspekt:
1. Unia Europejska a prawa człowieka
2. Kwestia obywatelstwa unijnego: krok w kierunku demokracji uczestniczącej czy biurokratyczna fikcja?
3. Wpływ akcesji do UE i przedakcesyjnej kondycjonalności na respektowanie zasad demokratycznych przez nowe państwa członkowskie
4. Prawa mniejszości a UE
5. Relacje między nadrzędnością prawa UE, suwerennością państw członkowskich a obowiązkami sądów konstytucyjnych ochrony praw człowieka i zasad demokratycznych w państwach członkowskich
UWAGA: KURS BĘDZIE PROWADZONY W JĘZYKU ANGIELSKIM.
Nakład pracy studenta:
lektura materiałów do zajęć - 60 h
przygotowanie do testów - 60 h
przygotowanie do zaliczenia - 60 h
razem - 180 h
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia się student:
1. zna zasady ochrony praw człowieka obowiązujące w Unii Europejskiej i ich relacje z ochroną praw człowieka w państwach członkowskich
2. zna funkcje i główne zasady obywatelsstwa europejskiego
3. rozumie znaczenie „kondycjnonalności” unijnej do dostosowania struktury demokracji w państwach członkowskich do wymogów unijnych;
4. poddaje krytycznej analizie rolę prawa unijnego w ksztatowaniu zasad demokracji w państwach członkowskich
5. ocenia skutki członkostwa w Unii Europejskiej dla ochrony praw mniejszości;
6. interpretuje rolę parlamentów narodowych w prawodawstwie unijnym po przyjęciu Traktatu Lizbońskiego.
Kryteria oceniania
Na ocenę składają się dwa elementy.
Pierwszy (51 procent oceny całkowitej) to pięć quizów (każdy na zakończenie zajęć).
Druga część oceny (pozostałe 49 procent oceny całkowitej) studenci uzyskują podczas 2-godzinnego zaliczenia, który polega na odpowiedzi na pytania otwarte - studenci wypowiadają się w formie krótkiego eseju (jego długość nie jest ograniczona).
Egzamin pisemny student może napisać po polsku lub po angielsku.
Podczas zaliczenia nie można mieć przy sobie żadnych pomocniczych materiałów.
Literatura
podręcznik do pobrania w Internecie:Wojciech Sadurski, Jacques Ziller and Karolina Zurek (eds.)Apres Enlargement: Legal and Political Responses in Central and Eastern Europe San Domenico di Fiesole (Florence): EUI - RSCAS, 2005http://www.eui.eu/RSCAS/e-texts/2006_ApresEnlargement_Sadurski&al.pdf
Reszta literatury dostępna na stronie kursu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: