Seksuologia 3900-3S
Podczas zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:
- historia badań nad seksualnością człowieka,
- modele seksualności i podstawy rozwoju seksualnego człowieka,
- normy w seksuologii,
- zdrowie seksualne i reprodukcyjne,
- zdrowie seksualne Polaków w cyklu życia,
- analiza badań związanych z seksualnością,
- badanie i diagnoza w medycynie seksualnej,
- dysfunkcje seksualne kobiet,
- dysfunkcje seksualne mężczyzn,
- przemoc seksualna,
- zaburzenia identyfikacji płciowej,
- badanie seksuologiczne i wywiad seksuologiczny,
- zdrowie seksualne LGBT– rekomendacja dla pracowników ochrony zdrowia,
- problemy seksualne w różnych specjalnościach medycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu zna i rozumie:
A.W2. budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym i czynnościowym (układ moczowy, układy płciowe)
B.W22. przebieg i regulację funkcji rozrodczych u kobiet i mężczyzn
D.W.16. główne pojęcia, teorie, zasady etyczne służące jako ogólne ramy właściwego interpretowania i analizowania zagadnień moralno-medycznych
E.W4. zagadnienia dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego oraz zaburzeń zachowania – psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci
E.W21. problematykę seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych
E.W36. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach przenoszonych drogą płciową
Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu potrafi:
D.U1. uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych
G.U7 rozpoznawać podczas badania dziecka zachowania i objawy wskazujące na możliwość wystąpienia przemocy wobec dziecka
DU6 - informować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych oraz uzyskać jego świadomą zgodę na podjęcie tych działań
DU7 - angażować pacjenta w proces terapeutyczny
DU11 stosować w podstawowym zakresie psychologiczne interwencje motywujące i wspierające;
DU13 przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych;
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu jest gotów/gotowa do:
K_K1. nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K_K2. kierowania się dobrem pacjenta
K_K3. przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta
K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby
Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu seminarium zna i rozumie:
A.W2. budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym i czynnościowym (układ moczowy, układy płciowe)
B.W22. przebieg i regulację funkcji rozrodczych u kobiet i mężczyzn
C.W38. podstawowe zasady farmakoterapii najczęstszych problemów seksuologicznych
E.W36. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach przenoszonych drogą płciową
Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu seminarium potrafi:
D.U1. uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych
E.U10. oceniać stopień zaawansowania dojrzewania płciowego
F.U18. ustalać zalecenia, wskazania i przeciwwskazania dotyczące stosowania metod antykoncepcji
G.U7 rozpoznawać podczas badania dziecka zachowania i objawy wskazujące na możliwość wystąpienia przemocy wobec dziecka
CU14 - dobierać leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w ustroju i w poszczególnych narządach
DU6 - informować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych oraz uzyskać jego świadomą zgodę na podjęcie tych działań
DU7 - angażować pacjenta w proces terapeutyczny
DU11 stosować w podstawowym zakresie psychologiczne interwencje motywujące i wspierające;
DU13 przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych;
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu seminarium jest gotów/gotowa do:
K_K1. nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K_K2. kierowania się dobrem pacjenta
K_K3. przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta
K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby
Kryteria oceniania
Wykład: Sprawdzian pisemny w postaci testu. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie co najmniej 65% punktów możliwych do zdobycia.
Seminarium: kolokwium ustne, obejmujące znajomość omawianych lektur i analizowanych przypadków, efekty realizowanego projektu indywidualnego lub grupowego
Ocena z przedmiotu jest średnią oceny z wykładu i z seminarium.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bancroft J. - Seksualność człowieka, Wrocław 2011.
2. Izdebski Z., Zdrowie i życie seksualne Polek i Polaków w wieku 18-49 lat w 2017 roku. Studium badawcze na tle przemian od 1997 roku, Warszawa 2020.
3. Lew - Starowicz M., Lew - Starowicz Z., Skrzypulec-Plinta V., Seksuologia, Warszawa 2017.
Literatura uzupełniająca:
1. Jakima S. Dysfunkcje seksualne poradnik dla lekarzy. PZWL 2019.
2. Słowikowska-Hilczer J (red. nauk.). Andrologia: zdrowie mężczyzn od fizjologii do patologii. PZWL 2020.
3. Dragan WŁ, Iniewicz G (red. nauk.). Orientacja seksualna. Scholar 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: