Patofizjologia z elementami genetyki (klinicznej) 3900-3P
Przedmiot realizowany jest w trzech formach: wykładu, seminarium i ćwiczeń.
Zagadnienia omawiane podczas wykładów:
1) Zdrowie i choroba: przyczyny i mechanizmy biorące udział w powstawaniu, rozwoju i przebiegu choroby, procesy adaptacyjne,
2) Komórkowe i immunologiczne mechanizmy procesu zapalnego,
3) Patofizjologia chorób układu krążenia.
4) Zaburzenia termoregulacji oraz podstawowych funkcji układu dokrewnego, zaburzenia hormonalne osi podwzgórze – przysadka – nadnercza, zaburzenia czynności tarczycy – nadczynność, niedoczynność, zapalenia. Zaburzenia hormonalne;
5) Patofizjologia układu oddechowego,
6) Patofizjologia układu pokarmowego;
7) Patofizjologia układu rozrodczego i układu moczowego;
8) Patofizjologia chorób tkanki łącznej i skóry;
9) Choroby serca i naczyń krwionośnych;
10) Patofizjologia wybranych chorób ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego;
11) Etiopatogeneza nowotworów.
Zagadnienia omawiane podczas ćwiczeń:
1) Zaburzenia funkcjonowania układu wewnątrzwydzielniczego. Patofizjologia nerek;
2) Patofizjologia układu pokarmowego;
3) Patofizjologia chorób wątroby i trzustki;
4) Patofizjologia układu oddechowego;
5) Patofizjologia układu sercowo-naczyniowego;
6) Patofizjologia wstrząsu, oraz niewydolność wielonarządowa;
7) Patofizjologia chorób o podłożu autoimmunologicznym i immunologicznym;
8) Patofizjologia układu nerwowego;
9) Patofizjologia hemostazy.
10)Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowe i kwasowo-zasadowej;
11) Patofizjologia skóry i jej chorób.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student/Studentka po zaliczeniu wykładu potrafi:
Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu zna i rozumie:
C.W3. prawidłowy kariotyp człowieka i różne typy determinacji płci
C.W5. zasady dziedziczenia różnej liczby cech, dziedziczenia cech ilościowych, niezależnego dziedziczenia cech i dziedziczenia pozajądrowej informacji genetycznej;
C.W6. uwarunkowania genetyczne grup krwi człowieka i konfliktu serologicznego w układzie Rh
C.W7. aberracje autosomów i heterosomów będące przyczyną chorób, w tym onkogenezy i nowotworów;
C.W9. podstawy diagnostyki mutacji genowych i chromosomowych odpowiedzialnych za choroby dziedziczne oraz nabyte, w tym nowotworowe
C.W10. korzyści i zagrożenia wynikające z obecności w ekosystemie organizmów modyfikowanych genetycznie (GMO)
C.W11. genetyczne mechanizmy nabywania lekooporności przez drobnoustroje i komórki nowotworowe
C.W20. podstawy dezynfekcji, sterylizacji i postępowania aseptycznego
C.W47. wpływ stresu oksydacyjnego na komórki i jego znaczenie w patogenezie chorób oraz w procesach starzenia się
C.W48. konsekwencje niedoboru witamin lub minerałów i ich nadmiaru w organizmie
C.W49. enzymy biorące udział w trawieniu, mechanizm wytwarzania kwasu solnego w żołądku, rolę żółci, przebieg wchłaniania produktów trawienia
C.W50. konsekwencje niewłaściwego odżywiania, w tym długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych posiłków i
stosowania niezbilansowanej diety oraz zaburzenia trawienia i wchłaniania produktów trawienia
C.W51. mechanizm działania hormonów.
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu jest gotów/jest gotowa do:
K_K5. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;
K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów
Umiejętności:Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń potrafi:
C.U20. opisywać zmiany w funkcjonowaniu organizmu w sytuacji zaburzenia homeostazy, w szczególności określać jego zintegrowaną odpowiedź na wysiłek fizyczny, ekspozycję na wysoką i niską temperaturę, utratę krwi lub wody, nagłą pionizację, przejście od stanu snu do stanu czuwania
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń jest gotów/jest gotowa do:
K_K5. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;
K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów
Wiedza:Student/Studentka po zaliczeniu seminarium zna i rozumie:
C.W3. prawidłowy kariotyp człowieka i różne typy determinacji płci
C.W5. zasady dziedziczenia różnej liczby cech, dziedziczenia cech ilościowych, niezależnego dziedziczenia cech i dziedziczenia pozajądrowej informacji genetycznej;
C.W6. uwarunkowania genetyczne grup krwi człowieka i konfliktu serologicznego w układzie Rh
C.W7. aberracje autosomów i heterosomów będące przyczyną chorób, w tym onkogenezy i nowotworów;
C.W9. podstawy diagnostyki mutacji genowych i chromosomowych odpowiedzialnych za choroby dziedziczne oraz nabyte, w tym nowotworowe
C.W10. korzyści i zagrożenia wynikające z obecności w ekosystemie organizmów modyfikowanych genetycznie (GMO)
C.W11. genetyczne mechanizmy nabywania lekooporności przez drobnoustroje i komórki nowotworowe
C.W20. podstawy dezynfekcji, sterylizacji i postępowania aseptycznego
C.W47. wpływ stresu oksydacyjnego na komórki i jego znaczenie w patogenezie chorób oraz w procesach starzenia się
C.W48. konsekwencje niedoboru witamin lub minerałów i ich nadmiaru w organizmie
C.W49. enzymy biorące udział w trawieniu, mechanizm wytwarzania kwasu solnego w żołądku, rolę żółci, przebieg wchłaniania produktów trawienia
C.W50. konsekwencje niewłaściwego odżywiania, w tym długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych posiłków stosowanianie zbilansowanej diety oraz zaburzenia trawienia i wchłaniania produktów trawienia
C.W51. mechanizm działania hormonów.
Umiejętności:Student/Studentka po zaliczeniu seminarium potrafi:
C.U20. opisywać zmiany w funkcjonowaniu organizmu w sytuacji zaburzenia homeostazy, w szczególności określać jego zintegrowaną odpowiedź na wysiłek fizyczny, ekspozycję na wysoką i niską temperaturę, utratę krwi lub wody, nagłą pionizację, przejście od stanu snu do stanu czuwania
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu seminarium jest gotów/jest gotowa do:
K_K5. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;
K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów
Kryteria oceniania
Warunki dopuszczenia do egzaminu końcowego z patofizjologii:
- obecność i zaliczenie sprawdzianu wejściowego na każdym seminarium (w uzasadnionych sytuacjach student indywidualnie ustala termin zaliczenia seminarium u prowadzącego zajęcia)
- obecność na co najmniej 28 (z 30) ćwiczeniach,
- obecność na co najmniej 8 (z 10) wykładach.
- zaliczenie kolokwium cząstkowych na min 60%.
Zasady zaliczenia przedmiotu:
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego jest zaliczenie przedmiotu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność i zaliczenie sprawdzianu przed seminarium (wejściówka), oraz zdanie kolokwium zaliczających (Łącznie 5).
Kolokwium 1 termin test składający się z 40 pytań jednokrotnego wyboru warunkiem zaliczenia jest min 60% poprawnych odpowiedzi – czyli 24 punkty lub forma ustna (do decyzji prowadzącego)
Kolokwium 2 termin – forma ustna. Losowy wybór zestawu 5 pytań otwartych, (jedno pytanie do odrzucenia przez zdającego, za każde pozostałe zdający otrzymuje od 0 do 5 punków. Aby zaliczyć należy uzyskać co najmniej 14 punktów.
Egzamin końcowy – test 100 Pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru w sesji letniej.
Egzamin w terminie „zerowym” – egzamin ustny u koordynatora przedmiotu przed rozpoczęciem sesji - możliwe jest zwolnienie z egzaminu testowego pisemnego studenta, który zaliczył wszystkie seminaria i z kolokwium testowych uzyskał średnią ocen co najmniej 4.75.
Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie minimum (60% poprawnych odpowiedzi).
Skala ocen z egzaminu:
5,0 - bardzo dobrze (96-100 pkt.)
4,5 - ponad dobrze ( 88-95pkt.)
4,0 - dobrze (78-87pkt.)
3,5 - dość dobrze (68-77pkt.)
3,0 - dostatecznie (60-67 pkt.)
2,0 - niedostatecznie (<60 pkt.)
Egzaminy poprawkowe zostaną przeprowadzone w sesji egzaminacyjnej w ustalonym terminie.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Stachura J, Domagała W. (red.) Patologia znaczy słowo o
chorobie. Wyd. PAU Kraków 2003.
2. Domagała W, Chosia M, Bedner E. Tajemniczy świat chorych
komórek człowieka. Przewodnik do nauki histopatologii. Wyd.
Pomorska Akademia Medyczna Szczecin 2000.
3. Maśliński S., Ryżewski J.: Patofizjologia. Wydanie
IV uaktualnione. PZWL, Warszawa, 2014, 2013, 2012.
4. Zahorska-Markiewicz B., Małecka-Tendera E.: Patofizjologia
kliniczna dla studentów medycyny. Elsevier, Wydanie
2, Wrocław, 2020; 2012; 2017.
5. Silbernagl S., Lang F.: Atlas patofizjologii. MedPharm Polska,
2011
Literatura uzupełniająca:
1. Kumar V, Abbas AK, Fausto N, Aster J. Robbins & Cotran
Pathologic Basis of Disease. Elsevier 8th Edition 2010.
2. Thor P.: Podstawy patofizjologii człowieka. Wydawnictwo
Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2008
3. Kokot F.: Gospodarka wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa
w stanach fizjologii i patologii. PZWL, Warszawa, 2005
4. Damjanov I.: Patofizjologia. Elsevier, Wrocław 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: