Diagnostyka laboratoryjna 3900-3DL
Przedmiot realizowany w trzech formach: wykładu, seminarium i ćwiczeń koncentrować się będzie na następujących zagadnieniach:
Rodzaje wykonywanych badań laboratoryjnych i ich znaczenie diagnostyczne.
Zasady pobierania materiału biologicznego.
Diagnostyka laboratoryjna zaburzeń narządowych i układowych.
Błędy laboratoryjne.
Diagnostyka laboratoryjna schorzeń hematologicznych i zaburzeń hemostazy.
Elektroforeza białek.
Diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowo-tłuszczowej.
Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej.
Diagnostyka chorób metabolicznych.
Diagnostyka chorób układu moczowo-płciowego.
Diagnostyka chorób układu sercowo-naczyniowego i oddechowego.
Diagnostyka biochemiczna nowotworów.
Diagnostyka zaburzeń hormonalnych.
Ostre zatrucia.
Parametry stanu zapalnego.
Diagnostyka laboratoryjna w stanach nagłych.
Narzędzia diagnostyczne w monitorowaniu stanu zdrowia i stanu wytrenowania sportowców wyczynowych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: Studentka/Student po zaliczeniu wykładu i seminarium zna i rozumie:
E.W24. podstawy wczesnej wykrywalności nowotworów i zasady badań przesiewowych w onkologii
E.W39. rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i zasady pobierania materiału do badań
E.W40. podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej
E.W41. możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych
Kompetencje społeczne: Studentka/Student po zaliczeniu wykładu i seminarium jest gotów/jest gotowa do:
K.K5. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji
Wiedza: Studentka/Student po zaliczeniu ćwiczeń zna i rozumie:
E.W39. rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i zasady pobierania materiału do badań
E.W40. podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej
E.W41. możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych
Umiejętności: Studentka/Student po zaliczeniu ćwiczeń student potrafi:
E.U24. interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy
E.U26. planować postępowanie w przypadku ekspozycji na zakażenie przenoszone drogą krwi
E.U28. pobierać i zabezpieczać materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej
E.U29. wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym:
6. pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry,
9. proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi;
Kompetencje społeczne: Studentka/Student po zaliczeniu ćwiczeń jest gotów/jest gotowa do:
K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby
K.K5. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K.K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
Kryteria oceniania
Wykład:egzamin pisemny
Seminarium: prezentacja
Ćwiczenia: ocena bieżących zadań realizowanych przez studenta/studentkę oraz kolokwium ustne.
Zaliczenie ćwiczeń i seminarium dopuszcza do egzaminu pisemnego. Zaliczenie egzaminu wymaga uzyskania min. 65% punktów możliwych do uzyskania.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Dembińska-Kieć A, Naskalski JW (red.). Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Podręcznik dla studentów medycyny. Wyd. III uzup. i popr. Edra Urban&Partner, Wrocław 2009.
- Kokot F, Hyla-Klekot L, Kokot S. Badania laboratoryjne. Zakres norm i interpretacja. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2015.
- Solnica B (red.). Diagnostyka laboratoryjna. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2013.
Literatura uzupełniająca:
- Kopczyński Z. Wybrane zagadnienia z laboratoryjnej diagnostyki medycznej. Podręcznik dla studentów oddziału medycyny laboratoryjnej. UM Poznań, Poznań 2014.
- Solnica B, Sztefk K (red.). Medyczne laboratorium diagnostyczne. Metodyka i aparatura. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2015.
- Szutowicz A., Raszeja-Szpecht A. (red.). Diagnostyka laboratoryjna - Tom. I i II. Gdański Uniwersytet Medyczny, Gdańsk 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: