Propedeutyka - choroby wewnętrzne 3900-3PIC
Zajęcia z propedeutyki chorób wewnętrznych realizowane w formie wykładu, seminarium i ćwiczeń poświęcone są różnym metodom badań (np. fizykalne, laboratoryjne, obrazowe), służącym diagnozowaniu choroby i różnicowaniu poszczególnych jednostek chorobowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu zna i rozumie:
E.W7. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań:
chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego – pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego,
chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego,
chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego,
chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii,
chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki,
chorób układu krwiotwórczego, w tym aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno- -mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów,
chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej,
chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego,
zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy;
E.W8. przebieg i objawy procesu starzenia się oraz zasady całościowej oceny geriatrycznej i opieki interdyscyplinarnej w odniesieniu do pacjenta w podeszłym wieku
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu jest gotów/jest gotowa do:
K_K2. kierowania się dobrem pacjenta
K_K3. przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta
K_K6. propagowania zachowań prozdrowotnych
Wiedza: Student/studentka po zaliczeniu seminarium zna i rozumie:
E.W7. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań
Umiejętności: Student/studentka po zaliczeniu seminarium potrafi:
E.U1. przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym
E.U12. przeprowadzać diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci
E.U14. rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia
E.U16. planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne
E.U17. przeprowadzać analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków i interakcji między nimi;
E.U31. interpretować charakterystyki farmaceutyczne produktów leczniczych i krytycznie oceniać materiały reklamowe dotyczące leków
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu seminarium jest gotów/jest gotowa do:
K_K2. kierowania się dobrem pacjenta
K_K3. przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta
K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby
K_K6. propagowania zachowań prozdrowotnych
Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń potrafi:
E.U3. przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego
E.U.29. wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym:
pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,
monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,
badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,
wprowadzenie rurki ustno-gardłowej,
wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,
pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry,
cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,
standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca,
proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi;
E.U30. asystować przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych:
przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych,
drenażu jamy opłucnowej,
nakłuciu worka osierdziowego,
nakłuciu jamy otrzewnowej,
nakłuciu lędźwiowym,
biopsji cienkoigłowej,
testach naskórkowych,
próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretować ich wyniki;
E.U31. interpretować charakterystyki farmaceutyczne produktów leczniczych i krytycznie oceniać materiały reklamowe dotyczące leków
E.U38. prowadzić dokumentację medyczną pacjenta
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń jest gotów/jest gotowa do:
K_K1. nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K_K2. kierowania się dobrem pacjenta
K_K3. przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta
K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby
K_K6. propagowania zachowań prozdrowotnych
Kryteria oceniania
Wykład: kolokwium
ćwiczenia i seminarium: ocena bieżąca zadań realizowanych na zajęciach. Ostateczna ocena stanowi średnią arytmetyczną ocen z kolokwium ustnego i oceny aktywności studenta w czasie seminariów i ćwiczeń.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Tatoń J., Czech A.: Ogólna diagnostyka internistyczna. PZWL. 2005
- Epstein O, Perkin GD, de Bono DP (red. wyd. pol. Sikorski M, Sikorska A). Badanie kliniczne. Wyd. Czelaj Lublin 2001.
- Szczeklik A (red.) Interna Szczeklika. Wyd. Medycyna Praktyczna Kraków 2022.
Literatura uzupełniająca:
- Herold G (red.) Medycyna wewnętrzna. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2007
- Kokot F (red.) Choroby wewnętrzne. Podręcznik akademicki. Tom 1-2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2004/2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: