Patofizjologia z elementami genetyki (klinicznej) 3900-3WIM1
Przedmiot realizowany jest w trzech formach: wykładu, seminarium
i ćwiczeń. Zagadnienia omawiane podczas wykładów i seminariów:
1) Zdrowie i choroba: przyczyny i mechanizmy biorące udział w
powstawaniu, rozwoju i przebiegu choroby, procesy adaptacyjne,
2) Komórkowe i immunologiczne mechanizmy procesu zapalnego,
3) Patofizjologia chorób układu krążenia. Zaburzenia termoregulacji
oraz podstawowych funkcji układu dokrewnego, zaburzenia
hormonalne osi podwzgórze – przysadka – nadnercza, zaburzenia
czynności tarczycy – nadczynność, niedoczynność, zapalenia.
Zaburzenia hormonalne;
4) Patofizjologia układu oddechowego,
5) Patofizjologia układu pokarmowego;
6) Patofizjologia układu rozrodczego i układu moczowego;
7) Patofizjologia chorób tkanki łącznej i skóry;
8) Choroby serca i naczyń krwionośnych;
9) Patofizjologia wybranych chorób ośrodkowego i obwodowego
układu nerwowego;
10) Etiopatogeneza nowotworów.
Zagadnienia omawiane podczas ćwiczeń:
1) Zaburzenia funkcjonowania układu wewnątrzwydzielniczego.
Patofizjologia nerek;
2) Patofizjologia układu pokarmowego;
3) Patofizjologia chorób wątroby i trzustki;
4) Patofizjologia układu oddechowego;
5) Patofizjologia układu sercowo-naczyniowego;
6) Patofizjologia wstrząsu, oraz niewydolność wielonarządowa;
7) Patofizjologia chorób o podłożu autoimmunologicznym i
immunologicznym;
8) Patofizjologia układu nerwowego;
9) Patofizjologia hemostazy. Zaburzenia gospodarki wodno-
elektrolitowe i kwasowo-zasadowej;
10) Patofizjologia skóry i jej chorób.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student/Studentka po zaliczeniu wykładu potrafi:
Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu zna i rozumie:
C.W3. prawidłowy kariotyp człowieka i różne typy determinacji płci
C.W5. zasady dziedziczenia różnej liczby cech, dziedziczenia cech ilościowych, niezależnego dziedziczenia cech i dziedziczenia pozajądrowej informacji genetycznej;
C.W6. uwarunkowania genetyczne grup krwi człowieka i konfliktu serologicznego w układzie Rh
C.W7. aberracje autosomów i heterosomów będące przyczyną chorób, w tym onkogenezy i nowotworów;
C.W9. podstawy diagnostyki mutacji genowych i chromosomowych odpowiedzialnych za choroby dziedziczne oraz nabyte, w tym nowotworowe
C.W10. korzyści i zagrożenia wynikające z obecności w ekosystemie organizmów modyfikowanych genetycznie (GMO)
C.W11. genetyczne mechanizmy nabywania lekooporności przez drobnoustroje i komórki nowotworowe
C.W20. podstawy dezynfekcji, sterylizacji i postępowania aseptycznego
C.W47. wpływ stresu oksydacyjnego na komórki i jego znaczenie w patogenezie chorób oraz w procesach starzenia się
C.W48. konsekwencje niedoboru witamin lub minerałów i ich nadmiaru w organizmie
C.W49. enzymy biorące udział w trawieniu, mechanizm wytwarzania kwasu solnego w żołądku, rolę żółci, przebieg wchłaniania produktów trawienia
C.W50. konsekwencje niewłaściwego odżywiania, w tym długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych posiłków i
stosowania niezbilansowanej diety oraz zaburzenia trawienia i wchłaniania produktów trawienia
C.W51. mechanizm działania hormonów.
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu jest gotów/jest gotowa do:
K_K5. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;
K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów
Umiejętności:Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń potrafi:
C.U20. opisywać zmiany w funkcjonowaniu organizmu w sytuacji zaburzenia homeostazy, w szczególności określać jego zintegrowaną odpowiedź na wysiłek fizyczny, ekspozycję na wysoką i niską temperaturę, utratę krwi lub wody, nagłą pionizację, przejście od stanu snu do stanu czuwania
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń jest gotów/jest gotowa do:
K_K5. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;
K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów
Wiedza:Student/Studentka po zaliczeniu seminarium zna i rozumie:
C.W3. prawidłowy kariotyp człowieka i różne typy determinacji płci
C.W5. zasady dziedziczenia różnej liczby cech, dziedziczenia cech ilościowych, niezależnego dziedziczenia cech i dziedziczenia pozajądrowej informacji genetycznej;
C.W6. uwarunkowania genetyczne grup krwi człowieka i konfliktu serologicznego w układzie Rh
C.W7. aberracje autosomów i heterosomów będące przyczyną chorób, w tym onkogenezy i nowotworów;
C.W9. podstawy diagnostyki mutacji genowych i chromosomowych odpowiedzialnych za choroby dziedziczne oraz nabyte, w tym nowotworowe
C.W10. korzyści i zagrożenia wynikające z obecności w ekosystemie organizmów modyfikowanych genetycznie (GMO)
C.W11. genetyczne mechanizmy nabywania lekooporności przez drobnoustroje i komórki nowotworowe
C.W20. podstawy dezynfekcji, sterylizacji i postępowania aseptycznego
C.W47. wpływ stresu oksydacyjnego na komórki i jego znaczenie w patogenezie chorób oraz w procesach starzenia się
C.W48. konsekwencje niedoboru witamin lub minerałów i ich nadmiaru w organizmie
C.W49. enzymy biorące udział w trawieniu, mechanizm wytwarzania kwasu solnego w żołądku, rolę żółci, przebieg wchłaniania produktów trawienia
C.W50. konsekwencje niewłaściwego odżywiania, w tym długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych posiłków stosowanianie zbilansowanej diety oraz zaburzenia trawienia i wchłaniania produktów trawienia
C.W51. mechanizm działania hormonów.
Umiejętności:Student/Studentka po zaliczeniu seminarium potrafi:
C.U20. opisywać zmiany w funkcjonowaniu organizmu w sytuacji zaburzenia homeostazy, w szczególności określać jego zintegrowaną odpowiedź na wysiłek fizyczny, ekspozycję na wysoką i niską temperaturę, utratę krwi lub wody, nagłą pionizację, przejście od stanu snu do stanu czuwania
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu seminarium jest gotów/jest gotowa do:
K_K5. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;
K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów
Kryteria oceniania
Wykład i seminarium: egzamin oparty na 50 pytaniach testowych
Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie co najmniej 65% punktów możliwych do zdobycia. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.
Ćwiczenia: kolokwium, ocena aktywności studenta/studentki
Ocena z przedmiotu jest oceną z egzaminu.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Stachura J, Domagała W. (red.) Patologia znaczy słowo o
chorobie. Wyd. PAU Kraków 2003.
2. Domagała W, Chosia M, Bedner E. Tajemniczy świat chorych
komórek człowieka. Przewodnik do nauki histopatologii. Wyd.
Pomorska Akademia Medyczna Szczecin 2000.
3. Maśliński S., Ryżewski J.: Patofizjologia. Wydanie
IV uaktualnione. PZWL, Warszawa, 2014, 2013, 2012.
4. Zahorska-Markiewicz B., Małecka-Tendera E.: Patofizjologia
kliniczna dla studentów medycyny. Elsevier, Wydanie
2, Wrocław, 2020; 2012; 2017.
5. Silbernagl S., Lang F.: Atlas patofizjologii. MedPharm Polska,
2011
Literatura uzupełniająca:
1. Kumar V, Abbas AK, Fausto N, Aster J. Robbins & Cotran
Pathologic Basis of Disease. Elsevier 8th Edition 2010.
2. Thor P.: Podstawy patofizjologii człowieka. Wydawnictwo
Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2008
3. Kokot F.: Gospodarka wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa
w stanach fizjologii i patologii. PZWL, Warszawa, 2005
4. Damjanov I.: Patofizjologia. Elsevier, Wrocław 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: