Dermatologia i wenerologia 3900-3D
Zajęcia prowadzone w formie wykładu, seminarium i ćwiczeń mają na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi chorób dermatologicznych oraz chorób przenoszonych droga płciową, ich epidemiologią, objawami klinicznymi, diagnostyką, różnicowaniem, leczeniem oraz profilaktyką.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu zna i rozumie:
C.W35. poszczególne grupy środków leczniczych
E.W1. uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób
E.W3. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci:
9. najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego,
10. zespołów genetycznych,
11. chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia stawów, tocznia układowego, zapalenia skórno-mięśniowego
E.W7. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań:
7. chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej,
8. chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego,
E.W23. uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych nowotworów
E.W24. podstawy wczesnej wykrywalności nowotworów i zasady badań przesiewowych w onkologii
E.W25. możliwości współczesnej terapii nowotworów z uwzględnieniem terapii wielomodalnej, perspektywy terapii komórkowych i genowych oraz ich niepożądane skutki
E.W26. zasady terapii skojarzonych w onkologii, algorytmy postępowania diagnostyczno-leczniczego w najczęściej występujących nowotworach
E.W33. zasady postępowania w przypadku wykrycia choroby zakaźnej
E.W35. podstawowe cechy, uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób skóry
E.W36. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach przenoszonych drogą płciową
E.W37. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach dziedzicznych
E.W39. rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i zasady pobierania materiału do badań
Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu seminarium zna i rozumie:
C.W35. poszczególne grupy środków leczniczych
E.W1. uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób
E.W3. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci:
9. najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego,
10. zespołów genetycznych,
11. chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia stawów, tocznia układowego, zapalenia skórno-mięśniowego;
E.W7. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań:
7. chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej,
8. chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego,
E.W23. uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych nowotworów
E.W24. podstawy wczesnej wykrywalności nowotworów i zasady badań przesiewowych w onkologii
E.W25. możliwości współczesnej terapii nowotworów z uwzględnieniem terapii wielomodalnej, perspektywy terapii komórkowych i genowych oraz ich niepożądane skutki
E.W26. zasady terapii skojarzonych w onkologii, algorytmy postępowania diagnostyczno-leczniczego w najczęściej występujących nowotworach
E.W33. zasady postępowania w przypadku wykrycia choroby zakaźnej
E.W35. podstawowe cechy, uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób skóry
E.W36. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach przenoszonych drogą płciową
E.W37. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach dziedzicznych
E.W39. rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i zasady pobierania materiału do badań
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu i seminarium jest gotów/jest gotowa do:
K_K2. kierowania się dobrem pacjenta
K_K3. przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta
K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby
K_K5. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
K_K6. propagowania zachowań prozdrowotnych
K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji
Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń potrafi:
C.U7. rozpoznawać najczęściej spotykane pasożyty człowieka na podstawie ich budowy, cykli życiowych i objawów chorobowych
E.U1. przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym
E.U3. przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego
E.U12. przeprowadzać diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci
E.U16. planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne
E.U17. przeprowadzać analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków i interakcji między nimi
E.U18. proponować indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych i inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej
E.U20. kwalifikować pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego
E.U24. interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy
E.U32. planować konsultacje specjalistyczne
F.U3. stosować się do zasad aseptyki i antyseptyki
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń jest gotów/jest gotowa do:
K_K1. nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K_K2. kierowania się dobrem pacjenta
K_K3. przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta
K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby
K_K5. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
K_K6. propagowania zachowań prozdrowotnych
K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
Kryteria oceniania
wykład: egzamin pisemny w postaci testu. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie seminarium. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie co najmniej 65% punktów możliwych do zdobycia.
seminarium: kolokwium ustne
ćwiczenia: egzamin praktyczny
Ostateczna ocena z przedmiotu jest średnią oceny z egzaminu pisemnego i egzaminu praktycznego.
Literatura
Literatura podstawowa
- Rudnicka L, Olszewska M, Rakowska A, Sar-Pomian M. Współczesna Dermatologia. Podręcznik dla studentów i lekarzy. PZWL 2022
- Jabłońska S, Majewski S. Choroby skóry i choroby przenoszone drogą płciową. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2005.
- Majewski S, Rudnicka I, Pniewski T: Dermatozy i zakażenia okolic zewnętrznych narządów płciowych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018.
Literatura uzupełniająca
- Juszkiewicz-Borowiec M. Wykwity skórne w diagnostyce dermatologicznej. Wyd. Czelej Lublin 2002.
- Bolognia J „Dermatologia” (red wydania polskiego L.Rudnicka) Medipage 2022
- Braun-Falco. i wsp.: Dermatologia.Czelej, Lublin 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: