Psychologia dla lekarzy 3900-2PS
Przedmiot realizowany jest w formie wykładu i ćwiczeń. Zagadnienia przedstawione podczas wykładu są równolegle na wybranych konkretnych przykładach analizowane i dyskutowane w ramach ćwiczeń. Tematyka zajęć obejmuje m.in. zdrowie i chorobę w perspektywie pacjenta, wpływ osobowości na doświadczanie choroby, znaczenie stresu dla powstawania i przebiegu chorób somatycznych, ból i cierpienie w ujęciu psychologicznym, psychologiczne aspekty przemocy i traumy, zagadnienia z psychologii rozwojowej ważne dla wykonywania zawodu lekarza.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu zna i rozumie:
D.W1. społeczny wymiar zdrowia i choroby, wpływ środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych oraz społeczno-kulturowych różnic na stan zdrowia, a także rolę stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych
D.W2. społeczne czynniki wpływające na zachowania w zdrowiu i w chorobie, szczególnie w chorobie przewlekłej
D.W3. formy przemocy, modele wyjaśniające przemoc w rodzinie i przemoc w wybranych instytucjach, społeczne uwarunkowania różnych form przemocy oraz rolę lekarza w jej rozpoznawaniu
D.W4. postawy społeczne wobec znaczenia zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe, a także koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia
D.W7. psychospołeczne konsekwencje hospitalizacji i choroby przewlekłej
D.W9. podstawowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w zdrowiu i w chorobie
D.W10. rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia
D.W11. problematykę adaptacji pacjenta i jego rodziny do choroby jako sytuacji trudnej oraz do związanych z nią wydarzeń, w tym umierania i procesu żałoby rodziny
D.W12. rolę stresu w etiopatogenezie i przebiegu chorób oraz mechanizmy radzenia sobie ze stresem
D.W13. mechanizmy, cele i sposoby leczenia uzależnień od substancji psychoaktywnych
D.W19. kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań ludzkich
Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń zna i rozumie:
D.W2. społeczne czynniki wpływające na zachowania w zdrowiu i w chorobie, szczególnie w chorobie przewlekłej
D.W4. postawy społeczne wobec znaczenia zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe, a także koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia
D.W7. psychospołeczne konsekwencje hospitalizacji i choroby przewlekłej
D.W10. rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia
D.W11. problematykę adaptacji pacjenta i jego rodziny do choroby jako sytuacji trudnej oraz do związanych z nią wydarzeń, w tym umierania i procesu żałoby rodziny
D.W12. rolę stresu w etiopatogenezie i przebiegu chorób oraz mechanizmy radzenia sobie ze stresem
D.W19. kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań ludzkich
Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu potrafi:
D.U1. uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych
D.U3. wybierać takie leczenie, które minimalizuje konsekwencje społeczne dla pacjenta
D.U10. identyfikować czynniki ryzyka wystąpienia przemocy, rozpoznawać przemoc i odpowiednio reagować
Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń potrafi:
D.U1. uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych
D.U2. dostrzegać́ oznaki zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych oraz właściwie na nie reagować
D.U3. wybierać takie leczenie, które minimalizuje konsekwencje społeczne dla pacjenta
D.U5. przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji
D.U10. identyfikować czynniki ryzyka wystąpienia przemocy, rozpoznawać przemoc i odpowiednio reagować
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu jest gotów/jest gotowa do:
K_K2. kierowania się dobrem pacjenta
K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń jest gotów/jest gotowa do
K_K1. nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K_K2. kierowania się dobrem pacjenta
K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby
Kryteria oceniania
kolokwium ustne, ocena bieżąca zadań realizowanych na ćwiczeniach
Ocena przedmiotu to średnia arytmetyczna oceny z kolokwium zaliczającego wykład i oceny aktywności studenta na ćwiczeniach.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Gałecki,P., Talarowska, M., Florkowski A. Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów medycyny i kierunków medycznych, Wyd. Continuo, 2011
2. Będkowska-Korpała, B., Gierowski J. (red.) Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. WUJ, 2007
Literatura uzupełniająca:
1. Suchocka L. Psychologia bólu. Warszawa 2008.
2. Kübler-Ross E. Rozmowy o śmierci i umieraniu, Media Rodzina of Poznań, Poznań 2001
3. Heszen – Celińska I., Sęk H. Psychologia zdrowia. Warszawa 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: