Projekt badawczy Science Based Medicine 2 - metodologia badań naukowych 3900-2PROJ
Wykład: historyczna ewolucja metody naukowej; metody badań naukowych); porównanie metod badań naukowych w naukach ścisłych i przyrodniczych, naukach medycznych i naukach społecznych; metaanalizy i przeglądy wyników badań, sposoby publikowania wyników badań naukowych.
Seminarium: przykłady zastosowania metody naukowej w opublikowanych pracach naukowych, przykłady zastosowania metody naukowej w aktualnych projektach badawczych, podsumowanie projektów.
Projekt: przygotowanie propozycji rozwiązania problemu badawczego określonego przez prowadzącego seminarium, praca studentów w kilkuosobowych zespołach pod kierunkiem prowadzącego seminarium oraz obowiązkowe cotygodniowe konsultacje w terminach seminarium.
Przedmiot jest zorganizowany w sposób wstępujący. Na wykładzie przekazywana jest wiedza, która służy do przygotowania prezentacji i dyskusji na seminarium, zaś seminarium rozwija wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w stopniu pozwalającym na przygotowanie projektu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu zna i rozumie:
D.W22. proces kształtowania się nowych specjalności w zakresie dyscypliny naukowej – nauki medyczne i osiągnięcia czołowych przedstawicieli medycyny polskiej i światowej
D.W23. podstawy medycyny opartej na dowodach
Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu seminarium i wykonaniu projektu zna i rozumie:
D.W22. proces kształtowania się nowych specjalności w zakresie dyscypliny naukowej – nauki medyczne i osiągnięcia czołowych przedstawicieli medycyny polskiej i światowej
D.W23. podstawy medycyny opartej na dowodach
Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu seminarium i wykonaniu projektu potrafi::
D.U13. przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych
D.U16. wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu seminarium i wykonaniu projektu jest gotów/jest gotowa do:
K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
K_K12. sprawnej organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów oraz krytycznej oceny stopnia zaawansowania w osiąganiu założonych celów
K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów
Kryteria oceniania
Weryfikacja wszystkich efektów uczenia się odbywa się na podstawie pisemnego raportu z projektu, który wiedzę zdobytą podczas wykładu i seminarium oraz umiejętności i kompetencje społeczne doskonalone podczas seminarium i pracy nad projektem.
Oceniany projekt grupowy jest wykonywany w tygodniach 10-11. Projekt ma charakter opracowania pisemnego. Informacja zwrotna dla studentów podawana jest na ostatnim seminarium w tygodniu 12. Projekty oceniane są pod względem następujących kryteriów:
dobór odpowiednich metod badawczych spośród omówionych na wykładach i seminariach,
wykorzystanie literatury naukowej podanej przez prowadzącego seminarium,
wykorzystanie literatury naukowej określonej samodzielnie
zgodność z postulatami EBM i SBM.
Literatura
Aktualne prace naukowe z pogranicza nauk medycznych i nauk podstawowych medycyny podawane na bieżąco przez prowadzącego seminarium. Lista prac będzie corocznie aktualizowana i dostosowywana do tematów prowadzonych projektów badawczych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: