Informatyka i biostatystyka 3900-2IB
Podstawy baz danych (np. arkusze kalkulacyjne, struktury danych, bazy relacyjne). Podstawy wizualizacji danych. Podstawy narzędzi statystycznych. Podstawy systemów informatycznych w opiece zdrowotnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka po zaliczeniu wykładu zna i rozumie:
B.W27. podstawowe metody analizy statystycznej wykorzystywane w badaniach populacyjnych i diagnostycznych
B.W28. możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza
B.W29. zasady prowadzenia badań naukowych, obserwacyjnych i doświadczalnych oraz badań in vitro służących rozwojowi medycyny
Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń zna i rozumie:
B.W26. podstawowe narzędzia informatyczne i biostatystyczne wykorzystywane w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne i podstawy grafiki komputerowej
B.W27. podstawowe metody analizy statystycznej wykorzystywane w badaniach populacyjnych i diagnostycznych
Student/Studentka po zaliczeniu wykładu potrafi:
B.U12. wyjaśniać różnice między badaniami prospektywnymi i retrospektywnymi, randomizowanymi i kliniczno-kontrolnymi, opisami przypadków i badaniami eksperymentalnymi oraz szeregować je według wiarygodności i jakości dowodów naukowych
B.U13. planować i wykonywać proste badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski;
K.U10. wykorzystywać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez:
właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji, dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń potrafi:
B.U10. korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi
B.U11. dobierać odpowiedni test statystyczny, przeprowadzać podstawowe analizy statystyczne, posługiwać się odpowiednimi metodami przedstawiania wyników, interpretować wyniki metaanalizy i przeprowadzać analizę prawdopodobieństwa przeżycia
B.U12. wyjaśniać różnice między badaniami prospektywnymi i retrospektywnymi, randomizowanymi i kliniczno-kontrolnymi, opisami przypadków i badaniami eksperymentalnymi oraz szeregować je według wiarygodności i jakości dowodów naukowych
B.U13. planować i wykonywać proste badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski;
K.U10. wykorzystywać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez:
właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji, dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
Student/Studentka po zaliczeniu wykładu jest gotów/jest gotowa do:
K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów
Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń jest gotów/jest gotowa do:
K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
K_K12. sprawnej organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów oraz krytycznej oceny stopnia zaawansowania w osiąganiu założonych celów
K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów
Kryteria oceniania
śródsemestralne pisemne sprawdziany, sprawdzian końcowy. Warunkiem przystąpienia do sprawdzianu końcowego jest zaliczenie sprawdzianów cząstkowych. Warunkiem zaliczenia sprawdzianu końcowego jest uzyskanie co najmniej 65% punktów możliwych do zdobycia.
Ocena ze sprawdzianu końcowego jest ostateczną oceną z przedmiotu.
Literatura
A. Stanisz. Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. StatSoft. Kraków 2006
Biostatystyka – wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych. Cezary Watała. Wydawnictwo Alfa Medica Press, Bielsko-Biała 2012.
Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Creswell John W. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
Podręcznik europejskiego prawa o ochronie danych osobowych; Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej i Rada Europy, 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: