Informatyka i biostatystyka 3900-2IB-N
Podstawy narzędzi statystycznych. Podstawy systemów informatycznych w opiece zdrowotnej. Przykłady i zasady użycia telemedycyny.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka po zaliczeniu przedmiotu zna i rozumie:
B.W23. podstawowe narzędzia informatyczne i biostatystyczne wykorzystywane w medycynie
B.W24. podstawowe metody analizy statystycznej wykorzystywane w badaniach populacyjnych i diagnostycznych
B.W25. możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza
B.W26. zasady prowadzenia badań naukowych służących rozwojowi medycyny
Student/Studentka po zaliczeniu przedmiotu potrafi:
B.U8. korzystać z medycznych baz danych oraz właściwie interpretować zawarte w nich informacje potrzebne do rozwiązywania problemów z zakresu nauk podstawowych i klinicznych
B.U9. dobrać odpowiedni test statystyczny, przeprowadzać podstawowe analizy statystyczne i posługiwać się odpowiednimi metodami przedstawiania wyników
B.U10. klasyfikować metodologię badań naukowych, w tym rozróżniać badania eksperymentalne i obserwacyjne wraz z ich podtypami, szeregować je według stopnia wiarygodności dostarczanych wyników oraz prawidłowo oceniać siłę dowodów naukowych
B.U11. planować i wykonywać badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i formułować wnioski
K.U10. wykorzystywać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez: właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji, dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
Student/Studentka po zaliczeniu przedmiotu jest gotów/jest gotowa do:
K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
K_K12. sprawnej organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów oraz krytycznej oceny stopnia zaawansowania w osiąganiu założonych celów
K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów
Kryteria oceniania
Śródsemestralne pisemne sprawdziany, sprawdzian końcowy.
Warunkiem przystąpienia do sprawdzianu końcowego jest zaliczenie sprawdzianów cząstkowych. Warunkiem zaliczenia sprawdzianu końcowego jest uzyskanie co najmniej 65% punktów możliwych do zdobycia.
Ocena ze sprawdzianu końcowego jest ostateczną oceną z przedmiotu.
Literatura
A. Stanisz. Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. StatSoft. Kraków 2006
Biostatystyka – wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych. Cezary Watała. Wydawnictwo Alfa Medica Press, Bielsko-Biała 2012.
Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Creswell John W. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
Podręcznik europejskiego prawa o ochronie danych osobowych; Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej i Rada Europy, 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: